Era favorit kakor.
Fyller år på fredag och vill baka lite egna kakor och bullar. så nu undrar jag om ni alla ute där inte vill dela med er av era favorit recept.
Fyller år på fredag och vill baka lite egna kakor och bullar. så nu undrar jag om ni alla ute där inte vill dela med er av era favorit recept.
Ett super enkelt recept är att smälta ett paket med blockchoklad ljust brukar jag köra på och sen är det bara att hälla i kalaspuffar ungefär ½ paket sen är det bara att hälla i kakformar en storlek mindre än bullformar. In i kylskåpet och klart!
Det lät gott och enkelt det ska jag göra ikväll så jag får smaka.
Finska pinnar!
Ingredienser 60 st 5 bittermandlar
200 g smör
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
1 uppvispat ägg
1/2 dl hackad sötmandel
2 msk pärlsocker
Gör så här Riv bittermandlarna fint. Skär smöret i bitar. Arbeta ihop smör, mjöl, socker och bittermandlar till en deg för hand eller i matberedare. Låt degen vila i kylskåp 1/2 - 1 tim. Sätt ugnen på 200°. Dela degen i 4 delar. Rulla delarna till fingertjocka längder, ca 60 cm. Lägg dem intill varandra. Pensla alla längder på en gång med ägg. Strö över mandel och pärlsocker. Skär längderna samtidigt i 4 - 5 cm långa bitar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 9 - 10 min.
Låter också gott! Mera Mera jag ska baka tills ugnen går sönder! ![]()
Snickerskakor är också toppen.
1 burk jordnötssmör
2dl sirap
1dl socker
10dl kellogs special k flingor
2dl kokos
1tsk vaniljsocker
250dl blockchoklad
Smält jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull.
Häll i kokos, flingor och vaniljsocker. Blanda.
Smöra en ugnsform och häll i massan. Låt svalna.
Smält blockchokladen och stryk över massan.
Låt svalnma i kylskåpet. När chokladen har stelnat ta ut och skär i lagomstora bitar.
Jag brukar ibland vänta med chokladen och rulla runt bitarna i choklad efteråt istället.
Rocky road
600g mörk choklad
2st påsar dumle
2 nävar mini marshmallows går bra med stora men klipp dom i små bitar då
3dl salta jordnötter
1dl skalade pistagenötter
Smält chokladen. Blanda ner alla ingridienser men dela på bitarna (dumle och marsmallows) om de är för stora.
Häll ut på en plåt eller en ugnsform och låt svalna och stelna i kylskåpet.
Skär dom i lagom stora delar när det är svalt.
Biskvier
Botten:
250g mandelmassa
1.5dl strösocker
2 st äggvitor
Smörkräm:
1st äggvita
1.5dl strösocker
1tsk vaniljsocker
1st nypa salt
0.5st citron, saften
250g smör
125g mörk choklad
1msk kallt kaffe
Doppning:
150g mörk choklad
Sätt ugnen på 180 grader.
Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna.
Spritsa ut 20 stycken rundlar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda biskvibottnarna tills det är gyllene i cirka 13 minuter.
Smörkräm och doppning:
Blanda äggvita, strösocker, vaniljsocker, salt och citronsaft i en ren rostfri bunke. Rör till sockret har löst upp sig.
Vispa till maräng över ett vattenbad (i bunke över kokande vatten) till cirka 65 grader.
Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen blivit helt kall.
Klicka ner rumstempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i cirka 15 minuter.
Smält chokladen och låt den svalna, rör ner den i krämen.
Rör ner kallt espressokaffe.
Bred krämen på undersidan av biskvierna med en palett eller slickepott. De ska bli toppiga.
Låt stelna i kyl eller frys.
Smält choklad till doppning i ett vattenbad.
Doppa biskvierna så att smörkrämen täcks i choklad och låt dem stelna på ett bakplåtspapper.
Leilas goda sega margängrecept
7 st ekologiska äggvitor
5.25 5.25 dl strösocker
100 100 g mörk kvalitetschoklad 70%
1. Sätt ugnen på 130 grader, varmluft.
2. Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.
3. Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.
4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!
5. Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.
6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.
gör hallongrottor men istället för sylt lägger du en dumlekola. när du gräddat klart kakorna så lägger du på en skiva noblesse.
Om du vill göra muffins är www.dagensmuffin.se en toppen sida.
Kärleksmums! Supergott!
Finns massor av recept, bara att googla.
Åhh Nu blir jag ju jätte sugen på att baka. måste snabba mig hem efter jobbet och stöka ner i köket