• Zsarah

    Räkna ut vuxenlängden, stämmer det för er/era barn?

    Räkna ut idag att alva skulle bli 166,5 cm lång då hon är vuxen. Undrar om det stämmer på era barn eller om det stämmer på er? Kan inte räkna ut om det stämmer på mej då jag inte vet hur långa mina föräldrar är..
    Finns 2 sätt att räkna på.

    1: Pappans längd + Mammans längd/2 + 6,5 cm för pojke och ? 6,5 cm för flicka

    2: Räkna samman pappans längd plus mammans längd i centimeter. Dra ifrån med tretton om det är en flicka, lägg till tretton om det är en pojke. Dela summan med två.
    tex: 167+190+13(pojke)=370/2=185

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 12:39
    Prova räkna med detta då,stämmer detta bättre?
    2 olika alternativ.

    Den längd som barnet har vid två års ålder gånger två.

    Lägg till 100 cm på barnets längt vid 1 års ålde

  • Svar på tråden Räkna ut vuxenlängden, stämmer det för er/era barn?
  • Cornbread

    Hehe min sambo är 190 & jag är 167 ;) Så din räkning stämmer in på oss.. dock är inte babyn född än så man vet aldrig

  • bambigirl

    Fast de två sätten är ju samma sätt?

    Det stämmer på mig: Pappa 180, mamma 160 och jag 163,5. Mina systrar är 163 och 164 långa...

  • Cornbread

    dock tror jag inte det stämmer att sonen blir kortare än pappan, då min sambo och hans bror är båda två mkt längre än sin mamma och pappa

  • Gyllan

    På mig stämmer det då inte alls. Skulle i så fall vara 166.5 cm och mäter nu 155 cm.

  • Zsarah

    bambigirl skrev 2009-02-09 12:26:11 följande:


    Fast de två sätten är ju samma sätt? Det stämmer på mig: Pappa 180, mamma 160 och jag 163,5. Mina systrar är 163 och 164 långa...
    Jo de är samma sätt, men jag tog med båda i alla fall:) Hmm, så det kan stämma då att dottern blir runt en 166cm, vad skönt det skulle vara. Jag är bara 157cm och jag har alltid och har det tufft pga min längd, inget jag önskar att min dotter måste genomgå. (kanske därför jag sökte mej till en lång man? Sambon är 189-190cm )
  • Cissi1976

    Om jag räknar ut utifrån mamma och pappa´s längd hur lång jag skulle ha varit så stämmer det INTE.
    186+165/2 -6,5 Så skulle jag ha varit 169 cm men om jag inte drar bort 6,5 cm så stämmer det.

    Om jag räknar ut hur lång Jasmine ska bli är kom jag fram till 171 cm.

  • Zsarah

    Gyllan skrev 2009-02-09 12:27:42 följande:


    På mig stämmer det då inte alls. Skulle i så fall vara 166.5 cm och mäter nu 155 cm.
    Nej säg inte så.. jag som blev så glad att dottern kanske skulle bli längre, än vad jag är.. Hur långa är dina föräldrar? Är båda medellånga eller är en kort och en lång?
  • Barcelona08

    Ojsan då! Stämmer precis in på mig och min syster som enligt dessa beräkningar ska vara 171.5 cm och jag är 171 och hon 172. (Pappa 189 och mamma 167)

    Min Sigrid blir alltså 165 cm!


  • Sencha

    Som bambigirl påpekar så gör du samma uträkning i båda exemplen.

    Om denna modell stämde, skulle alla söner med samma föräldrar bli lika långa - och alla döttrar dito. Så är inte fallet. Min sambo är rätt kort, hans yngre bror en lång drasut.

    Gener funkar inte så


    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
Svar på tråden Räkna ut vuxenlängden, stämmer det för er/era barn?