• Yvonne81

Falsk vattenavgång - har ni hört talas om det tidigare?

Jag är så förvånad och väldigt besviken. Jag har BF om 1 dag och sedan 31 december så har jag haft värkar, sammandragningar, öppnat mig, påverkad livmodershals osv osv. Jag är ju omföderska, väntar andra barnet, så detta är ju ändå normalt!

Men i fredags så gick plötsligt vattnet när jag stod i badrummet. Det verkligen forsade ner och jag blev genomblöt och stod i en större pöl vatten på golvet. Jag satte mig sedan på toaletten och kissade efteråt. Magen sjönk ner så jackan jag fick på mig på morgonen fick jag inte på mig på dagen sedan, det var flera cm skillnad så magen har ju sjunkit rejält.

Vi åker in till förlossningen efter att jag duschat och gjort mig klar. Det kommer inga värkar.

Vi väntar där i ca 5 timmar före läkaren gör en undersökning och då kommer det inget vatten. Vi får stanna över natten på patienthotellet och gör en undersökning morgonen efteråt. Då kommer det lite lite vätska som man tror kan vara vatten men det är för lite för att vara helt säkra. Är det vatten ska jag sättas igång på en gång men de vill inte före de är helt säkra.

Vi får gå iväg och vandra ute i några timmar och väl tillbaka så har det inte kommit något mer vatten. Men det kom jätte mycket på fredag så vi är helt säkra att det varit vattenavgång, det var precis som när jag fick vattenavgång med första sonen, bara att så fick jag värkar efteråt vilket jag inte fick nu, bara lite sammandragningar.

Då säger de att jag med största sannolikhet har haft en falsk vattenavgång! De tror att det gått hål så högt upp på hinnan att när bebisen sjönk ner så pressades den delen av hinnan som fortfarande är hel ned mot ungången. Så därför ligger ju den hela hinnan nedåt samt barnets huvud och pressar så inget mer vatten kommer ut, då bildas ju nytt fostervatten och inga bakterier ska heller kunna komma in när vattnet inte kommer ut.

Och då förstår inte kroppen alltid att förlossningen startat så då avtar det hela och man bör då invänta ev. värkar eller ny vattenavgång, vilket an ta allt från 1 dag till 3 veckor liksom.. :/

Det kan även ha varit så att det endast gått hål på den ena hinnan och inte båda och även då väntar man. Ja förutsatt att allt är bra med bebisen och mamman. Så länge bebisen mår bra och mamman inte har feber så gör man inget.

Har ni hört talas om detta tidigare? Tycker detta låter väldigt konstigt!

• Svar på tråden Falsk vattenavgång - har ni hört talas om det tidigare?
  • Pernilla3

Har aldrig hört talas om det, men däremot att man kan sippra lite om hålet sitter längre upp.

Gjorde de inget ul?

• Smultron81

så måste det vart för mig förra ggn. Mitt vatten gick på kvällen, det bara rann massor längs med benen ett bra tag o satt sen med handukar som vart alldeles blöta. Men sen avtog det och nästa dag kom det lite igen två ggr. Men sen inge mer. Inga direkta värkar heller. Var in på koll o då såg dem inge vatten o bebisen hade vatten. Han måste helt enkelt lagt huvet för hålet eller nåt. För jag e iaf säker på att det va vattnet. Iaf så kom det igång med värkar 2 dar senare. Så hoppas att det snart sätter igång för dig me...

• happy 78

ja det hände mig igår o jag åkte in för koll.Först va jag lite nervös för att bebis skulle komma(redan i v 37+5) o sen besviken för att det inte va så..Jag vet att jag inte kissa på mig så det känns jäkligt snopet att de inte kunde konstatera vattenavgång.
    Bebisen mädde bra o det är ju såklart det viktigaste. Undrar mest när det ska sätta igång på riktigt nu.

• camilla80

hände mig igår..
    kände hur en bubbla kom ut ur underlivet o som sprack,det bara rann ner vatten längs benen....
    efter en undersökning i morse så var det ingen vattenavgång..men det var den yttersta hinnan som sprack o där kunde det ha varit lite vatten sa dom..suck..

är bara att vänta nu da..

Väntar 6:e barnet 20/2-09
  • happy 78

Känns "bra" att det är fler som råkat ut för det här. Inte så kul när folk tror man inbillat sig eller att man kissat på sig..

• saraelena

Min förra graviditet så vaknade jag (var i 39+2) på natten av att det rann vatten, trodde jag så vi åkte in nästa morgon. Men då sa de att det var min slempropp som hade runnit. På kvällen vid 18-tiden så gick vattnet och min son föddes halv 2 på natten.

• Yvonne81

Ja det känns jätte bra att det är fler som upplevt samma! Jag frågade när den ena läkaren sa att jag antagligen kissat på mig... då frågade jag om det var möjligt att först kissa helt genomskinligt till en stor pöl på golvet för att sedan sätta sig på toa direkt efteråt och kissa gult... För det gjorde jag! Kan man kissa 2 färgat liksom....

Näää det kunde man inte - nej men då har jag fasiken inte kissat på mig heller! Dessutom känner jag skillnad - jag är inte så slapp så jag kissar på mig...

Svar på tråden Falsk vattenavgång - har ni hört talas om det tidigare?