• LinaTed

Genomskinlig vätska från brösten?

Igår såg jag att de kom lite genomskinlig vätska från brösten. Den va lite grumlig, inte helt klar. Men de kom bara jätte jätte lite. Är de bröstmjölk eller?

Går in i vecka 36 imorn.

• Svar på tråden Genomskinlig vätska från brösten?
  • LyNxQ

Japp, skulle tro att det är bröstmjölk (råmjölk)

• LindaAC

Det har jag med :) Ingen aning om vad det är för något, Är i v27

• Gravid 89

Det är råmjölk, den mjölk som kommer innan den "riktiga mjölken". Du har haft den i kroppen sedan början av graviditeten

• LinaTed

Okej =) "LindaAC"- där fick vi svar

Är de normalt att de kommer nu i vecka 36? Brukar de komma så lite bara?

• Gravid 89

LinaTed skrev 2009-02-09 21:25:35 följande:

Okej =) "LindaAC"- där fick vi svar Är de normalt att de kommer nu i vecka 36? Brukar de komma så lite bara?
    Ja, det är normalt

En del har jätte-läckande bröst i första trimestern, andras bröst "läcker" inte alls under graviditeten. Men huruvida råmjölken sprutar ut eller droppar ut (eller inte alls syns till) har inget att göra med hur stor mängd mjölk man kommer att få när mjölken rinner till.

Mjölken (den "riktiga") brukar ju rinna till i samband med förlossningen eller några dagar efteråt. Det är olika för alla. Men det är i huvudregel efter förlossningen som mjölkproduktionen verkligen sätter igång! Vet folk som haft obefintliga bröst (och som alltså inte sett skymten av någon råmjölk nästan) som fått sprängfyllda bröst när mjölken runnit till!

Det är som sagt olika för alla

Kanske om ni känner på era bröst kan det hända att ni känner som "klumpar" i brösten kring bröstvårtorna. De brukar svälla mer och mer ju längre graviditeten har gått (vanligtvis). Men det är som sagt olika oroa er inte tjejer!
  • LinaTed
    Svar på #6
    Okej va bra, då vet jag de =) Tack så jätte mycke för ditt svar! Känns som jag inte vet nånting men de är ju trots allt första bebisen så
  • Gravid 89

LinaTed skrev 2009-02-09 21:38:25 följande:

Svar på #6Okej va bra, då vet jag de =) Tack så jätte mycke för ditt svar! Känns som jag inte vet nånting men de är ju trots allt första bebisen så
    Hihi, samma här fast jag är 2 veckor före dig!
  • arresmamma

Det är som de andra säger, råmjölk. När jag väntade mitt förra barn och upptäckte att det kom vätska ur brösten under graviditeten började gråta, hihi. Vet inte varför jag blev så rädd, men det var så konstigt bara. Att det kroppen förändrades så mycket mm. Nu är jag gravid med andra barnet och är i v 22 och har redan märkt att det kommer sådan vätska som du beskriver ur brösten. Nu är jag absolut inte rädd, hihi. Känner mig helt normal! Nu kan jag mer känna att det är helt otroligt hur kroppen förändras och anpassas utan att vi ens behöver göra något åt det. Det bara sker! Visst är det spännande!

• Gravid 89

arresmamma skrev 2009-02-09 21:52:19 följande:

Det är som de andra säger, råmjölk. När jag väntade mitt förra barn och upptäckte att det kom vätska ur brösten under graviditeten började gråta, hihi. Vet inte varför jag blev så rädd, men det var så konstigt bara. Att det kroppen förändrades så mycket mm. Nu är jag gravid med andra barnet och är i v 22 och har redan märkt att det kommer sådan vätska som du beskriver ur brösten. Nu är jag absolut inte rädd, hihi. Känner mig helt normal! Nu kan jag mer känna att det är helt otroligt hur kroppen förändras och anpassas utan att vi ens behöver göra något åt det. Det bara sker! Visst är det spännande!
    Haha! Vad rart... jag är gravid med första barnet, jag märkte också att det kom vätska från brösten runt vecka 20. Det kändes lite märkligt.
  • sunshine82

Har jag haft i flera veckor, är i vecka 31 nu. Så det är som dom övriga säger, Råmjölk inget farligt.

Jag har varit väldigt öm i bröstvårtorna så jag har köpt en bröstvårdssalva på apoteket som är väldigt skön att smörja på.

• LyNxQ

En annan vanlig fråga är vad det är för nåt vitt gojs som går att pilla bort från bröstvårtorna.. Det är också råmjölk som torkat in

• LinaTed
    Svar på #13
    Jaha där ser man....fick man svar på de oxå för de har jag undrat över länge  haha
  • Erkegris

Aha, där ser man. Undrade just om det kunde vara det. Fick det i morse. Men jag är bara i vecka 13 än haha.

• axelsmamma

Har fortfarande inte fått ngt och jag är i v.39 idag!!

Svar på tråden Genomskinlig vätska från brösten?