• Anonym

Vad äta mot panikångest om atarax inte hjälper...

Har efter lång tids sjukdom utvecklat vad vi tror är panikångest....fick atarax och tycker inte det hjälper....vad äter ni som liksom är långsiktigt? Vi vill egentligen ha barn så helst något som man kan ta under grav...

• Svar på tråden Vad äta mot panikångest om atarax inte hjälper...
  • TattooMamma

Anonym skrev 2009-02-10 09:44:16 följande:

Har efter lång tids sjukdom utvecklat vad vi tror är panikångest....fick atarax och tycker inte det hjälper....vad äter ni som liksom är långsiktigt? Vi vill egentligen ha barn så helst något som man kan ta under grav...
    Prova nozinan, är mycket bättre. Vet inte hur det är under grav men hör med din läkare.

Theralen är oxå väldigt bra. Samma där med grav, hör med din läkare.
  • Anonym (...)

Jag fick Theralen droppar.. De funkade för mig.. Attarax funkar inte..

• Anonym

Theralen slår ut hela skiten direkt...

• TattooMamma

Anonym skrev 2009-02-10 09:53:23 följande:

Theralen slår ut hela skiten direkt...
    Theralen är starkare, ja.
    Därför är det bättre att börja med nozinan och se om det hjälper.
    Jag fick både nozinan och atarax kombinerat.
    Då funkar det bättre.
  • Anonym

Citalopram...funkar mycket bra för mig

• Anonym (Cipralex)

Cipralex funkar bra. (för mig iaf) Vet inte om man får äta det vid graviditet dock ...kolla fass.se

• Anonym (hallå)

Tycker exanor fungerar bra mot ångest! är beroendefram kallande om man tar det långa perioder men jag har inte känt av något

• Anonym (ensam)

Om Atarax kan jag bara säga att jag håller med. Även om man tar väldigt höga doser hjälper det dåligt.

Vill du ha barn så tycker jag att du ska försöka bli av med ångesten innan dess. Utan mediciner. Kan du inte få kontakt med psykolog istället?
    Att må dåligt och dessutom ha ansvar för småbarn är ingen bra kombination. Jag är förvissad om att du kommer få en härligare graviditet och föräldratid om du löst dina bekymmer i förväg. Jättejobbigt, jag vet!

Dessutom känns det som om kunskapen om mediciners risker ofta är rätt bristfällig. Själv fick jag Mallorol på 90-talet - det ansågs vara helt harmlöst. För några år sedan förbjöds det för att det visade sig att man kunde dö i hjärtfel av preparatet...

• Anonym

Jo, visst ska vi vänta med barn tills jag mår bättre. Men den här ångesten bara flög på mig nu för två veckor sedan och jag kan knappt gå ut, jag har aldrig haft något sådant här förut.

När jag var sönderstressad en gång fick jag setralin men slutade efter bara några piller...tyckte nog det var placebo. Men nu sedan jag var inne på psykakuten har jag bara ataraxen och jag känner att de hjälper dåligt. Jag vill ha något jag kan äta lite långvarigt...men som inte är sådär jättestarkt och beroendeframkallande...och som jag i så fall kan fortsätta med under grav om jag börjar må bättre...

• Tös

Vad har du ångest över? Vad triggar ångesten?

Förutom piller..har du någon annan hjälp?

• Anonym (ensam)

Anonym skrev 2009-02-10 10:35:44 följande:

Jo, visst ska vi vänta med barn tills jag mår bättre. Men den här ångesten bara flög på mig nu för två veckor sedan och jag kan knappt gå ut, jag har aldrig haft något sådant här förut. När jag var sönderstressad en gång fick jag setralin men slutade efter bara några piller...tyckte nog det var placebo. Men nu sedan jag var inne på psykakuten har jag bara ataraxen och jag känner att de hjälper dåligt. Jag vill ha något jag kan äta lite långvarigt...men som inte är sådär jättestarkt och beroendeframkallande...och som jag i så fall kan fortsätta med under grav om jag börjar må bättre...
    Ett sånt preparat tror jag inte finns. Bensodiazepiner är riktigt effektiva men inget man kan äta i längden. Och jag tror inte att mediciner kommer lösa dina problem i längden. Vill du få ordning på tillvaron måste du nog bearbeta vad du upplever. Och spara inte det arbetet till graviditeten eller småbarntiden!
    Sök psykolog via vc om du inte fått någon bra kontakt via psykakuten. Hoppas det fixar sig! Lycka till!
  • Anonym

Jag har fått remiss till kbt psykolog men det tar väl tid...

Jag blir rädd och får hjärtklappning och svimningskänslor om jag går in i affären tex. Och ibland kan jag sitta i soffan och så bara känner jag hur det flyger på mej det liksom känns som när man åker nerför i en karusell..hela tiden...jätteångest....nätterna är jättejobbiga. Är också rädd att något är fel...är så yr och illamående hela tiden, svårt att flytta blicken fort och är känslig för ljud. Är det panikångest??Har aldrig känt såhär innan även fast jag varit deppad o stressad.

Men är inte setralin o sånna sådana man kan äta lite längre?Hjälper setralin mot sådan här ångest eller mer deppighet??
    Hur länge kan ja äta ataraxen?

• Anonym

Det som triggar ångesten är helt klart att jag är rädd för att den ska komma....rädd för känslan...jag vill inte ha den och då blir jag rädd....känner efter hela tiden...

• Tös

Anonym skrev 2009-02-10 12:25:07 följande:

Det som triggar ångesten är helt klart att jag är rädd för att den ska komma....rädd för känslan...jag vill inte ha den och då blir jag rädd....känner efter hela tiden...
    Är du rädd för själva ångesten?

Men..det är en naturlig sak att känna. Den kommer du aldrig över. Den kan du aldrig göra dig kvitt.

Andas människa. Lugn o fin! Det finns inget o vara orolig över.
  • Tös

Anonym skrev 2009-02-10 12:23:39 följande:

Jag har fått remiss till kbt psykolog men det tar väl tid...Jag blir rädd och får hjärtklappning och svimningskänslor om jag går in i affären tex. Och ibland kan jag sitta i soffan och så bara känner jag hur det flyger på mej det liksom känns som när man åker nerför i en karusell..hela tiden...jätteångest....nätterna är jättejobbiga. Är också rädd att något är fel...är så yr och illamående hela tiden, svårt att flytta blicken fort och är känslig för ljud. Är det panikångest??Har aldrig känt såhär innan även fast jag varit deppad o stressad.
    Hur länge sedan är det remissen skickades? Har du kollat om den har kommit fram? Hur lång är väntetiden?

Känslig för ljud är jag också. Det har varit värre. Jag lovar..det blir bättre.
  • Anonym

det utlöstes efter en operation och dagliga långvariga smärtor....jag kollapsade 2 gånger med 2 dagars mellanrum. Nu känner jag att jag fått lite kontroll (1,5v sedan psykbrytet började)....men jag blir så arg för ångestattacken kommer säkert 5 ggr per dag....den där känslan....jag är livrädd att jag ska kollapsa igen som jag gjorde då jag fick åka in på sjukan....jag var helt väck...gick bara runt och yrade...nu känner jag mig normal emellanåt men är livrädd att den ska ta mej så starkt igen...att jag tappar kontrollen....jag bara skrek rakt ut och skakade och var helt borta....jag är så rädd att det ska hända igen och så får jag småattacker nu...men som går över efter ibland några minuter och ibland 1 timme...

• Tös

Vet du..det där skrikandet känner jag igen. Jag har gått igenom den fasen också. Det går över!

Lugn o fin bara! Andas.

Svar på tråden Vad äta mot panikångest om atarax inte hjälper...