tillbyggnad-kostnad ?
funderar på att bygga till huset men har ingen aning hur mycket skull det hamna på.....
har ni nån erfarenhet av etta?
funderar på att bygga till huset men har ingen aning hur mycket skull det hamna på.....
har ni nån erfarenhet av etta?
Oj, vad svårt..beror på hur mycket ni ska bygga ut, ska ni göra något själva etc...
jag vill ha bara ett ca. pris på det (vi skall inte göra nåt själva)så att man vet liksom vad som e rymligt...vill inte betala för mycket...
Ja, men HUR STORT? Det är olika beroende på hur mycket man ska bygga ut..
Det ni kan göra är att skicka ut och begära offert av olika byggbolag tillsammans med ritningarna, då får ni olika prisalternativ och kan jämföra..
Lycka till!
när man bygger nytt har jag hört ett pris på 100.000 per kvm. men dedt är ju på hela huset. 100kvm ca 1.000.000kr en till byggnad borde bli billigare halva kanske..
10.000 per kvm menar du nog.
Det är i ungefär rätt härad - även vid tillbyggnad. Jag skissar på att hamna runt 6-8 TSEK/Kvm, men då blir allt hemmabyggt och snikvarianter. Bara fönstrena i en glasveranda kan gå 100000... Dubbeldörr från Leksandsdörr ? 20000 kr minst.
Om sedan du själv är snickare, brorsan elektriker, svärfar har entreprenadfirma, morsan jobbar på Bauhaus och din sambo vill ****** med rörmockaren - då blir det billigare förstås.
Att fråga om ett pris är som att fråga hur långt ett snöre är med andra ord
12 000 - 15 000 kr /kvm. Har jag fått uppgifter på!
Joonas skrev 2009-02-11 09:46:04 följande:
så har jag förstått det.
men då gäller det utrymmen som inte är våtrum o kök... ska det läggas avlopp o dras vatten blkir det andra kostnader.
vi ska bygga ut kök med 9 kvm och har haft många olika hantverkare som lämnat offert och det bästa priset ligger nu på 160 000 och då ingår några fönster, platta på mark, fönster och golv och ville vi så skulle de montera upp vårt kök (om det inte var IKEA).
hur mycket mer kan man räkna med?
Jag har också hört runt 10 000/kvm.
Det blir ju MYCKET billigare om man kan göra en del själv.
Har också hört beloppet 10,000 per m2 och på www.tillbyggnad.com ser jag att någon påstår mellan 10,000 - 12,000 per m2. Beror så klart mycket på omständigheterna.
Vi har precis gjort en tillbyggnad på vårt hus. Det är byggt med platta på mark, två våningar ca 15 kvm på vardera våningen, tegeltak. två 3-luftsfönster, en altandörr och en ytterdörr ingår. Relativt dyra fönsterval då vi ville ha kulturfönster med glasbrytande spröjs. Även den utvändiga panelen är en specialare som drar upp kostnaden lite. Med betongtegel, vanlig ytterpanel och standardfönster hade det blivit lite billigare.
Vi betalade runt 150000 efter rotavdrag. Då gjorde de allt ner till plasten. Vi räknade på 200 000 i totalbudget för häntverkarkostnaden + det vi gör själva inkl alla yskikt invändigt och utvändiga. Men det har inte kostat riktigt så mycket.
vi byggde ut vårt hus med ett sovrum, en hall & ett stort badrum. vi la ut ca 18-20000 kr/kvm om man slår ut det, badrummet drar upp det en del om man säger så. ;)
Leve trådnekromantiken