MammaHela skrev 2009-02-08 19:13:45 följande:
Tack för era svar, har inte funderat på att prata med kurator på skolan än. Hon ljuger om saker som är uppenbara. Som nu, hennes rum ska vara städat.. hon har varit inne på sitt rum, hon kommer ner och jag frågar om hon är klar. Hon säger med glad röst att det är klart. När jag ska följa med och kolla så blir hon jättearg och säger att vi inte får. Hon har alltså inte städat alls... Hon kom hem med ett diadem från skolan som jag frågade vart hon hade fått det ifrån, hon säger att hon fått det från en kille i klassen, och så visar hon en lapp som han skulle ha skrivit. Jag såg på en gång att det var hon själv som skrivit. Lät det vara ett tag, men det kommer mer och mer lögner hela tiden, så en dag så frågade jag och berättade att jag kände igen hennes handstil. Då kom det fram efter många om och men (först hade hon fått det av mormor, sen av farmor, sen hade hon pengar i väskan så hon handlade det) att hon hittat det i skolan. Jag vet inte om hon verkligen hittat det eller om hon stulit det. Men hon fick ta med det till skolan nästa dag och ge till fröken och säga att hon fått med sig det hem och att det inte var hennes. Vad ska jag göra?
Åh vad svårt...
Nej, jag vågar faktiskt inte råda dig göra antingen det ena eller det andra...
Att sätta hårt mot hårt (som som
Danstina föreslår) kan ju funka, men tänk om det INTE funkar - att det istället förvärrar situationen?
Men samtidigt är ju din dotter såpass gammal att hon förstår vad ni säger till henne och ni kan ju hur som helst inte blunda för alla hennes lögner.
Jag föreslår faktiskt att du tar kontakt med någon med relevant utbildning, barnpsykolog eller kurator. Detta är säkert ingenting nytt för dom och dom om några borde ju ha svar på vad man ska göra.