• Alanis

Gravidbälte i bil?

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av sk gravidbälte att använda som säkerhetsbälte i bil. Funkar det bra? Är det lika säkert som vanligt säkerhetsbälte? Vad kostar det och var kan man köpa det?

Har 7 mil enkel väg till jobbet i höst och funderar om det kan vara värt att införskaffa ett sådant.

• Svar på tråden Gravidbälte i bil?
  • kixan

det har ingen som helst säkerhetsfunktion, däremot tycker en del att det är skönare att använda det än att bara ha bilbältet.

• Madame Bovary

Kostar runt 500 kr och kan köpas på Babyland.

• LilleKylle

Jag hade också tänkt att köpa ett gravid-bilbälte, men det har inte blivit av. Och så är de dyra. Jag brukar dra bältet ovanför magen, det är ganska skönt att få bort det från magen. Säkerhet är där säkert inte i det sättet, men jag har ju "bara" 4 mil om dagen att köra.

• Sol30

Jag använder ett sk gravidbälte och tycker det är suveränt. Jag har magen så långt ner så det går inte att sätta bältet under magen annars. De är ganska dyra att köpa nya, men kolla om det är nån som vill sälja begagnat. Jag kom undan med 200 kr.

• Lene1

Kixan: Jag köpte det just för säkerhetens skull. Menar du att det inte funkar och i så fall var har du hört det? Dåligt i så fall för de går ju ut med att öka säkerheten.
    Kostade ca 400 när jag köpte det på.

• kixan

Lene: Läs länken precis här ovanför, visst är det trist när dom kör med falsk marknadsföring.
    Saxar lite från länken:
    "VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har tittat på mammabälten och konstaterat att de inte påverkar bältet vid en kollision. De är effektlösa, vilket i detta fall är bra, de förstör inte det ordinarie bältets funktion.

Produkten Mammas magbälte eller Be-Safe gravid är tänkt att hålla ned höftbandet från magen så att inte ett obehagligt tryck uppstår mot foster eller blåsa. Viss nytta kan det kanske också sägas vara att bältet ligger lågt ned på magen, ända ned mot låren. Tyvärr saluförs produkten ofta som en krocksäkerhetsdetalj. Men det ganska mjuka resårbandet kan ALDRIG motstå det enorma krafter som uppstår i en kollision, så redan vid en häftig inbromsning sträcks nog höftbandet upp mot magen. Jag kan sträcka mig så pass långt att det främjar säkerheten att använda magbältet OM vi därigenom kan få gravida att använda bälte. Men någon direkt nytta i själva kollisionen gör det inte.

Varje gång som jag kommenterar magbältena får jag starka reaktioner från tillverkarna, de vill gärna hävda att det är en säkerhetsdetalj. Det kan tyckas vara en lek med ord, jag tycker dock inte att det är en säkerhetsdetalj eftersom den i sig inte påverkar krockresultatet, men den kan påverka ett beteende hos de som annars inte använder bälte."

• tessan27

Var och tittade på ett sånt be-safe gravid bälte på babyproffsen och de sa att det kostade 250 kr. Så 500 kr låter ju lite dyrt. Och när jag var in på Barnens hus så sa de där att det var mer en bekvämhets grej eller vad man ska kalla det för än va det har med säkerhet att göra. Så länge man sätter säkerhetsbället under magen har det ingen betydelse, men att det just blir bekvämare med gravid bältet.

• Lene1

Jaha, det var ju lite snopet... Det är väl lite så att det går att sälja på oss nojjiga blivande mammor i stort sett vad som helst som påstås vara för säkerheten. Tycker det är fult gjort..

• Havanna

Jag använder gravid-bälte och skulle inte vilja åka utan! Jag köpte det på BarnensHus och det kostade 329 kr... väl värt pengarna om man åker mycket bil!

• Alanis

Havanna, varför tycker du att det är bra? Är det bekvämt? Jag har aldrig sett ett sånt där bälte på riktigt utan bara sett annonser. Vad jag förstår har man allså det vanliga bältet kvar under magen och kompletterar med gravidbältet. Har jag fattat rätt?

• Umeboshi

Gravidbältet är till för att hålla kvar midjedelen av säkerhetsbältet under magen och nära höftbenet/låren. Har använt en själv under 3 graviditeter och tyckte det var toppen att ha! Ett tryck mindre som orsakade obehag är inte att förakta

• norgesessan

jag har sett det i användnig en gång...jag tror hon satt på en sorts sittdyna, sen var det et band foran på sittdynan som man fäste runt säkerhetsbältet, for att hålla det nerre...jag har aldrig använt nåt sånt, jag är gravid for andra gången....det går hur lätt som hälst att ha bältet under magen...ni som inte kan ha det, måste ni öppna byxorna också då? när ni sitter i bil? så summa summarium...man använder fortfarande bilbältet som vanlig, men denna mamma grejen håller visst bältet längre ner....den är inget bälte i sig själv....

• Sunda

Jag har haft ett gravidbälte och det är otroligt bekvämt. Utan detta bälte har jag inte njutit lika mycket av vår bilsemester på över 300 mil. Det känns oxå säkrare när bältet trycks ner mot låren.

• Sol30

norgesessan: Ja, byxbältet måste jag knäppa upp när jag sitter. Min mage sitter så pass långt ner att det gör riktigt ont annars! Så alla har inte lyxen att ha en mage lite högre upp!

Svar på tråden Gravidbälte i bil?