Lene: Läs länken precis här ovanför, visst är det trist när dom kör med falsk marknadsföring.
Saxar lite från länken:
"VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har tittat på mammabälten och konstaterat att de inte påverkar bältet vid en kollision. De är effektlösa, vilket i detta fall är bra, de förstör inte det ordinarie bältets funktion.
Produkten Mammas magbälte eller Be-Safe gravid är tänkt att hålla ned höftbandet från magen så att inte ett obehagligt tryck uppstår mot foster eller blåsa. Viss nytta kan det kanske också sägas vara att bältet ligger lågt ned på magen, ända ned mot låren. Tyvärr saluförs produkten ofta som en krocksäkerhetsdetalj. Men det ganska mjuka resårbandet kan ALDRIG motstå det enorma krafter som uppstår i en kollision, så redan vid en häftig inbromsning sträcks nog höftbandet upp mot magen. Jag kan sträcka mig så pass långt att det främjar säkerheten att använda magbältet OM vi därigenom kan få gravida att använda bälte. Men någon direkt nytta i själva kollisionen gör det inte.
Varje gång som jag kommenterar magbältena får jag starka reaktioner från tillverkarna, de vill gärna hävda att det är en säkerhetsdetalj. Det kan tyckas vara en lek med ord, jag tycker dock inte att det är en säkerhetsdetalj eftersom den i sig inte påverkar krockresultatet, men den kan påverka ett beteende hos de som annars inte använder bälte."