• lillloppan

Vittra Södermalm- regler?

Vi funderar på Vittraskolan på Södermalm. Hittade en tråd där den beskrivs positivt.

Vad har skolan för regler beträffande regler i klassrummet?

Varför jag frågar är för att vi vill hitta en skola där eleverna är (någorlunda) tysta under lektionerna, där alla sitter på sin plats, och där man inte skriker könsord till varandra eller går ut och in som man vill (som det varit nu). Dessutom ska skolan tro på läxor. Typ en läxa per vecka är för lite när man går i 7an. Anledningen till det är att jag tror att övergången till gymnasiet annars blir för svår.

Någon som akn kommentera?

Tack!

• Svar på tråden Vittra Södermalm- regler?
  • Ann R

Just läxor är väl något som Vittra inte strävar efter. Eleverna gör sin veckoplanering och tanken är att de ska hinna med det under skoltimmarna, men det klart om de inte hinner det så måste de ju ta hem och göra. Det jag har hört av bekanta som har barn som gått i Vittra grundskola och sen i "vanligt" gymnasium så klarar de övergången bra. De är bra på att planera och använda tiden, vilket innebär att de inte behöver lägga lika mycket av sin fritid på skolarbete.

Personligen är jag helt emot läxor. Om skolarbetet inte hinns med på skoltid har inte tiden utnyttjats rätt. Tycker det är stor orättvisa i läxor eftersom förutsättningarna för barn kan variera hur mycket stöd de får hemma med sina läxor.

• sjö

Skulle vittra var mer inriktad på att få ett bra socialt samspel i klassen än andra skolor?

Svar på tråden Vittra Södermalm- regler?