Mellanmål och smörgås till 6- månaders???
Vad kan man ge för mellanmål till en 6-månaders... förutom frukt?
När kan man börja med små smörgåsar? Vad kan man ha på dom och vilket bröd är bra att börja med?
Vad kan man ge för mellanmål till en 6-månaders... förutom frukt?
När kan man börja med små smörgåsar? Vad kan man ha på dom och vilket bröd är bra att börja med?
smörgås kan du börja med. vitt form bröd är bra. skär i små bitar. jag har bara smör än så länge men leevrpastej är populärt
Ja visst kan du ge smörgås och då ska du ha vanligt vitt bröd. Lättare för magen.
På brödet kan du ha vanligt bordsmargarin eller liknande. Leverpastej eller mjukost funkar också alldeles utmärkt. Jag gav min dotter yogurth som finns att köpa för just 5 månader och uppåt från Nestlé och Semper.
Smörgårs med bredbar leverpastej är en riktig hit. När min tjej började så fick hon bara formfranska men nu är hon nästan 8 månader och får då lite grövre bröd, typ lingongrova. Jag har gett henne naturell yogurt sen hon var fem och en halv månad och det är smaskens om hon får lite fruktpuré i eller mosad banan. Keso är oxå toppen´som mellis, även den med fruktpuré i. För övrigt tycker jag nog att frukt är det bästa mellanmålet, min dotter älskar all frukt så det är ganska enkelt! Lycka till..
Doppar ni brödbitarna i typ mjölk lr nått innan ni ger barnet?
Är rädd att min son ska sätta i halsen.. han e 7 månader nu!
Hur gör ni andra?
Ska man ge mjölkprodukter till en bebis? Har för mig att man bör vänta med det.....kan ha fel???
aryt06 skrev 2009-02-10 08:39:06 följande:
Varför man inte ska ge bebisar mjölk inna ett år är på grund av att järnupptagen försämras men också att de kan reagera mot gluten. När de närmar sig ett års dagen kan man sakta börja introducera mjölk och mjölkprodukter. Men det går alldeles utmärkt at använda sig av mjölk och mjölkprodukter i matlagning.
srce skrev 2009-02-10 09:59:51 följande:
Omelett är populärt här.
1 äggula (eller ett ägg) och 1 msk mjölk blandas i en kopp. Koppen ställs i en kastrull med vatten som får koka tills omeletten stelnat.
Även grönsakspureer tycker jag kan funka som ett mer mättande mellanmål.
Vilket bra recept! Tackar!