• Anonym

Kan man göra en anmälan till polisen som inte är akut på helgen?

Någon här på FL som vet om en person kan göra en anmälan till polis på en lördag för att h*n anser att den andra föräldern hindrar h*n att träffa sitt barn?
    Måste man inte vänta till måndagen med att göra en sån anmälan?
    Eller tar polisen emot sånna anmälningar även på helger?

• Svar på tråden Kan man göra en anmälan till polisen som inte är akut på helgen?
  • BimBim o Knorrans Mamma

Det lättaste är ju att ringa och fråga dem hur de ställer sig till det. Då får du ju ett faktiskt svar. lycka till!

• CottonCandy

man kan lämna anmälan ikken dag som hellst.. tror tillåmed man kan göra de på nätet

• fruis

Ring 114 14, där kan man anmäla brott dygnet runt, året runt.

• Anonym
    Det står så här på polisens hemsida:
    Om det är ett mindre brott som inte kräver några akuta insatser från Polisens sida kan anmälan vänta till nästa vardag.

Innebär det att de inte tar emot anmälan eller innebär det att de säger till personen i telefonen att h*n ska vänta tills nästa vardag?

Internet anmälan var bara för de som hade blivit utsatt för stöld.

Är det ingen som jobbar inom polisen och som vet hur det går till på riktigt?
  • Anonym

114114 har bara öppet 7-16.30, vardagar tror jag.

• Birgitta2

114114 har öppet dygnet runt. Och visst kan du göra anmälan en helg. Men inte på internet, utan via telefon.

• Anonym

Nej de har bara öppet 7-16.30 sen kommer man till sambands centralen.

Nån som jobbar inom polisen och kan svara på min fråga.
    Kan man göra en anmälan till polisen som handlar om föräldratvister om barn och inte är akut på en helg?

• Anonym (polis)

Du kan göra anmälan om precis vad som helst vilken tidpunkt som helst på dygnet.

Ring 114 14 så kopplar de dig rätt, antigen till din närmaste polisstation eller till pkc (polisen kontaktcenter) där de tar de uppgifter som behövs för att göra en anmälan. Om det skulle vara så att det är väldigt komplicerat eller vissa omständigheter så kan de be dig att gå till din närmaste polisstatioln för att göra anmälan...

Polisen kan aldrig neka dig att göra en anmälan,då begår han eller hon tjänstefel.

• Anonym (11414)

114 14 *är* en sambandscentral, för att de ska kunna koppla dig till den du ska prata med. Men OM det faktiskt inte är akut anser nog jag att det BÖR vänta till vardagen, då polisens resurser (så som alla andra i samhället) är begränsade på helgen och då bör kunna nås av de som verkligen behöver det. Nu vet jag ju inte hur akut detta faktiskt var så jag uttalar mig alltså inte om dit fal men i allmänhet..

(dessutom är det som personen ovanför skriver 11414 till polisen, inte 114114.)

Svar på tråden Kan man göra en anmälan till polisen som inte är akut på helgen?