• Ninno

Vad är det som sätter igång förlossningen egentligen? Och varför går man över tiden?

Är på BF+4 idag och har lite funderingar...

Vad är det som gör att man ofta går över tiden? Och vad är det egentligen som sätter igång förlossningen? Är det hormoner som triggar igång det eller vad?

Ahh jag är så less på att gå på övertid nu. De 4 senaste dagarna har känts som flera veckor. Har aldrig varit med om att tiden går såå långsamt som nu Fundersam

• Svar på tråden Vad är det som sätter igång förlossningen egentligen? Och varför går man över tiden?
  • Hannah76

14 dagar förbi bf räknas ju som normalt. Förlossningen sätts igång av hormoner.
    Du kan ju be din bm om en hinnsvepning?

• Caranlachiel

Det är hormonet oxytocin som sätter igång värkarbetet vet jag iaf. Därför sätter värkarna oftast igång på natten/när man vilar, för på dagen har man för mycket adrenalin i kroppen för att oxytocinet ska kunna frigöras.

Vecka 35 - and counting! (BF 21 mars)
  • Aaglars

Caranlachiel skrev 2009-02-09 14:20:43 följande:

Det är hormonet oxytocin som sätter igång värkarbetet vet jag iaf. Därför sätter värkarna oftast igång på natten/när man vilar, för på dagen har man för mycket adrenalin i kroppen för att oxytocinet ska kunna frigöras.
    JA men om vattnet går då..?
  • lokisse

men dom tror att det är beben själv som gör nagot för att sätta igang oxytocent men vad vet dom inte

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Caranlachiel
    Aaglars skrev 2009-02-09 14:21:33 följande:
    JA men om vattnet går då..?
    Som sagt, detta gäller värkarbetet vet jag. Annars vet jag inte.
    Vecka 35 - and counting! (BF 21 mars)
  • Prallis

Vattenavgång är som en startknapp för förlossningen också, jag vet inte vad det har med hormonet att göra men antagligen är det flera saker som spelar in!

Hinnsvepning är ju ett sätt att försöka stimulera livmodern, att sticka hål på fosterhinnan är ett annat!

Min syster tror att det är barnet som sätter igång förlossningen när han/hon inte står ut där inne längre!

Jag tror faktiskt inte man vet exakt vad som triggar igång det! Ibland kommer det ju aldrig riktigt igång o ibland startar det ju alldeles för idigt!

• Ninno

hmm oki...Hoppas min bebis fattar att det är dags snart och fixar igång förlossningen hehe :)
    Undrar vad det är som gör att vattnet går? som även ngn annan här undrade?

• Prallis

Mitt vatten gick i vecka 27 förra gången. Jag frågade också varför. Ingen verkar veta! Men visst är det härligt med lite mystik också!

• lokisse

det kan ju ske av olika andledningar tex under värkarna blir den typ ihoppressad och spricker sedan kan den ju sprika för att den inte tal trycket har nagot litet svagställe eller av andra mekaniska sker 

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Aaglars

Prallis skrev 2009-02-09 14:25:32 följande:

Vattenavgång är som en startknapp för förlossningen också,
    Ja, men när/varför går vattnet då?
  • Xgirl83

Enligt barnmorskan vid min dotters förlossning så är det fortfarande mycket vi inte vet kring förlossningar och exakt varför och hur det startar osv. En hel del är helt enkelt fortfarande gåtor.

• Aaglars

Xgirl83 skrev 2009-02-09 14:53:51 följande:

Enligt barnmorskan vid min dotters förlossning så är det fortfarande mycket vi inte vet kring förlossningar och exakt varför och hur det startar osv. En hel del är helt enkelt fortfarande gåtor.
    Sa min BM också! Men på FL finns det ju alltid de som anser sig vara allvetare
  • Kössen

säger som xgirl83.

man kan inte säga vad det är som sätter igång förlossningen..det är mycket man vet men inte allt..

• Hägris

hormonerna, och man går inte över tiden man jäser färdigt =)

har beta anorexia?
  • sidentrassel

Sanningen är ju att ingen vet exakt vad det är som sätter igång en förlossning däremot finns vissa teorier kring det. I boken "från A till bebis" tar de upp några olika teorier.

I min MVC bok står det att förlossningen kan sätta igång när som helst under dygnets 24 timmar men att det är vanligare att värkarna startar på kvällen/natten.

• Prallis

Hägris:
    Jag tycker du har en poäng i att man inte kan gå över tiden. Det utmätta datumet är ju nåt vi har hittat på för att kunna planera lite bättre. Egentligen är det nog lite olika tider som gäller för olika graviditeter.

Fast det finns ju folk vars barn dör för att förlossningen inte sätter igång alls o moderkakan slutar fungera, eller? Skulle vara intressant att veta hur det fungerar där man inte har möjlighet att mäta ut tiden o sätta igång förlossningar!

• Tinkerbelle

På övertid är du ju inte förens på BF +15, då är du en dag över tiden. Nu är det ju gott om tid kvar för bebben att komma. BF är bara ett medeldatum!!!

Vad som startar en förlossningen vet man som de flesta här påpekat inte. Men många BM och forskare menar att vila är bästa sättet att "starta" förlossningen. Då tillåts kroppen att förbereda sig. Det är nog inte för inte som de flesta förlossningar startar eller sker på natten

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra 14 feb 08 och Lillebror BF 26 feb 09 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Hägris
    Prallis skrev 2009-02-09 18:21:38 följande:
    Hägris:Jag tycker du har en poäng i att man inte kan gå över tiden. Det utmätta datumet är ju nåt vi har hittat på för att kunna planera lite bättre. Egentligen är det nog lite olika tider som gäller för olika graviditeter. Fast det finns ju folk vars barn dör för att förlossningen inte sätter igång alls o moderkakan slutar fungera, eller? Skulle vara intressant att veta hur det fungerar där man inte har möjlighet att mäta ut tiden o sätta igång förlossningar!
    Där dom inte sätter igång det/snittar så dör både mamman och bebisen, det är inte så länge sedan det var så här med.
    Har beta anorexia?
  • ViSkaBliTre

min förlossning startade med att mitt vatten gick 23.55 så det är nog inte bara värkarna som startar på natten.. Vet inte heller vad som gör att det startar..

• Prallis

Hägris:
    Ja det är ju jättetråkigt att inte alla förlossningar slutar lyckligt. Förmodligen försöker man mäta ut tiden så gott det går hos de flesta folk. Men på grund av fattigdom o okunnighet kanske det inte alltid fungerar som det ska.

I Sverige har det faktiskt varit lite upp o ner med barnadödligheten. Under fattiga perioder har fler barn o mödrar strukit med o under 17- 0 1800 talen ökade befolkningen o folk kom längre ifrån jordbrukandet. Det gjorde att barnadödligheten ökade. Adelskvinnor har också haft det svårt i hela Europa sen medeltiden, använts som avelskor o ofta blivit bortgifta i mycket tidig ålder. Dessutom var många slott av sten o mycket kalla!

De som klarat sig bäst genom historien har faktiskt varit de självägande bönderna, de har oftast haft tillräckligt med mat, inte fött allt för många barn o verkar vara de som genom djurhållning o annat vetat mest om hur födslar går till i naturen. Men självklart har vi minsta dödligheten idag, o det är vi väl otroligt glada för!

Man kan ju undra om bondkvinnor visste mer om hur man satte igång förlossningar än adelskvinnor? Adelskvinnorna hade ju tillgång till läkare, o bondkvinnorna till jordemödrar. Säkert finns några verksamma örter TS kan sätta i sig, synd att det är vinter!

Svar på tråden Vad är det som sätter igång förlossningen egentligen? Och varför går man över tiden?