• Rockbraud

Jobba som dagmamma?

Är det någon som vet hur man går till väga och vad som krävs om man skulle vilja bli dagmamma? Finns sånt kommunalt eller ska man ha en egen verksamhet eller jobbar dagmammor ofta svart? Hur många barn får en person ta hand om?

om du är dagmamma eller har barn hos dagmamma får du gärna berätta lite om dina erfarenheter =)

Tack!

• Svar på tråden Jobba som dagmamma?
  • Hannah76

Jag har haft mitt barn hos en kommunal dagmamma, sökte platsen precis som man söker en förskoleplats. Vår dagmamma jobbade i lag, de var fyra stycken. De träffades flera gånger i veckan och hade gemensamma aktiviteter.

Det bästa är nog om du tar kontakt med din kommun, de måste godkänna dig och ditt hem och så vet ju de om det behövs fler dagmamor.

Skulle aldrig ha en svart dagmamma.

• yttik

Hej!

Jag är precis som du intresserad av att arbeta som dagamamma. Jag tog kontakt med barn & ungdomsförvaltningen på kommunen. Här fanns i nuläget inget behov av dagbarnvårdare.
    MITT TIPS: Kontakta din kommun.

• Rockbraud

Tack båda...=)
    får väl ta och ringa till kommunen å höra mig för lite :)

Är det dyrare att ha barn hos dagmamma eller varför väljer fler dagis? måste ju vara mycket mysigare och lugnare för barn hos dagmamma? utan skrik och stoj från 20 andra barn menar jag...

• Houston Dogg

Vår gosse på snart 3 år går hos dagmamma och jag tycker det är helt kanon. De är 5 barn och har jätteroligt tillsammans, och vi har ett bra samarbete med dagmamman.

• Rockbraud

:) låter ju jättehärligt! Men vet du om det är dyrare med dagmamma än om ni haft honom på dagis?

• Chaton

Jag jobbar som dagmamma, så kan svara på några av dina frågor.

Man kan bli kommunal eller privat dagmamma (fast om du ska prata med kommunen eller söka på deras hemsida - sök dagbarnvårdare då, mer populärt ord). Har svårt att tänka mig att det finns svarta dagmammor - som dagmamma får ju antingen du själv eller kommunen förskolepengen för de barn du har hos dig, och det är 90-110000 kr/barn/år beroende på ålder (högre för 1-3). Om du är privat får du själv de pengarna plus omkostnadsersättning som ska täcka matkostnader och slitage på ditt hem.

För föräldrarnas del är det samma kostnader med dagis som dagmamma. Om man är privat får max 50% av barnen vara dina egna för att du ska få betalt för egna barn, är du kommunal kommer kommunen troligtvis bara att ta bort ditt barn ur kön och så blir det ett hemmavarande barn, men då kan du ju söka vårdnadsbidrag för det om det är mellan 1-3 år och du har tagit ut 250 dagar fp.

Det är rätt trivsamt att jobba som dagmamma och man styr rätt mycket över sin egen tid - så tycker absolut att du ska prata med kommunen om du är intresserad. Ett tips är att börja som kommunal och sedan bli privat, för när man blir privat så måste man meddela 6 månader innan man upphör med verksamheten - är du kommunal kan du ju säga upp dig med 1 månads uppsägningstid om det inte fungerar. Man tjänar dock bättre som privat, men kan ju vara bra att veta att man orkar med jobbet innan, så att man inte tar sig vatten över huvudet - det är min plan i alla fall! :)

Lycka till

Svar på tråden Jobba som dagmamma?