• Catavento

Vilka är fördelarna med en sänghimmel?

Undrar vilka fördelar det finns när man har en sänghimmel över sängen.
    Jag har sett olika modeller inklusive den klassiska som ser ut som ett myggnät. Vill veta om det är något jag kan tänka inkludera i inköpslistan eller inte.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilka är fördelarna med en sänghimmel?
  • La Lola

Fördelar?

Är inte såna bara till för att det ska se "sött ut"?

*mamma till Alma 8 år, ev planerat snitt med nr 2 runt den 4 mars.
  • llhanna

jag har köpt ett som är som ett myggnät men det är mest för att ha runt så att katten ej ska lägga sig i sängen.

• Zitah

fördelen är ju att det e så himla sött.... om inte barnet sover på altanen eller nåt och det skulle skydda mot insekter X-D (Obs. skämt)

Helt Underbart
  • Catavento

Nu är jag helt säkert på att jag absolut inte vill köpa en sänghimmel.
    Vi har inga myggor hemma och allt som samlar damm och inte har nån special funktion ska bort eller inte inskaffas. :)

Tack för er feedback!

• YoCheri

Det är bara att ta lös pinnen, ut genom fönstret och skaka så slipper du dammet.

Hos oss kom den fram för att det är puttenuttigt. Sen insåg vi att babyn ifråga inte kunde sova utan sänghimmeln nästan helt stängd. Hon skulle ha det mörkt :)
  • Catavento

Okej, nu börjar jag att tänka på saken igen. Hehehehe...

Hur länge ska man ha sänghimmeln över sängen? Tills att barnet fyllt 1 år? Eller 2? Eller hur går det till?
    Och är det bättre med en sån genomskiling eller en som är lite mörkare?
    Mitt första barn sov alltid dåligt på natten, vaknade tiotusen gånger... ville känna med andra barnet om det gör nån skillnad om man han en sänghimmel. Om det kan innebära bättre sömnkvalitet.

• Alvi

Min dotter hade sänghimmel på spjälsängen, när hon sen bytte säng satte vi fast himmeln på den.
    Nu vid 4,5 år bytte hon säng till en där man klättrar upp (Kura från IKEA) och då funkar det inte med sänghimmel.

• YoCheri
    Catavento skrev 2009-02-10 10:10:51 följande:
    Okej, nu börjar jag att tänka på saken igen. Hehehehe... Hur länge ska man ha sänghimmeln över sängen? Tills att barnet fyllt 1 år? Eller 2? Eller hur går det till? Och är det bättre med en sån genomskiling eller en som är lite mörkare? Mitt första barn sov alltid dåligt på natten, vaknade tiotusen gånger... ville känna med andra barnet om det gör nån skillnad om man han en sänghimmel. Om det kan innebära bättre sömnkvalitet.
    Vi hade en i spets med månar och stjärnor och senare en mörkblå helt tyg med stjärnor.
    Den mörka satte vi upp då solen kom fram efter jul. Fina sidan inåt och så den gamla spetsen på utsidan. 
    Tyget har vi tagit bort när de små börjat dra in det mellan spjälorna. Väldigt olika då vi har 4 barn :) Äldsta drog aldrig in tyget och hade sin himmel tills hon bytte säng.
    Nu vet jag inte om det hjälper eller ej men de få stunder våra barn sovit i egen säng har dom störts av ljuset då man öppnar dörren. Då var tyget bra att ha!
  • goatess82

har också inhandlat en myggnätsliknande på IKEA av samma skäll som Ihanna, våran katt hoppade upp i sängen det första den gjorde, och ja vill inte komma upp och se våran katt ligga på bebisen.
    Jag tänkte också på sommaren när man kanske har fönstret öppet (blir väldigt varmt på övervåningen) så bebisen inte blir myggbiten.

Och så är det gulligt samtidigt=)

• uppdragmamma

Vi har inte haft nån sänghimmel till sonen och kommer inte skaffa till nästa heller.
    Tror inte det har nån som helst effekt mot katter som vill hoppa ner i spjälsängen, har katt själv och då gäller det bara att säga till katten bestämt att den inte ska vara där så lär den sig snart.

När det gäller ljus osv så skulle jag hellre tipsa om att skaffa en bra rullgardin till sovrummet.

• Dimmalimm

Inget jag rekomenderar, den kommer mest att vara ivägen och samla damm som trillar ner i ditt barns säng. En kompis till mig hade sänghimmel till sitt barn . Det såg mest överambitiöst ut. Köp en färgglad sängmobil istället, det är ju mycket roligare för barnet. Det finns ju såna som gör stjärnor i taket och på väggarna samtidigt som den spelar. Roligare för bebisen att kolla på.

• Leone i Västerås

Vi hade sänghimmel av nät vid barnens sägar just för att slippa insekter när de sov. Bor lite på landet och på somrarna är det så himla mycket flugor och annat som stör barnen, och har man öppna dörrar och fönster så hittar alla kryp in.
    Tog bort dem så fort barnen började dra i dem.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Alvi

Dimmalimm: Men vaddå "roligt för barnet"?
    För mig är det mysighetsfaktorn och stänga ute ljus som var syftet med sänghimmel - inte att det ska vara roligt.
    Roligt ska barnen ha när de är vakna, inte när de sover.

• Catavento

Jag tycker att saker och ting ska uppfylla en eller några funktioner.
    Om jag skulle köpa en sänghimmel skulle det ENBART fungera för att hjälpa barnet att sova tryggare/bättre i sin säng.

Vi har katter, men de har redan lärt sig att inte hoppa i spjälsängen sedan första barnet kom till världen.
    Vi har inga myggor där vi bor.
    Vi har rullgardiner som kan göra rummet mörkare.

Med andra ord: i mitt fall kan sänghimmeln uppfylla bara en funktion, som sagt tidigare, få barnet att sova tryggare genom en mysig faktor. Men vet inte ens om det skulle hjälpa eller inte.

Jag blev nu nöjd med alla svar som jag fått här och kan nu överväga mycket bättre behovet av att inskaffa en sänghimmel.

Vad snälla ni är! Tack så mycket och jag önskar er en fin vecka! :)

• versan

Hehe... här kommer ett till.
    Vi har en sänghimmel till dottern tack & lov.
    för hon har av någon lustig anledning utvecklat ett avsky för Flugor.
    (hon får panik när dom kommer nära ansiktet) Förvånad
    Vi säger hela tiden men flugor är ju inte farliga och visar henne hur dom ser ut.
    Men icke! kommer det en fluga på natten så skriker hon som en mistlur.
    Så på så sätt är en sänghimmel superbra.
    jo och så slipper man getingar & andra flygfän.
    Nu är dom sällsynta här men emellanåt när dom kommer in så har man inte sett dom på studs & hunnit göra något åt det.
    Sen verkar hon hon tycka det är myyyysigt att sova under sänghimmel.
    vi har mysbelysning under himmelen i form av en led ljusslinga som lyser svagt. 
    Hon bara älskar sin säng & har haft sänghimmel sen hopn föddes hon är tre år nu.  
    bild finns i galleriet om du vill se.

Svar på tråden Vilka är fördelarna med en sänghimmel?