• Melami

Vit herdehund eller Samojed??

Hej!

Har idag en liten Bichon Frisé tik på 9 år och skulle vilja skaffa en hund till om ett år ca. Anledningen till att jag vill vänta ett år är att vi ska ha bebis i december och vill inte skaffa en valp samtidigt.

Enligt allergitester är jag väldigt allergisk mot hund o katt, men jag har själv bara märkt att det är vissa hundraser jag inte tål. Främst strävhåriga raser reagerar jag på. Katter har vi två stycken och dom tåler jag. Den ena som är vanlig huskatt (den andra är perser/huskatt) kan jag bli lite känslig mot ibland, men antingen så tar jag min allergi medicin eller så badar jag honom o då är det inga problem längre.

Jag vill ha en lite större hund än en Bichon och har fastnat för Vit herdehund och Samojed huden. Lutar antagligen lite mer åt Samojeden.
    Nån som känner till dessa raser och kan komma med lite åsikter och vad jag ska tänka på?

• Svar på tråden Vit herdehund eller Samojed??
  • Nyckelpigan80

min syster har en samojedtik. Hon är hur snäll som helst. Kräver dock en del motion och går inte att promenera med i koppel, hon drar för mycket, är ju en draghund... Vägrar lära sig gå fot...

• Kippe

Hej hej har en blandras mellan samojed och tollare ser ut son en samojed vad jag har läst och märkt på vår vovve är att han är väldigt bestämd och vaktig men är helt underbar med vår son alltså en underbar hundras

• Melami

Motionen är inga problem då jag vill ha en hund jag kan vara ute med mycket.
    Den ska även vara intresserad av att lära sig o jag kommer iallafall gå en lydnadskurs. Och det viktigaste av allt är ju att vovven ska vara barnvänlig o tycka om andra djur.
    Jag vill helst inte ha en blandras heller utan är på jakt efter en renrasig vovsing

Tack för era svar

• Roisin Dubh

Samojed! Ständigt glada jyckar och hur goa som helst.

Bonnie med katten "Sillen"

Bonnie

• mini97

Samojeden är mer alergivänlig. har själv schäfer och samojed.
    trots att samojeden är en polar ras är den lättlärd, om man har lite tålamod och humor.
    Min sammis tik är tävlad i lydnad och tränad i räddning. Så jag tycker att en sammis vore någått för dig. Samojeden är en väldigt vänlig ras och sällan vaktig. Risken är att den pussar ihjäl tjuven om det skulle komma en såda.

• Melami

Åh, jag smälter när jag ser dessa vackra djur!
    Tack Roisin för att du la upp din fina vovve här!

Känns som att samojeden vinner mitt hjärta mer o mer. Men jag hoppas dock att man kan lära dom lite vakt iallafall eller skall så att ev. tjuvar eller sånt blir lite skraja iallafall

• Roisin Dubh

Samojeden jag växte upp med var en väldigt duktig vakt så visst går det.

• Melami

Det låter bra Tror det har o göra lite med vad man lär dom.
    Då ska man bara hitta en uppfödare här nere i skåne oxå.

• Roisin Dubh

Vår Bonnie kommer från Blåkannibodas kennel utanför Perstorp.

• Melami

Oh, det är ju jättenära dit vi ska flytta om nån månad
    Vet du om dom har någon hemsida eller om man kan hitta dom någonstans? Kanske på svenska polarhundklubben?

Svar på tråden Vit herdehund eller Samojed??