• Anna Lisa

100% sjuk när man jobbar deltid

Hej, jag har glömt hur det funkar när man blir sjuk & har fp.
    Jag jobbar vanligen 75% & tar 25% fp med lägastanivådagar på helgen för att täcka upp de 25% i veckan när jag var f-ledig.
    Nu har jag varit sjukskriven 100% mån-tors (så maken har fått hämta sonen på dagis istället för mig), då ringde jag ju till f-kassan och meddelar så jag får sjukpenning de 25% jag skulle varit fl. Men hur blir det med den föräldraledighet jag egentilgen skulle haft mån-tors. Måste man vara sjukskriven över helgen för att den "ska dras tillbaka"? Är ju dumt att den tas ut när jag ändå inte utnyttjat den.
    :-&

• Svar på tråden 100% sjuk när man jobbar deltid
  • CeeJay

Jag hänger inte riktigt med i det du skriver men du behöver inte ta ut FP när du är sjukskriven. Och du får inte ta ut Fp dagar om du är sjukskriven på delen du är föräldraledig, då måste någon annan ta hand om barnet.

• Carisma95

Har du en 100 %-ig tjänst i botten då menar du? (Eftersom du fyller ut med 25 % FP).

Och som CeeJay säger; du kan inte ta ut FP om du är sjukskriven. Då får du sjukpenning och någon annan får ta ut TFP för barnet.

vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • Anna Lisa

Ja, maken tog ut tfp när jag var 100% sjukskriven.

• Linnsandej

Hej! Fick du någon klarhet i vad som räknas som 100% i ditt fall? Jag sitter i en liknande sits och får helt olika besked från FK. Tyst

• Anonym (n)
    Anna Lisa skrev 2009-02-08 15:36:12 följande:
    100% sjuk när man jobbar deltid

Hej, jag har glömt hur det funkar när man blir sjuk & har fp.
    Jag jobbar vanligen 75% & tar 25% fp med lägastanivådagar på helgen för att täcka upp de 25% i veckan när jag var f-ledig.
    Nu har jag varit sjukskriven 100% mån-tors (så maken har fått hämta sonen på dagis istället för mig), då ringde jag ju till f-kassan och meddelar så jag får sjukpenning de 25% jag skulle varit fl. Men hur blir det med den föräldraledighet jag egentilgen skulle haft mån-tors. Måste man vara sjukskriven över helgen för att den "ska dras tillbaka"? Är ju dumt att den tas ut när jag ändå inte utnyttjat den.
    :-&

Linnsandej skrev 2025-10-22 09:52:42 följande:

Hej! Fick du någon klarhet i vad som räknas som 100% i ditt fall? Jag sitter i en liknande sits och får helt olika besked från FK. Tyst

Även om du skulle få svar kan saker och ting ha ändrats sedan 2009.

Svar på tråden 100% sjuk när man jobbar deltid