• FruRundberg

Någon som har någon god recept på korvsoppa????

Hej! Har en bit falukorv i kylen som måste bli gjord idag..
    Är det någon som her en god recept på korvsoppa att ge mig?
    Gärna nån som barn gillar!

Tänkte göra mat nu snart så snabba svar uppskattas!

tack på förhand!!!!

vittsomsocker.blogspot.com -Väntar mitt 4:e barn (5:e i familjen) BF 090603
  • Svar på tråden Någon som har någon god recept på korvsoppa????
  • smurfis75

Skär korven i bitar, bryn lite snabbt.

Skär potatis och morötter i bitar, hacka lök.

I med allt i en kastrull med vatten och lägg i en köttbuljong, hela svartpepparkorn och sist i med falukorven, koka tills potatisen är färdig.

Mina barn älskar den här korvsoppan, ännu godare är den imorgon

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Zenobia

Brukar göra lite som ovan recept, fast ha i mer rotfrukter av olika slag. Det är gott det med

• mimmi 1

samma som ovan... men ett tips är att först koka de tärnade morötterna, eftersom de tar längre tid att koka än potatisen..
    sen i med potatis, hackad lök, buljongtärning, och sist korven. jag brukar inte steka den först, utan bara skära i små bitar och ha ner den i soppan.

soppan blir extra god om man tar mindre vatten, och tillsätter passerde tomater.

det här är ju nästan som korvgryta, så har man små barn i familjen, så silar man ju bara bort lite av buljongen, och mosar ihop resten, så går det lättare att äta...

• forever love

en god prinskorv är gott att ha i soppa.

• Aakashan

Potatis, morötter, rotselleri och palsternacka, skär i små kuber.
    Skiva en bit purjolök.
    Tärna falukorv.
    Om man vill kan man fräsa allt i lite margarin, men jag kör bara neri grytan, på med vatten så det täcker och ner med 2 buljongtärningar, grönsak eller kött
    Lite svartpeppar efter smak och ålder!

• nano

Sorry, skulle lägga till tråden i favoriter och tryckte helt fel. Tyckte om era recept

• Karlsson

Som första receptet gör vi ungefär sen gör jag slantar av morötterna för kortare koktid. Det är också gott att ha i små bitar av vitkål Jag river sönder bladen med händerna i ca 4X4 cm bitar och låter dom koka med.

Innan servering har jag i lite persilja.

• mimmi 1

soppa är ju lite av " man tager vad man haver".. man kan ju göra soppa på i stort sett vad som helst.. bara man har lite kryddor hemma.. kul att laborera tycker jag.. en överbliven köttfärs snutt, lite överbliven fisk.. ja, vad som helst...( ja inte köttfärs och fisk tillsammans, utan var för sej )

Svar på tråden Någon som har någon god recept på korvsoppa????