• Göteborgsbruden

Få bebis att kissa?

Ska i mars å kolla min lilla tös njurar då jag har en ärtlig sjukdom på mina, ska se om hon oxå har den. Iaf, ska då ha med mej ett morgonurin prov, å då undrar jag förstås om det finns något tips på hur jag ska få henne å kissa om hon nu inte gör det precis då såklart.
    Eller ska man bara vänta tills hon kissar?

Tips på hur man tar ett urinprov på bebis?

(¯`°?.¸♥ Mamma till Freja ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Få bebis att kissa?
  • frulan

De sätter fast en liten påse som kisset hamnar i
    Det gjorde de på vår son när de skulle kolla hur mycket han kissade.
    Lycka till

• Göteborgsbruden
    frulan skrev 2009-02-09 00:05:43 följande:
    De sätter fast en liten påse som kisset hamnar i Det gjorde de på vår son när de skulle kolla hur mycket han kissade. Lycka till
    Hmm ok, står att jag ska ta med å att jag ska fånga upp det liksom. Tänkte att det kan ju va svårt om hon kissat precis innan, ska man bara stå å vänta till nästa gång då
  • frulan

Aha, du ska göra det själv?
    Vi gjorde det på akuten... alltså de fixade allt

Ja, då är det väl bara att stå och vänta med en liten kopp

• Göteborgsbruden
    frulan skrev 2009-02-09 00:09:46 följande:
    Aha, du ska göra det själv?Vi gjorde det på akuten... alltså de fixade allt Ja, då är det väl bara att stå och vänta med en liten kopp
    Ah ok, hehe kul morgon det kommer bli
  • ami

Annars kan du ju testa det gamla knepet att doppa hennes hand i ett glas med varmt vatten när hon sover..
    Skräcken på alla läger och klass-övernattningar för länge sen..
    Obs, vet inte om det funkar, men fick på sin tid iaf en hel massa ungar att ligga vakna av rädsla för att kissa ner sig

• Göteborgsbruden
    ami skrev 2009-02-09 00:45:08 följande:
    Annars kan du ju testa det gamla knepet att doppa hennes hand i ett glas med varmt vatten när hon sover.. Skräcken på alla läger och klass-övernattningar för länge sen.. Obs, vet inte om det funkar, men fick på sin tid iaf en hel massa ungar att ligga vakna av rädsla för att kissa ner sig
    Haha ja det kan man ju testa, tack för tipset
  • Ekorrmamman

Till ljudet av en skvalande kran kan nästan ingen låta bli att kissa... Sätt på kranen och sätt barnet på toaletten så ska du se att det fungerar.

• frulan

Åååh, berätta om det funkade om du provar! Har alltid undrat
    Här sas det att det var höger lillfinger som skulle doppas... hmm, eller var det vänster?

• Göteborgsbruden
    Ekorrmamman skrev 2009-02-09 00:53:26 följande:
    Till ljudet av en skvalande kran kan nästan ingen låta bli att kissa... Sätt på kranen och sätt barnet på toaletten så ska du se att det fungerar.
    Ja det kanske oxå funkar, hehe lite svårt å sätta henne på toan dock då hon bara är 2,5 månad
  • Göteborgsbruden
    frulan skrev 2009-02-09 00:54:08 följande:
    Åååh, berätta om det funkade om du provar! Har alltid undrat Här sas det att det var höger lillfinger som skulle doppas... hmm, eller var det vänster?
    Ska jag göra
  • Granada

När min lille son var 2 mânader kollade de honom för uvi och dâ fick jag en pâse som man liksom klistar pâ och sâ samlas kisset där. den fick han ha ett tag och rätt vad det var sà kissade han. Jag gjorde det hemma, pâsen fick jag lägga i en burk och sedan ta med provet till VC.

• Göteborgsbruden
    Granada skrev 2009-02-09 00:56:36 följande:
    När min lille son var 2 mânader kollade de honom för uvi och dâ fick jag en pâse som man liksom klistar pâ och sâ samlas kisset där. den fick han ha ett tag och rätt vad det var sà kissade han. Jag gjorde det hemma, pâsen fick jag lägga i en burk och sedan ta med provet till VC.
    Nä något sånt har vi inte fått. Undra om man kan fråga bvc om en kanske? Fast de har nog inget sådant på lager antagligen.
  • Granada

Jag skulle frâga om jag vore du. även om man är beredd när de kissar sâ kan det ju inte vara sâ lätt att pricka eller?? Nu vet jag inte om provet mâste vara sterilt, är det sâ sâ gör det ju inte saken lättare. (haha, kände inte igen dig först dâ du bytt foto)

• Göteborgsbruden
    Granada skrev 2009-02-09 01:00:52 följande:
    Jag skulle frâga om jag vore du. även om man är beredd när de kissar sâ kan det ju inte vara sâ lätt att pricka eller?? Nu vet jag inte om provet mâste vara sterilt, är det sâ sâ gör det ju inte saken lättare. (haha, kände inte igen dig först dâ du bytt foto)
    Ja jag får göra det, nä sterilt tror jag inte det ska va, stod inget om det iaf. Hehe nä det kan ju inte va lätt å pricka precis  Haha ja jag byter foto titt som tätt
  • Helene OSV

Lätt! Mina ungar har kissat på kommando sen de var nyfödda!

Direkt hon vaknar på morgonen, ta av henne blöjan och håll henne över en bunke, håll henne med ryggen mot din mage och tryck upp benen lite lätt mot magen.
    Låt gärna kranen rinna lite.

Funkar varje gång. (om de inte är precis nykissade förståss)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Göteborgsbruden
    Helene OSV skrev 2009-02-09 01:39:17 följande:
    Lätt! Mina ungar har kissat på kommando sen de var nyfödda! Direkt hon vaknar på morgonen, ta av henne blöjan och håll henne över en bunke, håll henne med ryggen mot din mage och tryck upp benen lite lätt mot magen.Låt gärna kranen rinna lite.Funkar varje gång. (om de inte är precis nykissade förståss)
    Ah tack för tipser
Svar på tråden Få bebis att kissa?