• majana

bastu bad med barn under 1 år??!

Har en liten fundering eller rättare sagt, vill ha råd.... mina svärföräldrar är från finland och har då givetvis en bastu som dom använder flitigt. Nu vill dom att min son på 10 mån ska basta med dom. Jag ställde frågan varför då jag själv inte ens gillar att basta? vad har en sån liten kille för glädje och framför allt så tycker jag inte att det verkar sunt att utsätta en sån liten som min son för så hög värme. Vill inte bråka med svärföräldrarna men behöver att "bra" argument till Varför jag inte tycker att han ska basta.

• Svar på tråden bastu bad med barn under 1 år??!
  • Adnama

Jag tycker att du har ett tillräckligt bra skäl redan !
    du dom mamma vill inte att han ska göra det, med andra ord är det de som gäller !

• Mika2

Jag tycker gott att man ska vänta med bastu tills barnet är tillräckligt gammal för att kunna gå ut själv om han/hon skulle vilja.

• PerG

Små barn har ju svårt att reglera kroppstemperaturen själva, men jag vet inte vid vilken ålder detta "ordnar upp sig". Jag hade dock INTE gått med på bastubad för min son (11 mån).

Vad tycker din sambo/man? Det kanske är enklare om han tar fajten med sina föräldrr?

• majana

Jo det anser jag också, då mvc sa åt mig att man inte bör basta under graviditet (bastar typ aldrig så det var inga problem att undvika då) så tycker jag inte att det känns ok att göra det när han är liten heller...fattar inte vitsen med att släpa in sådär små barn i en bastu på 80 grader eller mer.... men dom tjatar och likadant med att han ska övernatta, han skulle säkert klara det men jag känner att jag inte vill, om jag nu inte behöver lämna bort honom, så varför ska jag känna mig tvungen.... men så jobbigt, vill inte att dom ska tro att jag inte gillar dom. (Säger ju självklart nej och förklara varför men ibland känns det som om det behövs ngt mer för att dom ska förstå att jag inte vill låta honom basta eller sova borta.)

• hennmau

Dusch och bastu?
    Som nämnts tidigare har barn svårt att hålla temperaturen, därför skall de inte duscha före själva badet då de blir onödigt nedkylda. Efter själva badet är det naturligtvis skönt med en värmande dusch.
    Bastu däremot kan bli en riskfylld plats för de minsta barnen. Eftersom barn inte kan hålla sin kroppstemperatur gäller detta också vid värme. Vänta därför med bastu tills barnen är så stora att de själva kan ta sig ur den.

Hittade denna text....

adressen är www.esls.se/babysim/baby2.htm

• goabarn77

Bra att du lyssnar på dig själv. Men tror det är rätt vanligt i finland. Jag är halvfinsk och jag var tre veckor när jag bastade. Men naturligtvis inte i 80 grader.

majana skrev 2009-02-08 23:03:15 följande:
    Har en liten fundering eller rättare sagt, vill ha råd.... mina svärföräldrar är från finland och har då givetvis en bastu som dom använder flitigt. Nu vill dom att min son på 10 mån ska basta med dom. Jag ställde frågan varför då jag själv inte ens gillar att basta? vad har en sån liten kille för glädje och framför allt så tycker jag inte att det verkar sunt att utsätta en sån liten som min son för så hög värme. Vill inte bråka med svärföräldrarna men behöver att "bra" argument till Varför jag inte tycker att han ska basta.
  • leende guldbruna

hej TS!
    Satt i samma sits för 10 år sen,valde att följa med å kolla vad de tyckte var så roligt med ett barn i bastun och såg farmor bli som ett barn med vår lilla.Hon fyllde en balja å lät han leka å det var inte alls varmt-de tar inte in barnet när det är jättevarmt.

Så jag ändrade mig .sen dess har alla mina barn bastat.

Men själv klart ska du följa din känsla och den är alltid rätt, ville bara berätta hur jag upplevt det. Min treåring älskar att bada bastu med farfar

Jag tror ju inte att dina svärisar och i stort sett hela finska bbefolkningen e ute eftre å göra barnen illa.

• majana
    Svar på #3
    Exakt det har bvc sagt angående värmen som var i somras, "håll barnet svalt när det är varmt osv".

Angående sambon.... Han är själv uppvuxen med bastu och blev ju "på tvingad" det som liten redan så han tycker inte det är konstigt och fattar liksom inte varför jag inte vill låt lillen sova över hos farmor och farfar eller bada bastu. Även fast jag säger att det inte är "normalt" att utsättas för så stark värme.
  • majana
    leende guldbruna skrev 2009-02-08 23:17:25 följande:
    hej TS!Satt i samma sits för 10 år sen,valde att följa med å kolla vad de tyckte var så roligt med ett barn i bastun och såg farmor bli som ett barn med vår lilla.Hon fyllde en balja å lät han leka å det var inte alls varmt-de tar inte in barnet när det är jättevarmt.Så jag ändrade mig .sen dess har alla mina barn bastat.Men själv klart ska du följa din känsla och den är alltid rätt, ville bara berätta hur jag upplevt det. Min treåring älskar att bada bastu med farfar Jag tror ju inte att dina svärisar och i stort sett hela finska bbefolkningen e ute eftre å göra barnen illa.
    tror absolut inte att dom finska är dumma mot sina barn, absolut inte, min svärmor är helt underbar med barn och jag litar till 110% på henne och ser henne som min extra mamma (min mamma gick bort för 3 år sedan i cancer) så det är inte det som är problemet, vill bara att dom inte ska ta det fel när jag säger att jag inte vill att han ska basta när han är såå liten. Känner att jag behöver ett argumnet, ett bra argumnet till Varför jag inte vill att han ska basta.
  • DetVarEnGång

Men varför inte låta barnet basta? Jag förstår att han verkar för liten men han kommer säkert tala om för dig i fall han inte gillar värmen, det har mina barn gjort i alla fall:)
    Dina svärföräldrar vill säkert bara dela med sig deras viktiga tradition!

• eval

Jag var aldrig högre upp än jag kunde klättra, och nere på golvet är det inte särskilt varmt alls. När jag sen kunde klättra upp själv och ville det så fick jag göra det själv.
    Barnen utsätts inte för stark värme i bastun, de som utsätter barn för stark värme är inte normala, och ett par bastuvana finnar har säkerligen bättre koll än så!

Argument emot, säg att du är nojjig bara, och be att de låter dig vara det tills du tycker att barnet är stort nog att basta.

Svar på tråden bastu bad med barn under 1 år??!