• Cavatine

    Mobbing av Asperger-person på vuxenutbildning

    I min klass går en kille (som vi kan kalla Kalle) som har Aspergers syndrom. På lektionerna fungerar han bra, men på rasterna blir det problem med att han behöver en person att uttalat få ty sig till. Kalle har växlat mellan två klasskompisar som fått ta hand om honom på rasterna och under resvägen till och från skolan. Detta har i praktiken inneburit att de fått vara hans personliga assistent eftersom han vad gäller social mognad och förmåga till självständighet är ungefär som en 12-åring.

    Skolan vill inte sätta in en resurs åt Kalle och de har inte en enda gång haft något informationsmöte om AS med oss i klassen. Istället har vi, ett fåtal elever, på fritiden läst in oss på ämnet och förstår därför hans beteende ganska bra (beteendet är dock fortfarande jobbigt trots våra kunskaper). Vi har tagit upp med skolledning och lärare att vi anser att han behöver ett stöd som andra elever varken orkar eller klarar av att ge honom, eftersom vi samtidigt studerar på heltid. Skolan svar blev att de erbjöd oss avdrag på skolavgiften mot att vi lät Kalle "följa efter oss" (deras ord). Vi tackade nej.

    Det värsta problemet är att flera personer i klassen hånar och härmar Kalle. De fäller kommentarer om honom och tar mobilfoton och -filmer av honom när han gör sina speciella miner och tics eller när han "släpper loss" med musik t.ex. De härmar och gör narr av hans sätt att prata och sätter gärna igång honom att prata om hans favoritämne, bara för att kunna sitta och skratta åt hur han fördjupar sig i sådant som är totalt ointressant för någon annan än honom själv.

    Vi har tagit upp med lärarna att vi inte tycker att det är ok att det förekommer sådan här behandling av Kalle och att de borde prata med klassen om den respekt alla människor borde ha för varandra (att det ens ska behövas bland vuxna människor..!). Svaret vi fick var att "han förstår ändå inte för han är handikappad" och att lärarna "inte alls tolkat kommentarerna så" så då gör det ingenting. (De har inte ens hört en tiondel av det som sagts om/ till Kalle.)

    Jag blev mållös. Jag tror inte att Kalle är dummare än att han förstår hånskratten och hur ryggarna vänds mot honom. Under de senaste veckorna har han blivit tystare och tystare, och jag vet inte om det är för att han är nedstämd eller om han blivit tillsagd att vara tystare. De gånger hans handikapp kommit på tal på lektionerna har han verkat så glad, han verkar tycka om när det sägs "rakt ut" vad det är han lider av och hur han ska göra för att fungera i gruppen.

    Vad är era tankar kring detta?
    Förstår inte AS-personer elakheter/ oroar vi oss i onödan?
    Vad borde skolan göra? Vad kan vi kräva? Vad kan vi göra utan att det går ut över den energi som behövs för att sköta studierna?

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Mobbing av Asperger-person på vuxenutbildning
  • kodoktorn

    Jag håller med dig, visst förstår han att han är annorlunda och att man driver med honom. Dessutom brukar de med AS kunna ha svårt att förstå ironi och ta ännu mer illa vid sig av sånt som inte är illa menat. Han kan ju inte hjälpa att han är som han är det är ju upp till alla oss "normala" att acceptera det.

  • Alvi

    Herregud, vad är det för skola?! Och vad är det för utbildning - alltså hur gammal är Kalle och alla som mobbar honom?

    Ååååååh, jag blir så förbannad!!!!!!!

    Ni som har läst in er lite och förstår honom bättre - ALL HEDER TILL ER! Men skolan är helt galet dålig som tar hand om denna elev som de ska!

    Förstår absolut att det tar på er energi att "ta hand" om honom...

  • Cavatine

    kodoktorn skrev 2009-02-08 13:48:59 följande:


    Jag håller med dig, visst förstår han att han är annorlunda och att man driver med honom. Dessutom brukar de med AS kunna ha svårt att förstå ironi och ta ännu mer illa vid sig av sånt som inte är illa menat. Han kan ju inte hjälpa att han är som han är det är ju upp till alla oss "normala" att acceptera det.

    Skönt att någon mer än jag tror att han förstår. Ibland, när ens egen uppfattning blir så ifrågasatt, så börjar man ju tvivla på sig själv.

    Problemet är att alla _anser_ sig ha accepterat honom, men att så många inte vill ha med honom att göra och därmed undviker honom (utom när de ska skoja med honom). När han fått sitta helt ensam vid ett bord en hel lunch har folk på allvar sagt att "han har ju AS så han fattar ändå inte det".

    Suck...
  • Cavatine
    Alvi skrev 2009-02-08 13:50:22 följande:
    Herregud, vad är det för skola?! Och vad är det för utbildning - alltså hur gammal är Kalle och alla som mobbar honom? Ååååååh, jag blir så förbannad!!!!!!! Ni som har läst in er lite och förstår honom bättre - ALL HEDER TILL ER! Men skolan är helt galet dålig som tar hand om denna elev som de ska! Förstår absolut att det tar på er energi att "ta hand" om honom...
    Jaa, du vad det är för skola undrar jag också. Det är en folkhögskoleutbildning där skolan har solidaritet och gemenskap som ledord. (Ironiskt nog.)

    Kalle är 23, tror jag, och de som mobbar är mellan 19 och 24. Lärarna är 50+. Vi som försökt dra i detta är +/- 30 år.

    Det är skönt att läsa dina ord om att vi gjort en bra insats som läst på. På ett av mötena vi hade ansåg med rektor och lärare ansåg våra lärare att det var vi pålästa som var problemet. De erbjöd oss samtal med Kalles föräldrar, så att de kunde förklara för oss hur en AS-person fungerar(!!!).

    Jag blev så kränkt att jag var arg hela den helgen. Vi är ett problem för att vi inte ignorerar Kalle-problemet. Sjukt.
  • Schnooglewookiemush

    När jag gick på gymnasiet så fanns det en tjej i min klass som hade Asperger.
    Den som mobbade henne värst var klassens mentor, en 50-årig kvinna.
    Fattar inte hur vuxna människor kan vara så idiotiska att de sysslar med mobbing.

  • Alvi

    Men ta upp detta för sjutton! Det FÅR inte gå till så här! Med risk att göra hans föräldrar ledsna (har själv ett barn med funktionshinder och din historia är ju en mardröm att läsa!!! ), ta kontakt med dem och fråga hur ni ska gå tillväga!
    Han har förmodligen hjälp av någon myndighet, typ habilitering, och de vet hur lagar och regler ser ut för människor med funktionshinder, vad de har rätt till (typ icke-kränkande behandling eller så) och kan ta upp detta med skolan!

    Folkilsk mot kommuner och liknande som jag är just nu, ropar jag direkt "ANMÄLAN TILL SKOLVERKET!" men det kanske är lite att ta i... men såhär ska inte denna kille bli behandlad!

    Givetvis förstår han att något inte är som det ska! Åh vad ledsen jag blir...!!

  • Cavatine

    AtroCious skrev 2009-02-08 14:04:42 följande:


    När jag gick på gymnasiet så fanns det en tjej i min klass som hade Asperger. Den som mobbade henne värst var klassens mentor, en 50-årig kvinna. Fattar inte hur vuxna människor kan vara så idiotiska att de sysslar med mobbing.
    Folk är inte kloka! HÄnde det något med den kärringen eller fick hon hålla på?

    Våra lärare ignorerar Kalle emellanåt. De tar det han säger lite som "jahaja" även om det är bra saker. En gång låstades de som att de inte såg honom när han bad om hjälp.
  • Cavatine
    Alvi skrev 2009-02-08 14:05:59 följande:
    Men ta upp detta för sjutton! Det FÅR inte gå till så här! Med risk att göra hans föräldrar ledsna (har själv ett barn med funktionshinder och din historia är ju en mardröm att läsa!!! ), ta kontakt med dem och fråga hur ni ska gå tillväga! Han har förmodligen hjälp av någon myndighet, typ habilitering, och de vet hur lagar och regler ser ut för människor med funktionshinder, vad de har rätt till (typ icke-kränkande behandling eller så) och kan ta upp detta med skolan! Folkilsk mot kommuner och liknande som jag är just nu, ropar jag direkt "ANMÄLAN TILL SKOLVERKET!" men det kanske är lite att ta i... men såhär ska inte denna kille bli behandlad! Givetvis förstår han att något inte är som det ska! Åh vad ledsen jag blir...!!
    Ja, man vill ju anmäla. Frågan är bara var man gör det för att det ska bli på rätt ställe? Ska man anmäla i den kommun skolan ligger i eller i Kalles hemkommun? Usch, jag vet ärligt talat inte om jag orkar dra så mycket mer i det här.

    Jag har funderat på att prata med hans föräldrar, för som det är nu så verkar lärarna ha givit dem bilden av att skolan gjort allt de kunnat. Rektorn tyckte att vi skulle "tona ner kritiken lite" om vi valde att prata med föräldrarna. Det viktiga för dem är inte att Kalle ska må bra och få en chans att fungera friktionsfritt i klassen, utan det viktiga verkar vara att behålla sin image.
  • Schnooglewookiemush
    Cavatine skrev 2009-02-08 14:10:04 följande:
    AtroCious skrev 2009-02-08 14:04:42 följande:
    Folk är inte kloka! HÄnde det något med den kärringen eller fick hon hålla på? Våra lärare ignorerar Kalle emellanåt. De tar det han säger lite som "jahaja" även om det är bra saker. En gång låstades de som att de inte såg honom när han bad om hjälp.
    Det fanns en kvinna som fanns där för eleverna, som vi gick till.
    Mobbingen slutade ett tag efter det, men sen blev det likadant igen.
    Tjejen med asperger försvann sedan från klassen vad jag har förstått, jag gick inte så länge i klassen.
    Vad jag har hört så har mentorn valt ut en annan tjej att vara elak mot.
  • Alvi

    Åh, TS, det är inte du som ska dra i detta...! Det är underbart att du ens engagera dig så här långt!
    Det är (enligt mig som bara har ett litet barn och skulle har barnhab bakom mig) kanske hans habilitering som ska ordna detta, eller någon annan som inte är "en vanlig människa"...!

    Orkar du kolla Skolverket och se om de har hand om alla skolformer, eller bara barn?

Svar på tråden Mobbing av Asperger-person på vuxenutbildning