• Linnémamma

6 månaders som vänder sig från rygg till mage på natten & vaknar

Vår son har sedan han var ca 3 månader sovit hela nätter, men nu sedan några dagar tillbaka vaknar han flera gånger per natt. Det beror på att han i sömnen vänder sig från rygg till mage och vaknar av det.
    Han har sedan en tid tillbaka börjat åla runt på dagarna och förbereder sig på att krypa, jag kan tänka mig att det är detta han övar på i sömnen.

Någon som vart med om något liknande och hur gjorde ni med att få dom att somna om och börja sova hela nätter igen.
    Kanske är det bara att vänta ut det?

• Svar på tråden 6 månaders som vänder sig från rygg till mage på natten & vaknar
  • LindaKarlsson

Min son är snart 16 månader och har aldrig sovit hela nätter.. Det enda för mig när han vaknade av att han låg på mage var att vända honom tillbaka på rygg och försöka söva honom igen. Han lär sig snart göra det själv.

deaduntildark.blogspot.com/ ♥ Devin är mitt vackra lillhjärta! 071026 ♥ deaduntildark.bilddagboken.se/
  • Ärla Minou

Bara att vänta ut det tänker jag. När de tränar tränar de. Alla mina barn har haft en sån fas. Och alla har i 9-10 mån-åldern övat på att ställa sig upp i sömnen eller när de skulle sova. Hur trötta de än var. Och sen kommer ännu fler faser. Och åldrar med mer mardrömmar och så. Är kanske olika för olika barn hur tydligt sådant är men med mina har det varit ganska tydligt.

• ninnione

så gjorde min i många månader...hittade henen ofta krypandes runt runt i sängen medans hon grät för hon var så trött...var bara att lägga ner henne o säga godnatt. iböand sov hon bara vidare ibland hade hon vaknat o då fick man sitta med henen en stund. var periodvis otroligt jobbigt då hon gjorde det här ooofta. men de vänder.

• Linnémamma

Vi har använt sidkudde förr, kanske man ska börja använda den igen för då kan han ju inte vända sig till mage.
    Men jag vill ju inte hämma utvecklingen, även om den sker i sömnen :)

• wonderinge
    Svar på #4
    ja exakt! kl 5 varje dag sedan 6 mån, har varit så en månad. låter bra att det går över..
  • Minxy

Leo är snart 1 år och håller fortfarande på så *suck*
    Somnar så bra 19:30 i sin säng och sover till 00:00 - då rullar han över till mage, vaknar och ställer sig upp och skriker.
    Då går man in och lägger ner honom så somnar han om på en gång.

Irriterande eftersom man skulle vilja slippa stiga upp vid midnatt varje natt, men det är ju en klar förbättring mot för när han var 7 - 9 månader då han rullade över till mage 5-10 ggr/natt.

***S+M=L***
  • Blue Bear

Vill inte skrämma dig ts men..

Sonen är nu 7 mån+2 veckor. Började vända sig till mage när han var ca. 5 mån. Han gör det ff och vaknar varje gång, antingen skrike han hysteriskt eller börjar krypa helt förvirrat.. så på 2½ mån har det inte blivit bättre snarare värre och många fler uppvak..et ej vad jag ska göra! Igår kväll fick jag lägga tillbaka han övr till rygg hela 22 ggr (ja, jag räknade ) innan han till slut somnade helt utmattad..

Jag skulle faktiskt inte ha nåt emot om han kunde fortsätta sova på mage. Han kryper och vänder sig runt, och enl. vår doktor är då chansn för psd extremt liten. Kan man lära honom sova på mage tro?

• denimbird

Lägg barnet på mage redan från början. Fungerade direkt för oss.

Min son sov på sidan och vaknade när han rullade över på mage. Men sedan vi lät honom somna på mage sover han gott igen.

• Linnémamma

Aj, aj, det verkar som att det här kan hålla på ett tag med andra ord!
    Jag testade faktiskt sidkudden i natt, men den hjälpte ingenting, han lyckades rulla runt på magen ändå!
    Det skulle vara kanon om han kunde somna på mage (efter 6 mån är ju risken för psd extremt liten) men så fort jag lägger ner honom på magen så sätter han reflexmässigt i händerna och trycker sig upp.
    Jag tycker så synd om honom för han är ju sååå trött.

Efter 3 vändningar på 2 timmar så la jag över honom i vår säng, och det slutade med att jag låg vaken hela natten och hindrade honom från att vända sig (vilket han försökte massa gånger).
    Så han sov i allafall hyfsat gott och slapp vakna men det kan man inte säga om mig. Men vad gör man inte för sina älsklingar? :)

• skogsbollen

Skulle just in här och skriva ett inlägg om samma problem när jag hittade det här.
    Vår lille kille vände sig om från rygg till mage på 4-månadersdagen. Sedan dess (han är snart 5 mån) har han oxå börjat göra detta i sömnen och vaknar varje gång. Han klarar inte av att vända tbx till rygg igen. Vi lägger honom alltid på rygg, men han vänder sig till sidan med en gång och så småningom har han hamnat på mage igen och vaknar arg. Det jobbiga med det är att han inte vet hur man somnar "själv", dvs utan amning eller på promenad i huset i någons famn, vilket gör att nätterna blir ganska långa och vakna för oss.

denimbird:
    Ska testa ditt tips. Nu borde det ju inte vara någon fara för de små att ligga på mage, eller är det en risk i och med att vår kille inte vet hur man vänder tbx till rygg igen?

• Linnémamma

Alla säger ju att barnen sover så mkt bättre när de får sova på magen, och jag tror inte att det gör ngt att de inte kan vända tillbaka sig själva.
    Men jag vet inte hur jag ska få honom att slappna av så att han kan somna när han ligger på mage.

• Anne69

Jag var just o vände min lilla ylande småtting..... samma sak här alltså!

• Prospero

Puh, ja... Vår 10-månaders håller fortfarande på så, men nu har han börjat ställa sig upp också. Känner igen det många skriver så väl, de kan vara hur trötta som helst men ändå ska de upp igen och igen och igen... Han kan inte heller sova på mage för han trycker upp sig och "kryper", kan inte slappna av. Han sov i samma rum som storasyrran ett tag men det gick ju inte att springa dit femtielva ggr på natten.

• Linnémamma

Hur sov era innan?
    Vi har tackat vår lycklig stjärna flera gånger för vår son har alltid somnat lätt och sovit bra och kunnat söva om sigsjälv när vaknat på natten. Men nu är allt upp o ner.
    Ikväll när han skulle nattas så slutade det med att han skrek i en timme och till slut somnade på min mage.
    Det är ju sådant som kunde hända när han var ett par månader men inte nu.

Nu vaknade han igen...

• PD77

Jag livar upp den här tråden igen, då jag har precis samma problem + att sonen drömmer mardrömmar.
    De senaste 2 månaderna har han sovit ganska regelbundet. 8-12, 12-3 och vaknar kl 6. Varje gång somnar han om direkt efter lite amning.
    Förra veckan började han ställa sig upp på alla fyra i sömnen och sen vaknar han. Han är i en utvecklingsfas, lär sig krypa, är mammig osv. Han sover ganska bra (med samma schema som innan) fram till 4.30, då drömmer han mardrömmar (tror jag). Vrider och vänder sig, vaknar och vaknar och vaknar... Jag har börjat flytta över honom till vår säng, då sover han mycket bättre.

Min frågor:
    Är det "farligt" att göra så? Kommer han inte kunna sova i sin egen säng sen?
    Finns det knep att ta till så att han kan somna om bättre?
    Han kan inte somna om själv, hur gör man för att han ska lära sig det?

Ursäkta TS att jag lånar tråden, kändes onödigt att starta en ny. Bättre att ha många svar på samma ställe.

• Linnémamma

PD77 - Ingen fara alls, låna på! :)
    De ynka svar jag kan komma med är att om man ibland tar över sitt barn till sin egen säng så tror jag inte att det påverkar hur de sover i sin egen. Om man däremot gör det regelbundet så kan det tänkas bli att de vill sova där allt. Men det är nog olika från barn till barn.
    Vi kör så att han får komma över till vår säng i samband med morgonamningen (som endast erbjuds efter kl06, när vaknar innan så är det nappen och sång som gäller), o så sover han några timmar till.

Jag vet att de säger att om barnen ska lära sig somna om själva på natten när de vaknar så måste man lära dom somna in själva när de lägger sig för natten. Dvs köra någon av alla dessa "kurer" som finns.

Vår sons nätter har blivit lite lättare för nu somnar han när han vänt över sig på mage, han verkar inte tycka det är lika läskigt att hamna på magen längre. Men han vaknar ca två gånger per natt fortfarande men då räcker det att stoppa in nappen så somnar han om.
    Men däremot har jag svårt att sova för han vrider o vänder på sig i sängen som en tornado, och jag får för mig att han ska hamna under täcket, lägga sig på nappen, hamna med ben/armar utanför spjälarna (han får liksom över ben o armar ovanför spjälskyddet) så jag tittar till honom säkert en gång i timmen.
    Phew , det blev långt det här!

Svar på tråden 6 månaders som vänder sig från rygg till mage på natten & vaknar