• basil

Moppeåldern

Sonen på 15 tjatar om en moppe.Praktiskt då vi kanske snart flyttar en bra bit från hans kompisar.Men...jag har ju sett hur andra är rent livsfarliga på vägarna när det gäller moppekörning.Det är ju en sak om jag predikar hur man ska uppföra sig och en annan sak hur han egentligen gör.Vad är era erfarenheter?.
    Vad har ni köpt för moppe? Nytt eller begagnat?

• Svar på tråden Moppeåldern
  • 3barnsmorsan

Min son hade en begagnad moppe som inte var trimmad men vad hjälpte det när alla hans kompisar körde trimmat och han gärna åkte med dom. Nu är den tiden äntligen förbi men nästa år blir dottern 15 då får hon en begagnad hon med. Jag kan bara säga att jag tyckte att det var en väldigt jobbig period men det behöver inte vara så för alla, lycka till.

• Alice i underlandet

Hej! Min son fyller 15 i morgon, och han får en ny eu-moped.
    Hans pappa och jag är separerade, och han ville absolut köpa en ny åt honom.
    Min son har ju nu gått en teori kurs för att få ett förarbevis, för att han ska kunna få köra mopeden. Där har dom lärt sig mycket tycker jag om vett och etikett när de är ute och åker. Nu vet jag ju inte om det kommer att fungera, att han verkligen tänker på alla de reglerna när han väl är ute och åker. Men det hoppas jag, man måste ju försöka att lita på deras ord.
    Men jag är stenhård, har sagt till honom att märker jag eller får höra om att han varit vårdslös med den, då är det färdigåkt, ingen mera moped alltså.
    Sen har jag försökt att få honom att förstå allvaret i det hela, man kan inte gasa på som bara den, kan ju faktiskt komma ett barn utspringande från nåt hus eller bakom en bil, och då kan olyckan vara framme..

Det är hur vi har gjort hemma hos oss.
    Lycka till med vad ni bestämmer er för..

• Gäspan

Min andre son fyller femton i november och han vill gärna ha en moppe. Men att köpa en ny här i södra Stockholm är som att be om att den ska bli stulen...så OM han fortfarande vill ha en i höst så blir det en begagnad....

• Xtinaa

Se bara till att han är medveten om reglerna och att den faktiskt kan bli stulen.
    Själv har jag en dotter med pojkvän som har moped och jag ojar mig jag

• frítz76

Min styvson ska få en moppe om han sköter sig, dvs, sköter skolan, passar tider, inte är oförskämd mer än normalt för en tonåring, och inte "skiter" i skolan. Men en eu-moppe tycker varken jag eller han är bra. En 15 åring ska inte bara köra på vägen, vilket är ett tvång med eu moppe. Nej en 30-moppe får det bli. Där är vi båda överens. Både han och jag. Sen är ju en 30 moppe billigare att äga med.

• Majsan70

Usch ja!

Min son är 13 år o tjatar redan om moppe. Jag har tyvärr inga goda erfarenheter av de somhar moppe i vårt område. De kör som biltjuvar o är inte alls mogna för att framföra ett sådant fordon.

Min son kommer alltså inte att få nån moppe av oss. Vill han ha en så får han spara ihopa till en o sen blir han skickad till körskolan för teori där.

• majzzan

min son blir 15 år i december.... han köpte en moppe (bättre beg ) för 3 år sedan för egna pengar... har plockade ner den i molekyler... nu har han satt ihop den igen...lackat om den .. å OJ vad fin den blev... nu väntar han bara på att han ska fylla moppe...
    han bor hos sin pappa... så moppen kan han inte ta med sig när han kommer ner till mig... men nästa sommar har han å hans kompis planer på att köra ner med sina moppar... ska bli spännande å se om det blir så......

Svar på tråden Moppeåldern