God sås till stekt kyckling?
Är lite småtrött på curry, curry, curry. Men fantasin är dålig. Någon som har tips på mumsig sås till den stekta kycklingen?
Är lite småtrött på curry, curry, curry. Men fantasin är dålig. Någon som har tips på mumsig sås till den stekta kycklingen?
Sweet chili
Tzatsiki
Limesås
Ugnstekt? Ta stekskyn och koka ihop med grädde. Eventuellt lite soya för färgen och kanske lite peppar beroende på hur mycket kryddning på kycklingen. Mjukstekt charlottenlök är gott i vilken sås som helst. Ev. lite redning för att tjocka på såsen lite.
kall sås, tex smaksatt creme fraiche tycker jag kan vara gott!
lite beroende var man har till kyckligen. Annars pepparsås kan vara gott till också.
1 lime
4 dl yoghurt, typ turkisk gräddyoghurt - den tjocka goda yoghurten
0,5 vitlöksklyfta
salt och peppar
1 tsk honung
Tvätta limefrukten. Riv någon tsk av skalet fint. Dela limefrukten och pressa ut saften. Blanda med yoghurt, skala och pressa i vitlök samt smaka av med salt och vitpeppar.
Smaka ev. av med en tsk honung också.
Jag brukar göra den här ibland också, beror på vad jag är sugen på
2 dl Lätt Crème Fraiche
rivet skal av 1 lime
1/2 tsk sambal oelek
salt
Blanda allt och ställ kallt i kylen en stund.
Brukar ta matlagningsgrädde, lite soya och lite kycklingfond. Kryddar med vitpeppar och reder med lite maizena.
ädelostsås !
jag brukar göra en med gräddfil, sweet chilisås och chilisås.. gotti gott!
ja eller mangochutneysås...
Bea-sås, Cafe de paris, tsatsiki, gräddsås eller bara vanlig sweet chili kanske?
brunsås, svampsås, löksås
Åh löksås =) Måste ju tillägga dragonsås å, så gott!
Jag tycker att det är jättegott att göra såhär:
Häll upp önskad mängd mjölk/grädde i en kastrull
I med en god köttfond
Färga lite med soya
Strö i lite smulad dragon och hel rosépeppar
Låt koka upp och red av den
Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer köttfond
Åh, vad många toppentips!
Blir ju lätt att variera i fortsättningen.
Prova annars att köpa Santa Marias Tikka Masala kryddmix (brukar finnas vid taco/asiatiska hyllan i affären), blanda kycklingen med kryddorna och creme fraiche eller liknande och servera med ris. Det står hur man gör på paketet. Gottigott =)