• Virriga Virre

När nära anhörig dött,vad gäller vid ledighet vid begravning?

Någon som vet om jag har rätt att vara ledig från arbetet för att åka på begravning?
    Min farfar har nu fått somna in...efter många års sjukdom...

• Svar på tråden När nära anhörig dött,vad gäller vid ledighet vid begravning?
  • BettanB

Ja, det är väl brukligt att man får ledigt med lön vid sådana tillfällen. Hos oss även för restid osv

Nosce Te Ipsum
  • ebben

olika på olika fack tror jag!
    jag fick vara ledig med lön då min svärfar begravdes. "enskild angelägenhet " kallades den dagen...

• Soul

Samma sak hos oss, man kan få ledigt med lön för "enskild angelägenhet" när det handlar om en nära anhörig. Det är dock olika med olika avtal.

• Soul
    hallonpannkaka skrev 2009-02-08 14:05:48 följande:
    Ledig med lön bör gälla hos de flesta företag.
    På min förra arbetsplats, privatägt inom livsmedelsindustrin, fick man ta semester.
  • Virriga Virre

okej..får ringa jobbet i morgon...arbetar på ett stort företag men man vet ju aldrig...tack för alla svar!

• ebben

ja,jag tror de flesta har att man får vara ledig med lön-det som kan skilja är nog var man drar gränsen för NÄRA anhörig........
    en del kanske bara ser att närmsta familjen,mamma/pappa o syskon tex......
    man måste kolla m sin arbgivare.

• Virriga Virre

men jag är väl mer nära anhörig med min farfar en med med mina svärförädlrar????

• ebben

virrigavirre-ja! men jag menar bara att olika fack säkert kan HA olika "regler" för det!!
    menade INTE att jag var mer nära min svärfar än du är /var din farfar!!

Svar på tråden När nära anhörig dött,vad gäller vid ledighet vid begravning?