• Anonym

Kan man få reda på varför jag skickades till en psykolog som barn?

Jag visste inte vart denna tråden hör hemma, men jag testar här.

När jag var mindre så fick jag alltid höra av min mamma att det var något fel på mig
    jag fick först prata med skolans psykolog som försökte reda ut varför jag betedde mig som jag gjorde, och sedan slussades jag vidare till sjukhuset i stan för att träffa psykologer där.
    Jag vet inte varför hon skickade dit mig, var bara 8 år första gången jag träffade skolpsykologen, och runt 10 då jag gick till sjukhusets barnpsykologer.

Kan jag på något vis få reda på varför hon skickade dit mig? Var kan det finnas journaler?

Jag skulle så gärna vilja veta vad mamma trodde det var för fel på mig

Är det någon som vet hur man går tillväga?

• Svar på tråden Kan man få reda på varför jag skickades till en psykolog som barn?
  • Anonym (journalen)

Förstår att du vill veta och du har all rätt att få veta tycker jag. Du kan ringa till det sjukhus där du gick hos psykologen och begära att få prata med någon på journalarkivet. Kan hända att du får betala en liten slant att för att få hem kopior på din journal, minns inte riktigt men tror att man får betala om det överstigen ett visst antal "papper", men tror inte det rör sig om stora pengar och det kan ju vara värt det Journaler kan vara svåra att läsa och förstå om man inte själv jobbar med det så om du undrar något kan du ju alltid kontakata en läkare (eller kanske tom den person du träffade då?) så att någon kan förklara vad det egentligen står, kan vara ,mycket latin osv.
    Skolan borde oxå ha dina journaler arkiverade, ring dit och hör hur det funkar! Jag ska själv snoka reda på journaler från min barndom så jag vet hur nyfiken och samtidigt oroligman kan känna sig. Önskar dig lycka till!!! Ta tag i det så du får dina svar!
    Lyckokramar!!!

• Anonym

tack för ditt svar!

Ska se om jag hittar numret till sjukhuset. jag vet i vilken stad det var, men inte vilken avdelning. gissningsvis barnpsyk om det finns något som heter så.

Jag är villig att betala vad det kostar. jag VILL verkligen veta.

Kan man få tag på sin skoljournal också? Var hittar man den?
    Jag har flyttat runt en del, men är det den sista skolan som jag gick på högstadiet i som har min journal då?

• Anonym

jag läser nu att om läkaren anser att man inte bör få läsa sin journal så kan man bli nekad.

Tror ni jag skulle bli nekad att läsa min jornal från sjukhuset? det gäller ända en barnpsykjournal. det är ca 15 år sedan jag var där, finns den ens kvar???

• hannizen

Anonym skrev 2009-02-10 01:46:00 följande:

jag läser nu att om läkaren anser att man inte bör få läsa sin journal så kan man bli nekad.Tror ni jag skulle bli nekad att läsa min jornal från sjukhuset? det gäller ända en barnpsykjournal. det är ca 15 år sedan jag var där, finns den ens kvar???
    Nej tror inte du blir nekad...
  • Anonym
    hannizen skrev 2009-02-10 02:05:39 följande:
    Anonym skrev 2009-02-10 01:46:00 följande: Nej tror inte du blir nekad...
    okej, så bra

kom på nu att klart det måste vara bup mamma tog mig till!
    Får man även läsa sin journal där?
  • Anonym (journalen)

Tror inte du blir nekad, måste vara under mycket speciella tillfällen bara. Man har rätt att få ta del av alla handlingar som handlar om en själv! Journaler från bup har jag skickatr efter, jag fick skiva under en del  pappaer och så men journalen fick jag hem Delar av den dock, den var tjock
    LYCKA TILL!!!!

• Anonym
    Anonym (journalen) skrev 2009-02-10 02:18:28 följande:
    Tror inte du blir nekad, måste vara under mycket speciella tillfällen bara. Man har rätt att få ta del av alla handlingar som handlar om en själv! Journaler från bup har jag skickatr efter, jag fick skiva under en del  pappaer och så men journalen fick jag hem Delar av den dock, den var tjock LYCKA TILL!!!!
    skriva under en del papper? Ska jag ringa bup för att begära ut en kopia på journalen, eller ska jag skicka in en skriftlig avsökan om en kopia?

lättast är väl om jag ringer och hör mig för imorgon, men jag är ju nyfiken nuuuu!

men lite hemskt att jag kanske ska få reda på vad min mamma trodde om mig...
  • Anonym (?)

Har du kontakt med din mamma idag?

Det kanske var din mamma det var fel på?
    Jag fick under en tid höra att det var allvarligt fel på mig, att jag var dum i huvudet, och psykiskt sjuk av min pappa. Jag var liten och självförtroendet i botten såklart. Som tur är hade jag min mamma som jag berättade detta för och hon satte stopp för det hela.
    Nu iefterhand förstår ajg ju att det var min pappa det var fel på och att han just då mådde riktigt kasst.

• Anemia

Som patient har du alltid rätt att får begära läsa din journal! Det är i undantagsfall om läkaren tror att det kan skada eller att patienten mår sämre som de kan neka att lämna ut den. Men, om det är 15 år sen så tror jag inte de kan åberopa det i ditt fall! Journaler ska även arkiveras länge, har för mig att det är ett par årtionden efter patienten tom är avliden. Däremot kan det ta tid att få fram din 15 år gamla journal, då den antagligen inte är överförd på dator!

Man brukar få betala kopiatorkostnaden för journalen om den överstiger 10 sidor, samt att de sickar hem den i ett rekomenderat brev som du får hämta ut personligen. Hämta ett rek-brev brukar kosta ca 50 kr. De tar alltså betalt för själva administreringen av journalen. Lycka till!

Thelma 080925
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2009-02-10 02:33:37 följande:
    Har du kontakt med din mamma idag? Det kanske var din mamma det var fel på? Jag fick under en tid höra att det var allvarligt fel på mig, att jag var dum i huvudet, och psykiskt sjuk av min pappa. Jag var liten och självförtroendet i botten såklart. Som tur är hade jag min mamma som jag berättade detta för och hon satte stopp för det hela.Nu iefterhand förstår ajg ju att det var min pappa det var fel på och att han just då mådde riktigt kasst.

ja, vi har kontakt. men inte världens bästa direkt.

jag vet att det är något fel på min mamma, hon är som manisk ibland, vet inte hur jag ska beskriva det.

vet att min ena syster varit inne för utredning när hon var liten. kanske tyckte hon det var fel på oss alla...

Svar på tråden Kan man få reda på varför jag skickades till en psykolog som barn?