• Cape

Mellanmål och smörgås till 6- månaders???

Vad kan man ge för mellanmål till en 6-månaders... förutom frukt?
    När kan man börja med små smörgåsar? Vad kan man ha på dom och vilket bröd är bra att börja med?

• Svar på tråden Mellanmål och smörgås till 6- månaders???
  • Maddizen

smörgås kan du börja med. vitt form bröd är bra. skär i små bitar. jag har bara smör än så länge men leevrpastej är populärt

(¯`°?.¸ ღ♥ Karl-Casper 060516 Theo 080722 ♥ღ¸.?°¯)
  • srce

Ja visst kan du ge smörgås och då ska du ha vanligt vitt bröd. Lättare för magen.
    På brödet kan du ha vanligt bordsmargarin eller liknande. Leverpastej eller mjukost funkar också alldeles utmärkt. Jag gav min dotter yogurth som finns att köpa för just 5 månader och uppåt från Nestlé och Semper.

• Momme72

Smörgårs med bredbar leverpastej är en riktig hit. När min tjej började så fick hon bara formfranska men nu är hon nästan 8 månader och får då lite grövre bröd, typ lingongrova. Jag har gett henne naturell yogurt sen hon var fem och en halv månad och det är smaskens om hon får lite fruktpuré i eller mosad banan. Keso är oxå toppen´som mellis, även den med fruktpuré i. För övrigt tycker jag nog att frukt är det bästa mellanmålet, min dotter älskar all frukt så det är ganska enkelt! Lycka till..

• RoMa83

Doppar ni brödbitarna i typ mjölk lr nått innan ni ger barnet?
    Är rädd att min son ska sätta i halsen.. han e 7 månader nu!

Hur gör ni andra?

• Maddizen
    RoMa83 skrev 2009-02-09 22:48:26 följande:
    Doppar ni brödbitarna i typ mjölk lr nått innan ni ger barnet? Är rädd att min son ska sätta i halsen.. han e 7 månader nu! Hur gör ni andra?
    nä delar i små fyrkanter 7mm ungefär. Dom mosar det mot gommen
    (¯`°?.¸ ღ♥ Karl-Casper 060516 Theo 080722 ♥ღ¸.?°¯)
  • aryt06

Ska man ge mjölkprodukter till en bebis? Har för mig att man bör vänta med det.....kan ha fel???

• marlene83

aryt06 skrev 2009-02-10 08:39:06 följande:

Ska man ge mjölkprodukter till en bebis? Har för mig att man bör vänta med det.....kan ha fel???
    Man ska väl introducera mjölkprodukter efter hand typ, har jag läst nånstans.. inget farligt med att ge mjölkprodukter det är bara det att de kan reagera mot gluten o då kan de ha varit bra om man smått introducerat de innan..

eller har jag fel??
  • srce

Varför man inte ska ge bebisar mjölk inna ett år är på grund av att järnupptagen försämras men också att de kan reagera mot gluten. När de närmar sig ett års dagen kan man sakta börja introducera mjölk och mjölkprodukter. Men det går alldeles utmärkt at använda sig av mjölk och mjölkprodukter i matlagning.

• Momme72

srce skrev 2009-02-10 09:59:51 följande:

Varför man inte ska ge bebisar mjölk inna ett år är på grund av att järnupptagen försämras men också att de kan reagera mot gluten. När de närmar sig ett års dagen kan man sakta börja introducera mjölk och mjölkprodukter. Men det går alldeles utmärkt at använda sig av mjölk och mjölkprodukter i matlagning.
    Gluten finns i MJÖL och MJÖLPRODUKTER.
    LAKTOS är det ämne som finns i mjölk och mjölkprodukter. Det är riktigt att både gluten och laktos ska introduceras i måttlig mängd men laktos finns även i modersmjölksersättning och välling m m. Men en anledning till att man kan vara lite försiktig med mjölk osv är att det ger en ökad mättnadskänsla i jämförelse med vatten som måltidsdryck t ex. Risk finns att bebis inte vill äta sig mätt på mat alltså. Börja lite smått och prova dig fram, det var rådet jag fick på bvc , men jag var ute efter ett mellis som min tjej skulle bli lite mätt på då hon är hungrig nästan jämt!
  • Argentum

Omelett är populärt här.

1 äggula (eller ett ägg) och 1 msk mjölk blandas i en kopp. Koppen ställs i en kastrull med vatten som får koka tills omeletten stelnat.

Även grönsakspureer tycker jag kan funka som ett mer mättande mellanmål.

• Cavala
    Svar på #5
    Gör jag med till vår dotter, men allting tycks bara fastna i gommen utan att hon får rätt på det..
    Hon är 7månader o vi använder pågenlimpa.
Svar på tråden Mellanmål och smörgås till 6- månaders???