• Esperando

Måla möbel..vilken vita färg?

Ni som målat era möbler vita..Vilken färg använder ni?

Och ni är många med otroligt vackra hem..jag vet nog.. Har smugit omkring här och tittat i era bloggar och gallerier!

Så nu vill jag ha hjälp, råd tips!

Ska måla köksbord, köksstolar, byrå(som är oljad ek) samt några spegelramar...

• Svar på tråden Måla möbel..vilken vita färg?
  • Champagne

Grundmåla och sen måla med snickerifärg (halvblank)  Har precis målat en kökssoffa och blev jättenöjd!

• flips

Vi har använt vattenbaserad lackfärg till en skänk i vardagsrummet. Färg: råvit. Vi rollade på de stora ytorna med en skumgummiroller. Tänk på att ju blankare färg, desto tåligare och lättare att torka av. Vi köpte vår färg på Flugger. Men vilken färghandel som helst kan ju ge tips och råd:)

• mångmamma

Jag älskar V-slip.
    Världens bästa grundfärg.
    Halvblank servalac är min melodi sen och kanske för den transparenta effekten skull- ett varv med utspädd V-slip ytterst.
    Sandpappret är min bästa kompis om man vill ha ett lite slitet shabby utseende á la dansk-frans stil.

• BrideOf Rocky

attt måla med  vit blank lackfärg är ju i stort sett samma sak som att ge sin möbel CANCER!!! Själv föredrar jag att mjukt måla med FIN linoljefärg. Trä är ju ett LEVANDE material och bör behandlas därefter. Allt ska inte vara tork- och reptåligt, i bland måste det bara få vara vackert.

Sidfötter är för bögar www.shitvadjaghatar.blogg.se
  • flips

BrideOf Rocky skrev 2009-02-08 20:59:35 följande:

attt måla med  vit blank lackfärg är ju i stort sett samma sak som att ge sin möbel CANCER!!! Själv föredrar jag att mjukt måla med FIN linoljefärg. Trä är ju ett LEVANDE material och bör behandlas därefter. Allt ska inte vara tork- och reptåligt, i bland måste det bara få vara vackert.
    Men kanske måste köksmöbler vara tork- och reptåligt? Min skänk är väldigt vacker fast den fått cancer-färg.
  • mångmamma

Äggolje-tempera.
    Både en färg som "andas" och en ytterst slitstark och torktålig färg.
    Finns recept på gysinge byggnadsvårds hemsida.
    BrideOf Rocky skrev 2009-02-08 20:59:35 följande:

• Jojomen

Jag har målat med nyansen 0502-Y (antikvit), ger ett mjukare intryck än obruten vit. Saker som du köper färdigmålade (lister, fönsterbrädor, osv.) är ofta målade i den nyansen.

• BrideOf Rocky

Nej. de behövetr inte det. Dessutom är både jag och mina barn vana vid att hantera våra saker med varsamhet. Ett tips: de håller längre då. ( möblerna alltså, inte barnen)

Sidfötter är för bögar www.shitvadjaghatar.blogg.se
  • flips

BrideOf Rocky skrev 2009-02-08 21:08:15 följande:

Nej. de behövetr inte det. Dessutom är både jag och mina barn vana vid att hantera våra saker med varsamhet. Ett tips: de håller längre då. ( möblerna alltså, inte barnen)
    Ja, vår familj är totalt hämningslösa och misshandlar våra möbler, haha...
  • Marie IE B

Jag har målat en byrå och ska snart sätta igång att måla barnsäng.
    Färg: Nordsjö Ready, högblank 90-glans, obruten vit. Byrån behövde vi inte grundmåla men fyra lager färg krävdes för att få det bra. Sängen ska vi grundmåla med Häftgrund.

• Esperando

oj..vilka val..

Tyvärr i vårt hem måste det var tåligt..inte bara för sonen men även för maken..hm..

Svar på tråden Måla möbel..vilken vita färg?