• jagat

Hur mycket skall ett fårskinn kosta??

Jag tycker att priserna verkar variera så mycket. Vi vill ha ett till vår stroller (Esprit). Det är också bra om man kan dra spännena igenom - hur gör man det?

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Hur mycket skall ett fårskinn kosta??
  • mandelblomma

jag har köpt svensa gräa lammskinn som är jättefina och sköna, gav ungefär 1000kr styck för dem.

• näradig

det beror ju på storlek men runt 600kr brukar man kunna få tag på från tex en privat gård. hålen gör du enkelt med ett vasst föremål.

• PamelaAndersson

finns på ikea för 2-300 nånting, vita.

• Mannehkunda

Nu har jag fått "hemproducerade", men att bereda skinn kostar runt 200-300/st plus förarbetet...
    Så priser över 500 är väl normalt...

Jag har helt enkelt märkt och klippt egna hål för selen, funkar utmärkt. Skinnet är så tåligt att det inte spricker mer än man klipper, vill du vara helt säker kan du ju sy ett par stygn.

• Miamamma

De från Ikea ska endast användas som matta....från gård har jag köpt...ca 1000:-..

• Fru T
    PamelaAndersson skrev 2009-02-09 19:46:22 följande:
    Ikea har gått ut själva å sagt att dessa ej ska användas till barn..

Jag får ett grått svenskt krulligt så vet inte vad det skulle kosta men prisen varierar ju beroende på avd man vill ha.. själv ville ja inte ha nåt fluffigt borstat å dom tror ja är aningen dyrare för dom köper man väll i baby-butiker.
    Åh vad jag längtar
  • LindaL1983
    PamelaAndersson skrev 2009-02-09 19:46:22 följande:
    och icke godkända för barn... Det är en matta med kemikalier annars hade den dessutom sålts på barnavdelningen där
    Filippa December 06 Ebba December 08
  • PamelaAndersson

vi använder det från ikea, funkar utmärkt

• LindaL1983
    PamelaAndersson skrev 2009-02-09 20:06:24 följande:
    vi använder det från ikea, funkar utmärkt
    ja såklart det funkar. Men det är behandlat med massa gifter osv för att hålla sej snyggt som matta. Vilket är farligt för barnen. Ikea har gått ut med info om att dte endast är en matta och inte godkänt till barn.

De man ska använda är helt obehandlade...
    Filippa December 06 Ebba December 08
  • Lady Morpheus

LindaL1983 skrev 2009-02-09 20:16:52 följande:

ja såklart det funkar. Men det är behandlat med massa gifter osv för att hålla sej snyggt som matta. Vilket är farligt för barnen. Ikea har gått ut med info om att dte endast är en matta och inte godkänt till barn. De man ska använda är helt obehandlade...
    Fast jag har frågat på IKEA och dom rekommenderar inte att använda det till små barn pga att det kan lossna päls på ett annat sätt än dom babyförberedda fårskinnen. Dom är inte bearbetade med en massa gifter.
  • Lady Morpheus

Lägger in ett svar ifrån Ikeas kundservice också angående Ludde fårskinn:

Hej,

Tack för ditt mail.
    Ludde fårskinn innehåller inga farliga kemikalier. Dock rekommederar vi inte
    att använda denna till små barn. Detta pga att håren på fällen är ganska
    långa och barnet lätt kan få dem i munnen. Håren i sig är även ganska
    sträva, vilket kan medföra att om ett litet barn ligger med sin bara hud mot
    fällen så kan huden av friktionen bli röd och lite irriterad.
    Fällen säljs som en matta.

Med vänlig hälsning
    IKEA Kundservice, Marie

• PamelaAndersson

men vi har åkpåse på den så min son sitter aldrig direkt mot den. vi har den bara för värmen.

• Lady Morpheus

PamelaAndersson skrev 2009-02-09 20:26:57 följande:

men vi har åkpåse på den så min son sitter aldrig direkt mot den. vi har den bara för värmen.
    Då är det ingen fara.
  • paloma84

tes 75 skrev 2009-02-09 20:35:26 följande:

jag köpte från lammskinn.se. runt 500:- har jag för mig att jag pröjsade. lammskinn från Argentina.
    Jag köpte också där, jättebra att ha i vagnen som jag har nu!
  • Emma08

Många tycker att det kan kännas dyrt med svenska lammskinn men det är så här att själva beredningskostnaden (inklusive avgiften från slakteriet och frakter) varierar mellan 300-500 kr plus moms beroende på hur många skinn man lämnar in och vilken sorts beredning man väljer...

Vi som föder upp svenska lamm är dessutom belagda med mycket stränga regler för hur djuren ska hanteras, skötas, fodras, medicineras och transporteras. Det brukar kallas svenska mervärden och många konsumenter ivrar för att vi ska ha dem, i alla fall när de svarar på undersökningar.

Vi kan heller inte ha 20 000 får i en flock som man har i Argentina, Nya Zeeland och Australien eftersom vi enligt lag måste ha ett hus åt dem från november till april. Detta medför att våra produktionskostnader ligger låååångt över dessa länders.

Jag skulle vilja belysa verkligheten med ett enkelt exempel:
    En tacka kostar ca 850 kr per år att hålla. Om man producerar vårlamm så kostar ett lamm ca 250 kr att föda upp. För ett slaktat lamm får man ca 750 kr och det är normalt att man slaktar 1,7 lamm per tacka vilket ger 850 + 425 kr i utgifter och 1275 kr i intäkter = 0 kr. Då har jag inte räknat med några utgifter för lån, byggnader, maskiner eller lön...

Det är inte meningen att låta som en bitter bonde men jag tror att det som konsument är bra att få mer information ibland
    Man kan om inte annat ha lite större förståelse för att svenska lammskin omöjligen kan kosta 500 kr.

• Emma08

Kom på att jag ju kunde ha svarat på din fråga också

Det finns billiga svenska skinn från ca 700 kr och dessa är ofta lite skadade eller inte så snygga att se på men helt ok för en bebis att ligga på.
    Från ca 1000 kr och uppåt så kan man få tag på skinn som både är sköna och ser trevliga ut.

Hål för spännena skär du lättast med t ex en vass mattkniv från lädersidan. Det går utmärkt och syns inte från ullsidan.

Lycka till!

• Mannehkunda

Emma08 skrev 2009-02-10 16:44:11 följande:

Många tycker att det kan kännas dyrt med svenska lammskinn men det är så här att själva beredningskostnaden (inklusive avgiften från slakteriet och frakter) varierar mellan 300-500 kr plus moms beroende på hur många skinn man lämnar in och vilken sorts beredning man väljer... Vi som föder upp svenska lamm är dessutom belagda med mycket stränga regler för hur djuren ska hanteras, skötas, fodras, medicineras och transporteras. Det brukar kallas svenska mervärden och många konsumenter ivrar för att vi ska ha dem, i alla fall när de svarar på undersökningar. Vi kan heller inte ha 20 000 får i en flock som man har i Argentina, Nya Zeeland och Australien eftersom vi enligt lag måste ha ett hus åt dem från november till april. Detta medför att våra produktionskostnader ligger låååångt över dessa länders. Jag skulle vilja belysa verkligheten med ett enkelt exempel: En tacka kostar ca 850 kr per år att hålla. Om man producerar vårlamm så kostar ett lamm ca 250 kr att föda upp. För ett slaktat lamm får man ca 750 kr och det är normalt att man slaktar 1,7 lamm per tacka vilket ger 850 + 425 kr i utgifter och 1275 kr i intäkter = 0 kr. Då har jag inte räknat med några utgifter för lån, byggnader, maskiner eller lön... Det är inte meningen att låta som en bitter bonde men jag tror att det som konsument är bra att få mer information ibland Man kan om inte annat ha lite större förståelse för att svenska lammskin omöjligen kan kosta 500 kr.
    helt rätt, där jag har fått lammskinn är de bara en hobby. de säljer för självkostnadspris och tjänar knappast på det..

jag frågade mamma och hon sa att det kostar runt 300 att bereda ett skinn, men det beror helt på hur man vill ha det, om det ska vara tvättbart och utan skavanker m.m...

De skinn jag har är inte så vackra att se på kanske, men de är varma och mysiga och jag vet att fåren haft det bra i livet!
Svar på tråden Hur mycket skall ett fårskinn kosta??