• Anonym

Lån med borgenär i seb

Jag och min man har sammanlagda skulder hos kronofogden på cirka 80 000 kr. Våran årsinkomst är på närmare 300 000. Vi funderar nu på om vi kan ta ett lån för att lösa våra skulder.

Problemet är ju dock att man inte får lån med betalningsanmärkning och då tänkte  vi att vi kanske kan få lån med borgenär. Den vi tänkt oss tjänar ungefär samma som vi.

Är det någon som fått ett lån i seb på liknande villkor?

• Svar på tråden Lån med borgenär i seb
  • Anonym (samma här)

Vi fick svar på nordea, SEB, swedbank och handelsbanken att borgenärssystemet är förlegat och används inte längre!

• Anonym (Banknissa)

Nej, man får i såna fall ha en medlåntagare utan betalningsanmärkningar och med god ekonomi.

• Anonym
    Anonym (Banknissa) skrev 2009-02-09 20:13:12 följande:
    Nej, man får i såna fall ha en medlåntagare utan betalningsanmärkningar och med god ekonomi.
    Så alltså, om jag fattat dig rätt.  Min man och säg hans mamma (som är utan anmärkning och har ungefär samma inkomst som min man) kan alltså få ta ett lån tillsammans fast min man har skulder?
  • Anonym (inte)

Jag blev nekad lån hos min bank (Handelsbanken) trots att jag hade en borgensman som tjänar tre gånger så mycket som jag gör, har fastigheter, fonder, aktier och eget företag och är mångårig kund i banken. Jag har också betalningsanmärkningar.

PS.
    Borgenär=den som lånar ut pengar
    Gäldenär=den som lånat
    Borgensman=den som borgar för skulden

• Anonym
    Anonym (inte) skrev 2009-02-11 21:30:23 följande:
    Jag blev nekad lån hos min bank (Handelsbanken) trots att jag hade en borgensman som tjänar tre gånger så mycket som jag gör, har fastigheter, fonder, aktier och eget företag och är mångårig kund i banken. Jag har också betalningsanmärkningar.PS. Borgenär=den som lånar ut pengarGäldenär=den som lånatBorgensman=den som borgar för skulden
    Sa dom varför då? Var det mycket pengar du skulle låna eller?
  • Anonym (inte)

De sa att enligt deras policy så lånar de inte ut till personer med anmärkningar. Jag hade tänkt låna 100 000 kr så det var inga stora belopp.

Problemet är ändå löst nu. Personen som hade lovat att bli min borgensman blev så förbannad på Handelsbanken att h*n sålde sina aktier i denna bank och lånade ut pengarna privat till mig.

• Anonym
    Anonym (inte) skrev 2009-02-12 09:29:49 följande:
    De sa att enligt deras policy så lånar de inte ut till personer med anmärkningar. Jag hade tänkt låna 100 000 kr så det var inga stora belopp.Problemet är ändå löst nu. Personen som hade lovat att bli min borgensman blev så förbannad på Handelsbanken att h*n sålde sina aktier i denna bank och lånade ut pengarna privat till mig.
    Skönt att det löste sig ändå. Personen som vi tänkt ska hjälpa oss kan säkert ta ett lån för oss i värsta fall, men vi vet inte hur det går. Hatar det här jävla samhället, har man en gång hamnat snett går det inte att fixa själv
  • Elza21

Okej! Jag har en annan fråga!

Jag har skulder hos kronofodgen,det finns en person som vill hjälpa mig bli av med dem han vill ta ett lån för mig... skulder ligger på 430 tusen..

Kan han ta ett lån men till min bank konto!?eller måste han förra över pengarna till.mig själv?

Svar på tråden Lån med borgenär i seb