• mamma mys

nån mer med barn som går i sömnen???

hej jag har en son på 7, snart 8 år som går i sömnen ofta...det har ingen betydelse om han är sjuk förutom att detta sker oftare då...det är inte varje natt men minst 1 -2 ggr i veckan....vi vet att han sover för han pratar osammanhängande, kommer inte ihåg något dagen efter, o är allmänt virrig...nån mer som har samma problem?? nån som har nåt tips??

• Svar på tråden nån mer med barn som går i sömnen???
  • Cornbread

Jag gick i sömnen flera ggr i veckan, drömde mardrömmar och vaknade att jag grät och var livrädd..
    Detta var när jag var 9.
    Höll på i ett halvår ungefär, sen flyttade vi sängen och då sov jag mycket bättre och lugnare..

• samah

Min son gjorde lika vid samma ålder ung. Han pratade i sömn och skrek och ropade.Det gick inte att få honom vaken eller lugn.Men det upphörde efter en tid.Nu som tonåring så pratar han bara i sömnen nån gång.Det är väl så här med ens barn att det är olika faser man ska gå igenom,olika bekymmer och helt plötsligt så sitter man där vid pensionsålder och har glömt alla vaknätter och all oro man haft. Då sitter man bara och funderar på varför barnen ALDRIG kommer och hälsar på.

• mamma mys

men min son har alltid gjort detta..o vi har bott i 3 olika lgh så han har haft sängen placerad på olika sätt...han skriker inte lelr så..han är bara upp o går o pratar med mig för att han drömt något, men man får aldrig fram helt klart vad han drömt......men visst är det en myt att man inte får väcka folk som går i sömnen??? för de ggr jag lyckas väcka honom innan han somnar om i sin säng så sover han oftast lugnt sen...o är han uppe o går så är det baar att leda tillbaka honom till sängen så sover han sen...men finns det nåt man aknsek akn göra för att få bort detta problem..för när han vart uppe 5 ggr på en natt är man rätt trött..dessutom har jag en 10 mån som vaknar 2-3 ggr per natt...

• Trynet

Min son är 4 år och går i sömnen ibland. Inte så ofta, men det blir oftare när det hänt något speciellt eller så. Han kommer in till oss och pratar massa konstigheter så då vet vi att han inte är vaken. Vi sover alla på övervåningen så vi har fått sätta upp baby-grind uppe för att han inte ska ramla ner för trappan.

• mamma mys

trynet: ja här är vi noga med att låsa ytterdörren så han inte ska gå ut när han sover....ibland när jag väcker sonen på morgonen så kan hela rummet var upp o ner vänt..då har han rotat runt utan att väcka mig mitt i nätterna o han undrar vad jag gjort med hans rum o jag förklarar för honom att det är han som gjort detta med sitt rum...men jag städar åt honom de ggr han gjort detta.....ibland kan han komma o lägga sin kudde i bkhyllan i tv rummet..eller pilla med min motions cykel...ibland kommer han ut o säger godmorgon några timmar efter att han somnat....o ibland pratar han bara massa strunt oftast är det ju att det vart mkt på dagen eller att han är förkyld o så brukar ggr han är uppe o går eskalera..ibland har inget speciellt hänt som jag vet om iaf....hoippas verkligen att det här växer bort..för min sambo går också i sömnen i ibland funderar jag verkligen på att skaffa en egen lgh till mig där jag kan sova för när alla 3 hålelr på o bökar på nätterna så blir man tokig....men sambon pratar som vanligt o vi kan ha långa diskussioner medans han sover.....o helt plötsligt kan han bara vända sig om o fortsätta sova, o han har inget minne av händelserna dagen efter....hoppas verkligen att lillen inte börjar också......

• Trynet

Mamma mys: Haha, min man är likadan. Jag kan börja prata med honom på natten när jag tror att han är vaken, och han svarar så bra och vi kan prata ganska mycket, ha ganska långa diskussioner. Men sedan minns han ingenting av det vi pratat om eller att han överhuvud taget pratat med mig. Jag vet ju inte när jag pratar med honom om han är vaken eller inte eftersom han svarar så bra, men det känns inte som någon bra idé att säga till honom på natten tex "Kan du gå in till Elias, han gråter?" (Vår äldsta kille). Jaja kan han svara, jag går. Sedan lägger han sig ner o sover igen. Hmmm, lustigt.

• mamma mys

trynet: haha min sambo gjorde samma sak här en natt..jag var lite extra seg upp ur sängen när wiggo vaknade på natten så min sambo klev upp o jag tänkte wow vad skönt att han tar lillen..men sen kom han in med wiggo till våran säng vilket aldrig funakr för då ska wiggo leka istället....så jag fick då istället kliva upp för min sambo somnade...sen på morgoenn när jag sa till honom att det funkar inte att ta in wiggo till oss så tittade han frågande på mig o fattade ingenting..o när jag sa till honom att ja du hämtade ju in wiggo till oss inatt när han vaknade så sa min sambo nä det gjorde jag inte

Svar på tråden nån mer med barn som går i sömnen???