• sallybuse

Undulaten är tyst

Hur långt tid tar de innan undulaten kvittrar.Jag jobbar som personlig assistent och min brukare har köpt en fågel en grön och fick namnet Pelle.Och han har haft den i ca 14 dagar och jag var där igår kväll och inatt.Och lite i morse.Och jag hörde inte den en ända gång.Hur långt tid tar de innan den kvittrar lite.Blev lite förvånad att jag inte hörde den en gång.Finns här någon här som vet

• Svar på tråden Undulaten är tyst
  • viseversa

kanske är den ledsen och ensam. undulater är flockdjur och mår inte bra av att inte ha en kompis. Min veninna hadde två undelater och dom kvittrade MASSOR!

• Isamia

Kom den från en flock och nu plötsligt blivit ensam, dessutom i en ny miljö, så är det troligt att den är deppig nu och mår inte bra psysikt... och då kvittrar dom inte.
    Man måste som matte/husse försöka ge dom mycket sällskap och stimulans om man inte vill ha en kompis till dom. Gör brukaren det? Kan du inte fråga brukaren om den låter mer när du inte är där?

• litenskatt

Man ska inte ha undulater ensamma eftersom de är flockdjur. Han är antagligen deprimerad & vill ha en kompis. Vi hade en undulat först i några veckor, han sa inte ett knyst. Vi skaffade en kompis till honom & han blev mycket gladare :) .. Så.. skaffa en kompis till honom :)

• sallybuse

Tack för era svar.Men när dom köpte fåglen så frågade dom om dom skulle köpa en till Och de tyckte dom inte.För då blir dom inte så tama.Och sen så skulle dom inte ha en spegel till han för då tar de längre tid till att dom blir tama.För då tror fåglen hela tiden att den har en kompis.Han är jätte glad för sin fågel och pratar med den.Och har lagt in sin hand i buren så den skulle bli lite tam.Jag ska vara där på tisdag igen så¨får vi se om den kvittrar nått då.

• litenskatt

Struntprat! Man kan få undulaten tam även om man har flera stycken :) .. Men vill man inte ha fler än en & vill att undulaten ska må bra får man sitta vid buren dygnet runt ju :P De kräver sällskap hela tiden :)

Rekommenderar undulatportalen.se/

• viseversa

Dom han köpte fågeln av kan inte kunna särsilt mycket om undelater. Tycker faktiskt synd om ensamma undelater. Lite av tortyr faktiskt. Dom blir ju såå ensamma. och hon jag kände som hadde undelater. Hennes ena fågel var så tam att man kunde klappa den och så satt den på axeln.

sallybuse skrev 2009-02-09 00:05:19 följande:
    Tack för era svar.Men när dom köpte fåglen så frågade dom om dom skulle köpa en till Och de tyckte dom inte.För då blir dom inte så tama.Och sen så skulle dom inte ha en spegel till han för då tar de längre tid till att dom blir tama.För då tror fåglen hela tiden att den har en kompis.Han är jätte glad för sin fågel och pratar med den.Och har lagt in sin hand i buren så den skulle bli lite tam.Jag ska vara där på tisdag igen så¨får vi se om den kvittrar nått då.
  • Isamia

sallybuse skrev 2009-02-09 00:05:19 följande:

Ja det är SVÅRARE att få undulaten tam om den har en kompis... Man känner t ex inte till nån undulat (så vitt jag förstått!) som börjat härma människoprat om den haren kompis eller en flock till sällkap (då pratar de bara sitt "eget språk").

Ett sätt är väl kanske att låta den vara ensam först tills man fått den någorlunda tam och sen skaffa en kompis till den. Men man måste då själv hålla den sällskap MYCKET och få den att få livslust och vilja till att bli social med människan... Låta den flyga fritt mycket.
    Gärna social med flera människor t ex familjemedlemmar. Det vet jag andra som gjort (familj) - först skaffat en hane som blev väldigt tam och sen skaffade en hona till den. Det funkade bra! Honan blev aldrig så där tam men den lärde sig ändå att människor är relativt ofarliga. Hanen fortsatte att vara lika tam och sällskaplig till människorna även om den också var glad för att ha fått en "tjej"!
Svar på tråden Undulaten är tyst