• Anonym

Operera bort cysta från bröstet(järntråd i cystan för att hitta den) Sant?

Har en cysta i bröstet sen 2005 och den har varit godartad och nu har det kommit en förändring som ser ut som förkalkningar MEN ingen är helt säker.

Klarade ej av smärtan när det skulle tas prover eftersom den är så långt in. Läkaren sa att de måste operera borten för säkerhetsskull eftersom jag inte klarar av smärtan. Bätter att jag sover.

Har vartit till Kirurgen som förklarade att jag måste få en järntråd som ska sitta fast i cystan innan operation för att de ska veta vilken det är. Hur ska jag klara av det eftersom jag inte klarade av provtagningen? En järntråd fast inne i mitt bröst. SKulle få lugnade medecin 30 minuter före men jag vet att jag inte kommer att klara detta.

Visst kunde de operara utan men brösten kommer att se hemsk ut enligt läkaren.

Finns det någon som har varit med om samma sak med järntråden. Snälla berätta hur det gick till?

Är det verkligen sant att det inte finns något annat sätt att göra denna operation på utan järnstråd eller att man kan sätta in den när jag sover.

• Svar på tråden Operera bort cysta från bröstet(järntråd i cystan för att hitta den) Sant?
  • Anonym

Finns det inget som har opererat bort en cysta och de har använt ståltråd/järntråd för att hitta den lättare? Eller hur har de gjorts?

• Anonym (jag med)

Hej!

Jag har en cysta som upptäcktes för några veckor sedan. Den är bara 9 mm stor och enligt UL ofarlig. Jag har oroat mig skitmycket för detta och bett läkaren att skicka remiss för provtagning. Jag kan inte känna min cysta då den sitter tydligen långt inne i bröstet. Tog man prov på din? Jag har läst att cystor kan innehålla cancerceller men är ovanligt. Det är bara 0,5 % av alla bröstcancertumörer. Hur gammal är du?

• Anonym

Anonym (jag med) skrev 2009-02-08 18:41:04 följande:

Hej!Jag har en cysta som upptäcktes för några veckor sedan. Den är bara 9 mm stor och enligt UL ofarlig. Jag har oroat mig skitmycket för detta och bett läkaren att skicka remiss för provtagning. Jag kan inte känna min cysta då den sitter tydligen långt inne i bröstet. Tog man prov på din? Jag har läst att cystor kan innehålla cancerceller men är ovanligt. Det är bara 0,5 % av alla bröstcancertumörer. Hur gammal är du?
    Hej!
    Man ska ta prover på alla cystor enligt läkaren på mammografi avdelningen. Jag har haft cystor förr som har blivit tömda och sen har innehållet skickats för analys. På den cystan som inte var vätskefylld har de tagit prover och det var ingenting farligt. Nu efter 3 år så har de hittat förändringar i den cystan som inte innehöll vätska och skulle ta prover på den men jag klarade inte av smärtan så nu ska knölen opereras bort.
    Jag är 42 år och första gången de tog bort vätska var -05 och jag har väldigt stora bröst så jag innbillar mig att det är därför det tar så ont.

Prover måste tas, stå på dig. Hur vet de att det är en cysta? Ultraljud?
  • Anonym (jag med)

När jag ammade min son upptäckte jag ngt som jag tyckte kändes som en knöl men läkaren tyckte inte att det var en knöl...men man gjorde UL på bröstet i alla fall och sa att han såg en cysta som är helt ofarlig och som kommer att försvinna av sig själv...hmmm Och det var inte den knölen som jag kände...usch. Försvann dina cystor efter provtagning? Jag har envisats med att jag ville ta prov på cystan och nu väntar jag på remiss.
    Fattar inte varför ska det vara så olika i olika delar av landet...Jag är 39 år och har aldrig haft cysta innan. Jag ville att man skulle göra UL på andra bröstet också men det ville de inte.Jag ska byta läkare.

• Anonym (jag med)

Det är bra att de tar bort din cysta. Men kommer de inte söva dig?

• Anonym

Anonym (jag med) skrev 2009-02-08 20:12:15 följande:

När jag ammade min son upptäckte jag ngt som jag tyckte kändes som en knöl men läkaren tyckte inte att det var en knöl...men man gjorde UL på bröstet i alla fall och sa att han såg en cysta som är helt ofarlig och som kommer att försvinna av sig själv...hmmm Och det var inte den knölen som jag kände...usch. Försvann dina cystor efter provtagning? Jag har envisats med att jag ville ta prov på cystan och nu väntar jag på remiss. Fattar inte varför ska det vara så olika i olika delar av landet...Jag är 39 år och har aldrig haft cysta innan. Jag ville att man skulle göra UL på andra bröstet också men det ville de inte.Jag ska byta läkare.
    Den som var fylld med vätska försvann men inte den andra som de nu ska ta bort efter de här åren. De vätska fyllda cystorna kan komma tillbaka och behövas tömmas då och då. För mig spännde det och gjorde ont så det var en lättnad att få bort dem. Kollar alltid bägge brösten på mig både med mammografi och ultraljud. Samt provtagning och det måste man ta för att vara helt säker enligt läkaren och det gäller alla cystor för tänk om läkaren tycker att det ser ofarligt ut och sen är det farlig. Kan ju faktiskt ta fel och är det taget prover så är det ju helt säker

Stå på dig! Säg åt läkaren att kan du garantera att det är ofarligt och det kan de inte göra förrän tester är tagna
  • Anonym (jag med)

Du den här med järntråden låter rätt skrämmande. Menar du att man inte kan lokalisera den med UL, eller hardu fortfarande så många cystor?

• Anonym

Anonym (jag med) skrev 2009-02-08 20:17:07 följande:

Du den här med järntråden låter rätt skrämmande. Menar du att man inte kan lokalisera den med UL, eller hardu fortfarande så många cystor?
    Det är förskräckligt! Jag klarade inte av smärtan när de skulle ta prover eftersom den legade så långt in och nu ska jag gå med järntrådar inne i bröstet till jag blir opererad. Enligt kirurgen så hittar de inte rätt knöl eftersom det ska finnas små förändringar i den och bröstet ska innehålla massor av knölar. Låter helt otroligt! Är jätte orolig
  • Anonym (jag med)

Jag förstår att du är orolig. Ta din man med dig ellet någon annan som kan göra dig sällskap under ingreppet. Jag har läst alla artiklar om cystor som jag har kommit åt på nätet och som sagt det är mycket ovanligt att cystor innehåller cancerceller. När ska de göra ingreppet?

• Anonym (Linn)

Ts! Det kallas för en indikering, det du ska genomgå. Det innebär att mammografiläkaren trär en väldigt tunn tråd genom förändringen. Sedan tar man röntgenbilder på bröstet som kirurgen får se, för att lokalisera och sedan vid operationen kan kirurgen enkelt hitta förändringen. Du ska inte känna själva tråden, kanske bedövningen bara. Förstår att det är nervöst, men försök känna förtroende för dem som ska genomföra detta. Det finns olika typer av kalk, det finns helt ofarliga kalkförändringar men det finns också den andra typen och för säkerhets skull vill man nog operera bort din förändring för att undvika att det utvecklas till något dåligt. Lycka till!!

Svar på tråden Operera bort cysta från bröstet(järntråd i cystan för att hitta den) Sant?