• stjärnklart

Amning vid GI-diet. Går det?

Ammar min 13 månaders flicka, mest en till två ggr/natt och ibland någon gång/dag. Tänkte börja gå på GI-diet ett tag nu dvs utesluta alla kolhydrater i min kost.

Vet inte om jag kan göra det eller kan det vara skadligt att amma under tiden? Tänkte på om det går ut gifter i bröstmjölken och så?

Någon som vet?

• Svar på tråden Amning vid GI-diet. Går det?
  • Jesster

Nej, du ska inte utesluta alla kolhydrater när du ammar. Däremot så kan du minska på intaget av kolhydrater lite och äta mer grönsaker och de kolhydrater du äter så väljer du nyttigare som fullkornsprodukter.

Den som söker han finner - www.google.se
  • stjärnklart

någon mer som kanske vet hur det fungerar med amning samtidigt som man kör GI?

• Molean

Hej!Jag körde GI innan jag blev gravid. Vad jag har förstått ska man inte köra GI fullt ut när man ammar, alltså utesluta alla kolhydrater eftersom man gör det för att sätta igång en process i kroppen. Jag vill också köra GI igen men väntar tills jag slutat amma helt och hållet.

• vittra

Nej, du får inte utesluta något ur din kost, du behöver ju äta MER än vanligt pga amningen, inte mindre. Du ska absolut inte gå på någon form av diet så länge ditt barn äter av dig. Känns som lite sunt förnuft faktiskt?

• vittra

Föresten, vad för gifter tänkte du på???? GI är ju bara ett mått, inget speciellt typ av livsmedel?

• danitra

Du ska inte sikta på någon viktminskning när du ammar eftersom det kan frigöra gifter som går ut i mjölken. Men däremot ser jag inga problem med att du drar ner på kolhydraterna i din kost, väldigt många mår mycket bättre av det!

• AL79

Du får äta enligt fas 3 i GI när du ammar. När du följer fas 1, går kroppen i Ketos/börja bryta ner ketoner, som gör att gifter friges och går ut i mjölken. Så det ska du INTE göra. Fas 3 är dock okej. Jag följde fas 3 men min mjölk började sina, då jag gjorde det, så jag slutade igen. Du får testa om det funkar.

Mamma till Alexander 060815 och Theodor 081008
  • vittra

danitra skrev 2009-02-10 21:32:48 följande:

Du ska inte sikta på någon viktminskning när du ammar eftersom det kan frigöra gifter som går ut i mjölken. Men däremot ser jag inga problem med att du drar ner på kolhydraterna i din kost, väldigt många mår mycket bättre av det!
    Och ersätta med annat då, tex protein, antar jag du menar?
  • danitra
    vittra skrev 2009-02-10 21:35:27 följande:
    danitra skrev 2009-02-10 21:32:48 följande: Och ersätta med annat då, tex protein, antar jag du menar?
    Ja, man ersätter med mer protein och fett.
  • Maxbox

Men alltså GI innebär ju inte att utesluta alla kolhydrater. Då handlar det om någon annan diet.

Tror inte det är helt bra att utesluta kolhydrater helt vid amning. Men dra ner är säkert ok.

Svar på tråden Amning vid GI-diet. Går det?