• Lilla Oliv

Ett litet tips till er som blir hård i magen av järntabletter

Jag äter niferex och blir väl som dom flesta andra hård i magen (ursäkta...)
    Har kommit på att om man blandar ner lite psylliumfrön i filen på morgonen, så blir det mycket bättre.
    Jag brukar ha lite psylliumfrön tillsammans med muslin.

Psylliumfrön finns att köpa i dom flesta affärerna..
    Det går att blanda i juicen också, kanske inte lika gott att dricka massa frön...men det GÅR om man vill =)

Bara ett litet tips alltså!

Fler som har bra tips?

• Svar på tråden Ett litet tips till er som blir hård i magen av järntabletter
  • Team J

Jag tar faktiskt en Actimel varje morgon till frukosten. Jag tar en sån och blandar med lite mjölk (har jordgubbssmak) =)

• Lilla Oliv

Det har jag inte provat, men tack för tipset!

Team J skrev 2009-02-09 16:25:18 följande:

Jag tar faktiskt en Actimel varje morgon till frukosten. Jag tar en sån och blandar med lite mjölk (har jordgubbssmak) =)
  • Team J

Tack själv!

Jag har en "konstig" mage sedan innan, så jag får verkligen tänka mig för med kosten. Sen äta mycket fibrer, min BM rekommenderade kiwi som frukt med =)

• annasara79

som du skrev så är faktiskt psylliumfrön jättebra! jag brukar dricka 1msk blandat med vatten varje morgon och sen är det bara att vänta en stund!

• HappyHappyHappy

ang psylliumfrön är det snabbverkande?

• Lilla Oliv

Ja ganska..
    Ibland lite FÖR snabbverkande..haha!

HappyHappyHappy skrev 2009-02-09 16:55:18 följande:
    ang psylliumfrön är det snabbverkande?
  • Smurfellan

Jag äter niferex och hade jätteproblem med magen i början... Nu tömmer jag kapseln i typ nyponsoppa eller liknande, äter alltså inte skalet... det funkar utmärkt:)

• HappyHappyHappy

Lilla Oliv skrev 2009-02-09 17:37:08 följande:

Ja ganska..Ibland lite FÖR snabbverkande..haha!
    Det låter bra det:)
  • Maggan81

kivi funkar för mig sisådär 3-5 per dag äter jag, hur många äter ni?

• Inez matte

Jag kan säga något annat som fungerar, för på mig fungerar inte psyllimfrön, linfrön, kartinplommon, kiwi inte ens om jag äter allt! Detta plus att jag rör på mig 8-10 km varje dag borde räcka men min mage håller INTE med! Det som dock har sett till att det inte blir värre när jag äter Nifrex är att jag tar Nifrex precis innan jag ska lägga mig på kvällen tillsammans med lite juice. Jag har ett bra järnvärde och en mage som inte krånglar mer i alla fall. Fick detta tips av en sköterska på Blodbussen.

• lammet

är det kapseln som gör att man blir hård i magen? Trodde det var järnet??

• Dimitra
    lammet skrev 2009-02-10 13:21:27 följande:
    är det kapseln som gör att man blir hård i magen? Trodde det var järnet??
    Om man får tro Blutsaft.se så är det järnet.

Varför orsakar många järntillskott förstoppning?

Detta är på grund av det låga upptaget av järn hos de flesta järntillskott. Då transporteras stora mängder oupptaget järn i tarmarna för att avlägsnas. Detta oupptagna järn irriterar tarmsystemet. Irritationen får tarmarna att dra ihop sig och förstoppning uppstår.
    The Dimitra universe.
  • Smurfellan

Ett tips jag fick bara, och det har funkat för mig... Kapseln gör nog sitt oxå... Visst är man hård i magen, men inte så att det gör ont, som jag hade innan. Sorry..

• m1nn13

Psylliumfrön hjälper inte. Har ätit det de senaste åren (även som ogravid) varje morgon tillsammans med linfrö och müsli. Nu under graviditeten har jag ätit Inolaxol (bulkmedel som köps på Apoteket) 3 gånger om dagen sedan september... det hjälper något.

Svar på tråden Ett litet tips till er som blir hård i magen av järntabletter