• uddetorp

Hur känslig är ett nyfött spädbarn för hund?

Ska snart ha en liten knodd för första gången, om ca 1 mån.
    Och jag har en schäfer vovve hemma.
    Och nyfödda bebisar är ju väldigt känsliga för infektioner, hur går det när man kommer hem och bebisen kommer in i all hundatmosvär. Det luktar ju hund och finns spår av hund överallt i huset.
    Måste ja städa huset som om det bodde en dammallergiker i huset nu eller hur klarar sig bebisen mot dom sakerna?

• Svar på tråden Hur känslig är ett nyfött spädbarn för hund?
  • jenny b

har oxå hund & har inte gjort något specciellt när vi kommit hem med bebis....de har fått ligga på golvet & hunden har fått gå fram & lukta & hälsa på dom....

• dont ask

Vi har en stor hårig vove,min son är 15 månader nu,
    men självklart blev det mer städning när han kom till världen dammsuger misnt en gång om dagen, och endå är det hårigt här hehe :P. Våran hund får inte vara i alla rum helelr eftersom han hårar så mkt.

• cicci85

Mina barn har klarat sig bra med normal städning

• dont ask

Självklart får dom hälsa på varandra :)

• Kajsa 72

Om barnet inte är alergeriskt är det bara bra med djur!

• sarismaris

Håller med! Har också hund å inte har vi gjort nåt speciellt för det. Han har fått vara med å lukta på barnen, och vi har inte gått i taket om han har slickat dom i ansiktet å sånt. De tål! Å lika bra att de vänjer sig vid varann redan från början tycker jag!

Towa 051125 & Ella 080413
  • uddetorp

ok, bebisen kanske på nått sett härdas mot hundpäls o sånt. eller så är såna saker inte så farligt för bebis.

• petsod

Vår dotter har umgåtts med hundar och katter sedan hon var nyfödd och det har inte varit några konstigheter. Tvärtom är hon inte allergisk mot något.

• sarismaris
    Kajsa 72 skrev 2009-02-10 11:22:14 följande:
    Om barnet inte är alergeriskt är det bara bra med djur!
    Precis. Är nån av föräldrarna väldigt allergisk så ska man ju vara lite försiktig, men annars ska det väl inte va nån fara!
    Towa 051125 & Ella 080413
  • uddetorp

nä, ingen i vår släckt har ju pälsallergi. bara eksem mot vissa matvaror. Så det är väl det som bebisen kan få senare.
    jag fick eksem p.g.a. att min morbror har psoriasis.

• Lufin

Har också en vovve i form av en rottweiler på snart tre år och det funkar jätte bra med sonen på snart fyra månader. Städar som vanligt snabb sväng med dammsugaren varje dag så inga konstigheter med det, blir väl mer dammsugning när det blir dags att krypa. Är väldigt noga med att avsätta lite extra kel tid med vovven då det annars kan finnas risk för svartsjuka. Enligt djur psykolog så förstår hunden att du kommer hem med en valp och att det är din..

• Kickans mamma

man städar väll normalt tyvärr var vår dotter allergisk mot hundar så hunden fick flytta till en ny familj

• uddetorp

ok, jag har hört att om man vill få hunden att respektera bebisen så måste man få hunden att förstå att bebisen oxå är en flockledare. På så sätt kan hunden acceptera bebisen som den är. Och inte känna sig svartsjuk och bortglömd

• Lufin

ok, jag har hört att om man vill få hunden att respektera bebisen så måste man få hunden att förstå att bebisen oxå är en flockledare. På så sätt kan hunden acceptera bebisen som den är. Och inte känna sig svartsjuk och bortglömd.

Det är sant som du säger. vad gäller svartsjukan så beror det mycket på hundens personlighet, min är extramt matte kär och tror han är ett barn snarare än hund. Så lite extra kel tid har funka för oss. För att få bebis att bli flockledare ett tips, låt ej hund gå framför dig och vagnen.

• uddetorp

nej det vet jag. det har jag oxå hört att hunden ska gå sist, bakom vagnen. på så sett förstår hunden att den person som ligger i vagnen är en viktigt person.
    Sen finns de ju dom hundar som tar till sig bebisen som sin egen valp och vaktar o beskyddar den jätte mycket.
    Får se hur de blir me min hund. Det är ju en tik oxå, inte för att det spelar nån roll men dom kan ju bli mer mamma-roll och vilja ta hand om bebisen.

• clembke

Vi har oxå hund. Det jag ansåg vara viktigast när jag kom hem från BB va att hunden skulle vara hemma först så att han inte kommer hem o det helt plötsligt är en till där. Utan att han fick se att bebisen kom med matte o husse.
    Sen fick han hälsa o så på honom så mkt han ville. Vilket inte va så mkt för han ville hellre leka.
    Har inte haft några som helst problem med svartsjuka så att han har gjort nåt mot bebben. Däremot vill han passa på att sitta i knät när inte bebben är där.
    Skriker han så vill Ludde (hunden) visa att han hör att Neo skriker o kolla läget så att vi inte är elaka mot honom.

Städa o så gör vi inte mer än vad vi gjorde innan.

• uddetorp

ok, våran vovve (Wilma) är mest rädd för nya saker. Som när min bästa vän kom me sin nyfödda så vägrade Wilma att gå fram o hälsa. hon sprang all världens väg.
    Vet inte varför men min Wilma är en ganska rädd hund av sig, fast hon är en stor schäfer. Och hon har heller aldrig blivit skrämd eller liknande.
    Men är hon osäker o inte vill gå fram me en gång så får vi ta det i hennes takt så hon får hälsa när hon vill.

• clembke

Ja det är det bästa att låta dom göra det i sin takt... Bara dom möjligheten... Man ska ju inte tvinga dom till det...
    Lycka till o grattis till den lill*

Svar på tråden Hur känslig är ett nyfött spädbarn för hund?