• MaijaO

Hur gör du kålpudding?

Ge mig ditt bästa recept på kålpudding!

• Svar på tråden Hur gör du kålpudding?
  • humlan73

Jag brukar bryna kålen med sirap o sen blanda med köttafärs o salt o peppar , sen i i ugnen bara , blir gott med potatis o gräddsås o lingonsylt....

• MaijaO

Bryner du kålen först? Jag brukar koka den, och sedan varva med soja och sirap. Vad för kryddor använder du i köttfärsen, bara salt och peppar? Jag är så sugen på att prova ett nytt sätt att göra kålpudding på.

• Juniphé

Åh Gud så gott! Älskar kålpudding! humlan73 gav mig ett bra tips ovan... gräddsås Japp, det blir det till nästa kålpudding minsann!

Jag är omständig jag när jag gör kålpudding. Jag kokar kålen ca 5-10min för att få rätt konsistens. Sen bryner jag i en wokpanna med soya och sirap så kålen får fin färg.
    I färsen har jag lite grädde, salt, peppar, vitlök och chili. Blandar ihop hälften av kålen med färsen och kletar ner i en smörad ugnsform och sen häller jag över resten av kålen. Drisslar lite sirap o soya över och in i ugnen.

*munnen vattnas*

(Vilken tur att jag upptäckte mitt stavfel ovan... istället för att skriva soya råkade jag skriva spya hahahaha)

• Juniphé

glömde ju!

Jag brukar ta sweetchilisås istället för lingon ibland som tillbehör Det är tokgott!

• MaijaO

chili och vitlök! Kul med något nytt. JAg stod med spiskummin i handen men det kanske blir för mycket "tacco"?

• Juniphé

Lite spiskummin skadar nog inte heller. Dett pasar ju perfa med färs!

Men du, jag kom på en variant till! Dijonsenap o grädde i färsen! Mumma!

• MaijaO

Dijonsenap låter väldigt frächt. Med en god grönsallad till... ummm... mycket att tänka på fick jag nu...

Tack!

• mammamys4

Jag bryner kålen i smör en stund och rör i sirap och soja i kålen. Blandar färsen med salt, peppar, kokt risgrynsgröt, ägg, timjan.. Och sen ett lager kål, sen färs, sen kål och in i ugnen..

Blir såååå gott med min hemlagade brunsås, kokt potatis & lingonsylt

• humlan73

Jag kokar inte kålen utan bryner den i stekpanna med sirap direkt. Salt vitpeppar o lite svartpeppar brukar jag ha i. Å ägg i köttfärsen så klart.

Svar på tråden Hur gör du kålpudding?