sallybuse skrev 2009-02-09 00:05:19 följande:
Tack för era svar.Men när dom köpte fåglen så frågade dom om dom skulle köpa en till Och de tyckte dom inte.För då blir dom inte så tama.Och sen så skulle dom inte ha en spegel till han för då tar de längre tid till att dom blir tama.För då tror fåglen hela tiden att den har en kompis.Han är jätte glad för sin fågel och pratar med den.Och har lagt in sin hand i buren så den skulle bli lite tam.Jag ska vara där på tisdag igen så¨får vi se om den kvittrar nått då.
Ja det är SVÅRARE att få undulaten tam om den har en kompis... Man känner t ex inte till nån undulat (så vitt jag förstått!) som börjat härma människoprat om den haren kompis eller en flock till sällkap (då pratar de bara sitt "eget språk").
Ett sätt är väl kanske att låta den vara ensam först tills man fått den någorlunda tam och sen skaffa en kompis till den. Men man måste då själv hålla den sällskap MYCKET och få den att få livslust och vilja till att bli social med människan... Låta den flyga fritt mycket.
Gärna social med flera människor t ex familjemedlemmar. Det vet jag andra som gjort (familj) - först skaffat en hane som blev väldigt tam och sen skaffade en hona till den. Det funkade bra! Honan blev aldrig så där tam men den lärde sig ändå att människor är relativt ofarliga. Hanen fortsatte att vara lika tam och sällskaplig till människorna även om den också var glad för att ha fått en "tjej"!