• superteddybear

Semester i Turkiet eller Grekland... Vad rekommenderas?!

Vi håller på att planera en resa i slutet av sommaren/början av hösten med svärföräldrarna. På resan ska vi ta med våran dotter som är då runt 14 månader.

Vi velar mellan Grekland och Turkiet... Behöver era erfarenheter å gärna rekommendationer som varit i resp land!!

• Svar på tråden Semester i Turkiet eller Grekland... Vad rekommenderas?!
  • Mummy

Om ni inte är ute efter shopping och uteliv rekomenderar jag verkligen Kreta. Vi var på ett underbart hotell med två egna stränder. Men, det finns typ ingen shopping och inte så många restauranger. Men vi köpte til Vings matpaket med all mat och jag kan lova att vi njöt heeela veckan

• karres

vi har varit i turkiet., side. Mycket trevligt nära till stranden och mycket barnvänligt. God mat hade allinclusive vilket jag starkt rekomenderar när man har barn. Fanns flera pooler på området också.

• superteddybear

Mummy skrev 2009-02-08 22:14:55 följande:

Tack skall genast kika in...
    Shopping vore roligt men utelivet kan kvitta. All-inclusive låter bra men är rädd för att det blir mer "hotell" mat än inhemsk mat. Hur var maten för er?
  • superteddybear

karres skrev 2009-02-08 22:17:44 följande:

vi har varit i turkiet., side. Mycket trevligt nära till stranden och mycket barnvänligt. God mat hade allinclusive vilket jag starkt rekomenderar när man har barn. Fanns flera pooler på området också.
    Vilket hotell på Side bodde ni på?
  • superteddybear

karres skrev 2009-02-08 22:17:44 följande:

ställer samma fråga till dig, hur var maten? inhemsk eller "hotell" mat
  • karres

både och med maten. Den var iallfall otroligt god. vi r en familj på 6personer och alla var nöjda med maten trots att vi har helt olika smak. Hotellet hette hane family.

• karres

Har man allinclusive ¨å vet man att barnen får i sig något iallafall. Vi käkade däremot ute endel ändå och kände inte att barnen verkligen behövde äta upp utan de kunde få testa något nytt och äta på hotellet om inte maten passade. Det är otroligt billigt att handla och äta ute i turkiet. Du måste även pruta hela tiden. Vi åkte med solresor.

• Aurora Borealis

Jag föredrar Grekland tusen gånger mer än Turkiet.

Vi bodde på All-Inclusive i Turkiet och det var jättedålig mat, tänk skolbespisning. Barnen som bodde där åt bara melon vad jag såg. (Men det finns ju säkert bra hotell också)

Det kostade extra om man ville ha CocaCola istället för Turk-Cola (den heter det på riktigt)

Vi blev lurade hela tiden i Turkiet. Taxichaufförerna åkte runt massa extravarv med oss för att få mer pengar, en vakt som jobbade utanför vårt hotell "visste inte" var marknaden var och sedan visade det sig att den låg en gata ner bara.

• Mummy

Det var mat inspirerad av det grekiska skulle jag nog säga. Gud vad jag saknar deras tzatsiki med bröd. Dryck ingick i maten och barnen åt gratis. En arbetskamrat var där ett tag efter oss och de var lika nöjda de.
    Det negativa var en ganska jobbig resa dit med bussen och att backen är ganska brant ner till stranden. Men det var helt klart värt det när jag, maken och dottern kom dit ner och var HELT själva!

• iolanthe

Jag skulle absolut välja Grekland, har varit dit två gånger, första gången till Rhodos och andra gången till Aten, Naxos och Amorgos. Rhodos var super, vill absolut åka dit igen, vi bodde i Rhodos stad, vi hade inga barn då och det är inte ett ställe jag skulle åka till med barn. Så nästa gång blir det Faliraki istället . Men överlag är Grekland rent och fräscht och vi har inte blivit magsjuka där.

I Turkiet har jag visserligen bara besökt Istanbul, så det är ju ingen typisk semesterort, så jag vet ju inte hur det är på semesterorterna. Men Istanbul var skitigt, och mycket tiggare och påträngande försäljare. Och maten var bedrövlig på dom "inhemska" restaurangerna, gick ut från ett ställe utan att äta då köttet luktade ruttet och när jag skulle gå på toaletten var det kiss och bajs på golvet. Vi åt på dom dyra hotellrestaurangerna och fick visserligen supergod mat, men så betalade vi ca 200 kr/pers då också. Så aldrig mer Turkiet för mig. Maken har varit till Antalaya tidigare och han säger samma sak, han vill aldrig åka till Turkiet igen.

• mattispadd

Hej ..Jag har stor erfarenhet utav båda länderna...
    Turkiet är helt underbart med deras matkultur..Att man åker all inklusiv kan jag ej förstå när maten är godomlig och servicen kanon.
    Stränderna långrunda i Side och kanonbra för eran lilla dotter. och det är billigare i Turkiet..ta ett exempel förra året var min mamma i Side samtidigt som jag var i Grekland och då Kefalonia.
    samma vecka och dom betalade som följer jämfört med oss:
    Turkiet Grekland
    solstol 16 kr 35 skr för en och 65 för 2
    en´stor flaska vatten 3-4 kr 7 kr
    middag 50 kr 70 kr

så nog är det billigare i Turkiet MEN Greklands underbara stränder slår nog turkiets....DOm är oftast vita och turkostvatten och såå klart..Maten är sisådär god men inget speciellt...Grekerna är inte så servicinriktad det är alltså lugnt när du går på gatan och intet tjat som i turkiet att du ska köpa.
    Om ni väljer Grekland så hyr bil det är bara ett måste och leta runt öarna efter egna små vikar som är orörda...
    Jag har själv semestrat i Grekland dom senaste 9 åren men har bestämt att i år blir det antingen Turkiet eller Egypten ..I Egypten var jag i Nov och det var ju superbilligt där och då jämför jag med Grekland....hoppas att ni kommer fram till ngt..kram

Svar på tråden Semester i Turkiet eller Grekland... Vad rekommenderas?!