• Någon

Resurs till barn med autism i centrala Stockholm - hur fungerar det för er?

Jag har en son med stort resursbehov. Han är tilldelad resurs på heltid men problemet är att vi har mycket svårt att hitta bra resurser. Det har blivit jättehattigt för honom och det är svårt att komma igång med den träning som han så väl skulle behöva. Nu har det gått så långt att jag funderar på att flytta ifrån förorten där vi bor in till stan. Min tes är att det är mer attraktivt att arbeta inne i stan och därför lättare att få kompetent resurs. Vad tror ni om det? Någon som har erfarenhet? Hittills har ingen haft någon sorts utbildning på området (eller ens varit förskolepedagog eller förskolelärare) som har sökt till att bli hans resurs. Är det så även inne i stan? Funderar främst på Södermalm eftersom både jag och maken arbetar där.

Tacksam för alla som kan dela med sig av kunskap eller erfarenheter på området.

• Svar på tråden Resurs till barn med autism i centrala Stockholm - hur fungerar det för er?
  • Nattljus

Vi bor i stan, på Östermalm och vi har heltids resurs till vår pojke. Vi har haft samma resurs i tre år snart. Nu ska vi söka ny resurs till hösten, hoppas vi kan få någon kompetent med erfarenhet. Om en resurs stannar eller ej beror nog mycket på andra saker också, som kollegor, stöttning av förskolechef mm. Att vara resurs är ju ganska osäkert jobb oxå, de blir ju bara beviljade för ett år i taget, så jag förstår om de söker annat säkrare jobb, tyverr.

• Mia2oo7

Jag har jobbat som resurs, åt barn. Jag bor i en förort till sthlm.

Jag tror inte det hänger på vart man bor utan vart resursen är anställd någonstans. Min erfarenhet.. är att är man anställd via kommunen så har man mycket sämre anställningsvillkor. En del kommuner ger tex inte deras resurser, assistenter, ledsagare en pensionsgrundande lön. Jag har jobbat för både kommuner och privata bolag. och jag gillar de privata bäst. de ger oftast mer i lön också. Sen handlar det om tur med att få rätt person för jobbet. vilket inte är lätt ibland.

Jag är nu inne i svängen med att till hösten få resurs till min son, i förskoleklass. Jag har precis fått en avlösare till honom också. Samtidigt som jag själv är ute och söker jobb som assistent / resurs. Jag är mycket kräsen innan jag tackar ja till ett jobb. Känner jag inte i hjärtat att det kommer att bli bra då tackar jag nej. Men tyvärr tänker ju inte många så. Speciellt inte om det är ont om jobb.

Hoppas det blir bättre för er, och er son.

Mvh Mia

• cruz

Vi bor i Sundbyberg och har en 2-årig son med autistiskt syndrom. Han är beviljad 30 timmars träning enligt TBA på den kommunala förskolan och behöver därför heltidsresurs som kan sköta träningen och också gå på handledning i träningsmetoden ca i gång per vecka. Förskolan har löst det hela med att nyanställa två personal som ska jobba 50 % var med Max och sedan gå in och arbeta i de vanliga barngrupperna ca 25-50 % av tiden. Det har varit 114 sökande på dessa två tjänster (som endast förlängs halvårsvis). Trots att det inte har varit krav på erfarenhet av TBA eller arbete med autistiska barn så har de sökande i princip varit överkvalificerade. Nu har de anställt en personal med Psykologutbildning (!) och en med Hälsopedagogutbildning som ska bli Max resurser. Helt sjukt egentligen, men arbetsmarknaden är ju som den är nu. Jag ska nämna att vår förskola har 100% uppbackning ifrån kommunen, ananrs hade det inte varit möjligt för dem att anställa två personer för Max träning. Normalt så får man ju slåss för att få ihop till en personal.

• Nattljus

zelia skrev 2009-02-11 09:05:47 följande:

Vi bor i Sundbyberg och har en 2-årig son med autistiskt syndrom. Han är beviljad 30 timmars träning enligt TBA på den kommunala förskolan och behöver därför heltidsresurs som kan sköta träningen och också gå på handledning i träningsmetoden ca i gång per vecka. Förskolan har löst det hela med att nyanställa två personal som ska jobba 50 % var med Max och sedan gå in och arbeta i de vanliga barngrupperna ca 25-50 % av tiden. Det har varit 114 sökande på dessa två tjänster (som endast förlängs halvårsvis). Trots att det inte har varit krav på erfarenhet av TBA eller arbete med autistiska barn så har de sökande i princip varit överkvalificerade. Nu har de anställt en personal med Psykologutbildning (!) och en med Hälsopedagogutbildning som ska bli Max resurser. Helt sjukt egentligen, men arbetsmarknaden är ju som den är nu. Jag ska nämna att vår förskola har 100% uppbackning ifrån kommunen, ananrs hade det inte varit möjligt för dem att anställa två personer för Max träning. Normalt så får man ju slåss för att få ihop till en personal.
    Å, det låter hoppfullt, vi ska snart söka ny resurs för Olle och han tränar IBT 30 timmar i veckan, hoppas så vi kan få någon med erfarenhet.
  • kaffemamma

vi bor på södermalm. Vårt dagis hade från början löst det så att resurspersonen skulle vara i barngruppen, medan en av de utbildade pedagogerna tog hand om sonen. Nu har det blivit så att resurspersonen och förskolechefen delar på träningen. Det funkar inte alltid: om det är flera i personalen sjuka så går det ofta ut över sonens träning då den som skulle varit med honom måste vara i barngruppen (tillsammans med honom, men ändå). Samtidigt blir det inte lika sårbart om resurspersonen är sjuk eftersom det är flera pedagoger som gått på utbildning om metoden och i teorin kan hoppa in (även om det är svårt att träna till full kapacitet om någon inte är helt uppdaterad osv)

• Någon

zelia: Aha, det är Sundbyberg som vi ska flytta till! Tyvärr för långt till jobbet och resorna ska helst inte ta för mycket tid från barnen - men jag börjar tänka ut alla möjliga lösningar just nu.

Tack för alla saker ni delar med er. Jag förstår att det rör sig om jättemånga olika saker som gör om jobbet funkar eller inte, och jag vet också att det inte alltid är bästa villkoren. Tyvärr känner jag att det ibland saknas en del driv från förskolor. Jag är helt övertygad om att jag inte behöver ha någon som är specialtränad - resursen få handledning - jag vill bara ha någon som tycker att det låter spännande att följa min underbara, kramgoa son och hjälpa honom i hans utveckling. Kanske ett jobb för dig Mia2oo7?

Fortfarande pigg på att höra mer!

• Jonna68

Min dotter går på en resursförskola på Södermalm, Carl-Albert. Det är helt underbart! Små grupper och lärartätt med 2 resursbarn på varje avdelning och de går tillsammans med 8-12 normalutvecklade barn. Personalen har utbildning inom området och de jobbar medvetet, lugnt och med utgångspunkt i resursbarnen med mkt struktur.

Kan rekommendera!

Svar på tråden Resurs till barn med autism i centrala Stockholm - hur fungerar det för er?