• Maggis

God sås till stekt kyckling?

Är lite småtrött på curry, curry, curry. Men fantasin är dålig. Någon som har tips på mumsig sås till den stekta kycklingen?

//Maggis
  • Svar på tråden God sås till stekt kyckling?
  • levandecharader

Sweet chili
    Tzatsiki
    Limesås

• Maggis
    levandecharader skrev 2009-02-09 17:01:08 följande:
    Sweet chiliTzatsikiLimesås
    Hur gör du limesås?
    //Maggis
  • besser

Ugnstekt? Ta stekskyn och koka ihop med grädde. Eventuellt lite soya för färgen och kanske lite peppar beroende på hur mycket kryddning på kycklingen. Mjukstekt charlottenlök är gott i vilken sås som helst. Ev. lite redning för att tjocka på såsen lite.

• Lilly80

kall sås, tex smaksatt creme fraiche tycker jag kan vara gott!
    lite beroende var man har till kyckligen. Annars pepparsås kan vara gott till också.

• Maggis
    besser skrev 2009-02-09 17:02:14 följande:
    Ugnstekt? Ta stekskyn och koka ihop med grädde. Eventuellt lite soya för färgen och kanske lite peppar beroende på hur mycket kryddning på kycklingen. Mjukstekt charlottenlök är gott i vilken sås som helst. Ev. lite redning för att tjocka på såsen lite.
    Mmmm....Räcka ut tungan
    //Maggis
  • levandecharader

1 lime
    4 dl yoghurt, typ turkisk gräddyoghurt - den tjocka goda yoghurten
    0,5 vitlöksklyfta
    salt och peppar
    1 tsk honung
    Tvätta limefrukten. Riv någon tsk av skalet fint. Dela limefrukten och pressa ut saften. Blanda med yoghurt, skala och pressa i vitlök samt smaka av med salt och vitpeppar.
    Smaka ev. av med en tsk honung också.

• Maggis
    levandecharader skrev 2009-02-09 17:12:25 följande:
    1 lime 4 dl yoghurt, typ turkisk gräddyoghurt - den tjocka goda yoghurten 0,5 vitlöksklyfta salt och peppar 1 tsk honung Tvätta limefrukten. Riv någon tsk av skalet fint. Dela limefrukten och pressa ut saften. Blanda med yoghurt, skala och pressa i vitlök samt smaka av med salt och vitpeppar. Smaka ev. av med en tsk honung också.
    Tackar!
    Låter ju jättegott.
    //Maggis
  • levandecharader

Jag brukar göra den här ibland också, beror på vad jag är sugen på
    2 dl Lätt Crème Fraiche
    rivet skal av 1 lime
    1/2 tsk sambal oelek
    salt
    Blanda allt och ställ kallt i kylen en stund.

levandecharader skrev 2009-02-09 17:12:25 följande:
    1 lime 4 dl yoghurt, typ turkisk gräddyoghurt - den tjocka goda yoghurten 0,5 vitlöksklyfta salt och peppar 1 tsk honung Tvätta limefrukten. Riv någon tsk av skalet fint. Dela limefrukten och pressa ut saften. Blanda med yoghurt, skala och pressa i vitlök samt smaka av med salt och vitpeppar. Smaka ev. av med en tsk honung också.
  • Mammut och Papput

Brukar ta matlagningsgrädde, lite soya och lite kycklingfond. Kryddar med vitpeppar och reder med lite maizena.

• QuteCat

jag brukar göra en med gräddfil, sweet chilisås och chilisås.. gotti gott!
    ja eller mangochutneysås...

• Ziitoo

Bea-sås, Cafe de paris, tsatsiki, gräddsås eller bara vanlig sweet chili kanske?

♥ BF 19 Februari ♥
  • buffybus

brunsås, svampsås, löksås

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Ziitoo

Åh löksås =) Måste ju tillägga dragonsås å, så gott!

♥ BF 19 Februari ♥
  • Zanna1983

Jag tycker att det är jättegott att göra såhär:

Häll upp önskad mängd mjölk/grädde i en kastrull
    I med en god köttfond
    Färga lite med soya
    Strö i lite smulad dragon och hel rosépeppar
    Låt koka upp och red av den
    Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer köttfond

• Maggis

Åh, vad många toppentips!
    Blir ju lätt att variera i fortsättningen.

//Maggis
  • Mammut och Papput

Prova annars att köpa Santa Marias Tikka Masala kryddmix (brukar finnas vid taco/asiatiska hyllan i affären), blanda kycklingen med kryddorna och creme fraiche eller liknande och servera med ris. Det står hur man gör på paketet. Gottigott =)

Svar på tråden God sås till stekt kyckling?