• Charlotta71

Bättre äggkvalité/utfall med hjälp av akupunktur?

Hej,
    Jag har precis börjat med akupunktur för att få förhoppningsvis lyckas med vår tredje IVF framöver.

Någon med positiva erfarenheter? Jag behöver verkligen höra lite positiva saker!

• Svar på tråden Bättre äggkvalité/utfall med hjälp av akupunktur?
  • jennyz

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m39460578.html

Kolla in detta forum där det finns många att fråga om detta... Jag har provat nu inför mitt tredje IVF, vet ännu inte resultatet av det, men hoppas att det hjälpt... Dr tyckte att jag hade bättre förutsättningar i alla fall vid mitt ET, det är ju bra i alla fall, har dock provat anndra mediciner också så jag vet ju inte vad som hjälpt, men mår bättre i alla fall!!

LYCKA TILL!

3:e IVF i början av 2009
  • Charlotta71

Tack snälla jennyz, jag håller alla tummar jag har för dig också!
    Var det din läkare som rekommenderade akupunktur? Min har inte sagt något om det men jag gick iväg ändå.

• jennyz

Tack, TD närmar sig sakta...
    Min läkare har inte sagt något om akupunktur, jag läste om det här på FL och tänkte att det är värt ett försök... Men jag har hört av några här som pratat med sin läkare och då har de sagt att det kan hjälpa, det skadar inte i alla fall, och de har haft någon att rekommendera till och med...

3:e IVF i början av 2009
  • nevadita

Hej!
    På min klinik väntar de tills man frågar, sen rekommenderar de Eftersom det inte finns nån riktigt färdig studie som visar på de positiva effekterna så är de nog försiktiga... men min sköterska sa att de har haft några stycken patienter som är övertygade om att deras IVF lyckades pga akupunktur!!!!

Så varmt lycka till, till dig

• Charlotta71

Tack ALLA för era svar! Jag bör få min mens om ca 1 vecka och börjar då med sprutorna inför min 3:e IVF och denna gång har jag ändrad kost, slutat helt med kaffe + går på akupunktur.
    Jag hoppas att utfallet skall påverkas något av detta.

• jennyz

Lottis71: När du säger ändrad kost vad har du då ändrat på?? Jag dricker inte kaffe, och alkohol har det varit extremt sparsamt på sista året eftersom vi gjort tre behandlingar, men vilken mat bör man hålla sig från?

4:e IVF i april/maj 2009
  • Charlotta71

Hej,
    Har slutat med kaffe och nötkött helt och hållet. Undviker även komjölk då det skall vara bra att vara ifrån enligt akupunktören. Har även kompletterat med mer vitaminer och så.

• nutella01

Hej Lottis!

Det går ju egentligen inte att säga om min akupunkturkur förbättrade kvaliteten eller ej.

Enligt min akupunktör (Dr Nie i Stockholm) kan hon hjälpa till att styra upp mina hormoner, förbättra blodcirkulation/tillförsel och därmed förbättra kvaliteten på slemhinnan.

Nu hade jag inga problem med mina hormoner, värdena låg bra och slemhinnan var tjock som den skulle men efter 3 misslyckade försök med insemination trots "ideala förhållanden" gick jag på en fertilitetsstimulerande akupunkturkur hos Nie inför min första IVF och blev på tjocken direkt! Och jag är 40...

En kompis som fått höra att hon förmodligen hade vajsing på äggen (42 år gammal) gjorde samma sak inför hennes första IVF. Blev också gravid.

Önskar dig all lycka.

• Charlotta71

Nutella01:
    TACK SNÄLLA för de uppiggande orden!! Jag har också helt ok hormonvärden och annat men troligen också "vajsing" på äggen enligt läkaren. Vi får flera ägg befruktade men bara ytterst få utvecklas vidare av 10-17 totala ägg. Vid våra två fullbordade IVFét med Puregon har vi aldrig fått något till frysen och det vi "stoppat in" har inte velat stanna.....

Jag går hos Marietta nere på Norra Bantorget och har läst massor av lyckohistorier där och hon är väldigt hoppfull och tycker inte att jag ska "ge upp" på något sätt.

Dock är det svårt att hålla modet uppe när min läkare börjar diskutera ÄD om inte utfallet denna gång blir något bättre, dvs något till frysen.

Jag fyller 38 år i vår och känner att tiden börjar rinna iväg förstås....

• Charlotta71

Nutella01: Jag vill bara dela med mig av min glädje. Jag hade ÄP i måndags och idag var det dags för tillbakasättning. Helt plötsligt hade jag FEM fina embryon varav två sattes in och TRE gick till frysen. Jag har ALDRIG haft embryon med "toppkvalitet" som läkaren uttryckte det och är övertygad om att akupunkturen samt kostomläggningen har gjort sitt. Första gången något till frysen överhuvudtaget, min läkare började prata om äggdonation efter förra misslyckandet.....

Nu är det 18 långa dagar att vänta men jag tycker att ett "misslyckande" denna gång känns mycket lättare efter det finns i frysen. UNDERBART!!

Jag var iväg både igår och idag och fick akupunktur och ska göra det med jämna mellanrum för att främja att det/de små liven skall stanna.

Kram och godnatt från en lycklig Lottis71

• Charlotta71

Nutella01: Jag vill bara dela med mig av min glädje. Jag hade ÄP i måndags och idag var det dags för tillbakasättning. Helt plötsligt hade jag FEM fina embryon varav två sattes in och TRE gick till frysen. Jag har ALDRIG haft embryon med "toppkvalitet" som läkaren uttryckte det och är övertygad om att akupunkturen samt kostomläggningen har gjort sitt. Första gången något till frysen överhuvudtaget, min läkare började prata om äggdonation efter förra misslyckandet.....

Nu är det 18 långa dagar att vänta men jag tycker att ett "misslyckande" denna gång känns mycket lättare efter det finns i frysen. UNDERBART!!

Jag var iväg både igår och idag och fick akupunktur och ska göra det med jämna mellanrum för att främja att det/de små liven skall stanna.

Kram och godnatt från en lycklig Lottis71

• Charlotta71

Tack snälla nevadita! Vi är långt ifrån en bebis (eller två! ) fortfarande men den positiva utvecklingen gör att vi fått ny krafter!

Kram till er alla

• marvor

Jag har gått hos Marietta och efter 6 st IVF:er är nu vårt underverk snart 2 år. Jag har dålig äggkvalite fått ut väldigt få ägg vid alla ÄP. Inget ägg av toppkvalite utom den gången jag hade gått hos Marietta då fick jag oxå ut få ägg men ett av äggen var av så bra kvalite att det kunde frysas! Det var det enda ägget som hade delat på sig och nu har vi som sagt vårt underverk hos oss.
    Kan varmt rekommendera Marietta, jag blev så mycket lugnare som person och mer harmonisk när jag gick på akupunktur.

• Charlotta71

marvor, tack för din glädjande historia! Från att knappt fått något att sätta tillbaka de andra gångerna så fick vi nu 5 toppägg varav tre frystes ner. Helt otroligt! Jag har dock även ändrat väldigt mycket på mitt sätt att leva så det är nog flera saker i kombination som bidrar skulle jag tro.

Du blev alltså gravid via FET, eller? Varför sattes det inte in på en gång eller missförstår jag det du skriver?

• marvor

Lottis 71: Ser att jag var lite otydlig, ägget sattes in på en gång men det var av så bra kvalite att om jag hade haft fler av samma kvalite kunde det ha frysts. Jag har aldrig fått några till frysen.
    Jag lade också om min kost enl Mariettas råd, höll bla upp med kaffe i drygt två år men nu har jag fallit tillbaka igen. Tog även en del vitaminer och de kinesiska örterna vilka Marietta rekommenderade.

• nevadita

Hej.

Jag gjorde akupunktur på min klinik denna gången, sista behandlingen ett par dagar innan ÄP: fick ut 15 ägg, 12 befruktade, 4 av toppkvalitet.

Fick ett tillbaka och har plussat idag, på RD 10., med CB digital.

Har aldrig varit gravid tidigare och detta var mitt tredje ET.

Kommer varmt rekommendera akupunktur., för det plus AHA var det som skilde denna IVFen från de tidigare då jag fick mens på RD 10-11.

Kramar!!!

• Charlotta71

marvor; vill bara berätta att jag hade testdag den 29 mars och hade ett tveklöst +!.
    Har första VUL på måndag så håll tummarna för att allt är som det ska. Tyvärr så har jag inte så mycket grav.symptom som förra veckan men vet att det kan komma och få. Har precis gått in i vecka 7 nu. (6 + 3)

Svar på tråden Bättre äggkvalité/utfall med hjälp av akupunktur?