• ce22

Analsprickor / Analfissur?????

Hej!
    Har jätteproblem med min ändtarm efter förlossningen. Gör vansinnigt ont och blöder efter toabesök. Har haft det såhär i snart ett halvår. Det blir bättre emellanåt oftast med hjälp av xyloproct men det kan man ju inte använda jämt. Någon som känner igen sig? Finns det något man kan göra eller försvinner det här av sig själv? Funderar på att ta kontakt med läkare snart men tycker att det är så otroligt pinsamt.

• Svar på tråden Analsprickor / Analfissur?????
  • ELM A

ja har samma sak..jätte jobbigt. har iofs bara haft det i 2 månader, men det räckler gott och väl. hade väl hoppats på att det skulle försvinna av sig självt..men du har ju haft det i ett halvår:/ vill heller inte kontakta läkare helst..

• antagligen

Men snälla ni, läkare ser inte det här som något pinsamt! Ni kan kontakta er vårdcentral/husläkare så får ni komma dit på en undersökning. Kanske får ni bara svaret att fortsätta med Xyloproct, men ni bör ju ändå få de kollat. Man ska inte självbehandla sig i all evighet, det är bättre att någon professionell kan bedöma. Låt inte eran oro hindra er från att få en läkarundersökning, jag kan garantera att läkaren inte alls tycker det är något konstigt, de ser sånt här väldigt ofta. Be att få en kvinnlig läkare om ni känner er obekväma.

• Springtime

Kontakta läkare! Det är jättevanligt med sådana problem. Jag har det nu 2 mån efter förlossning och har även haft det förr. Lider med dig, hoppas du får hjälp så att det går över.

• Manuelito

jag har de me!! skönt att höra att man inte var ensam. Grrr det är så himlans oskönt

• Theres85

Jag hade också jätte problem det blödde och gjorde hur ont som hellst iblnad kunde det gå 5 dagra innna man gjorde nummer 2 pga att man visste att det skulle gör a så ont.. =( Men nu ha det gått över efter 6 månader. Använde ac3 comfort dyrt men det lindrade..Hoppas att det går över för dig snart vet hur du lider..

• Nr två

Här är en till .

Theres85 skrev 2009-02-16 15:49:36 följande:
    Jag hade också jätte problem det blödde och gjorde hur ont som hellst iblnad kunde det gå 5 dagra innna man gjorde nummer 2 pga att man visste att det skulle gör a så ont.. =( Men nu ha det gått över efter 6 månader. Använde ac3 comfort dyrt men det lindrade..Hoppas att det går över för dig snart vet hur du lider..
    Menar du att det försvann av sig själv med hjälp av det? Det är värt alla pengar i världen att slippa det, men jag drar mig oxå för läkare...
  • ce22

Tack för alla svar. Så skönt att läsa att det faktiskt går över.
    Ammar ni andra som har problem? Funderar på om det har med torra slemhinnor att göra. Inte så konstigt att det blir sårigt om man dels blir hård i magen av att vätskan i kroppen går till amning samtidigt som slemhinnorna är torra. Isåfall borde problemen försvinna när man slutat amma. Eller?

Någon som har fått läkarhjälp?

• antagligen

jag har fått läkarhjälp fast hon rekommenderade att jag tog Xyloproct stolpiller och salva, och sen kom tillbaka om det itne blir bättre. MEN som sagt man ska inte självbehandla i all evighet utan att få det kollat, för det KAN vara annat som gör att det blöder, även om det ju är väldigt osannolikt om man har en fissur efter förlossningen.

• Nr två

Nej jag har inte ammat på 7 månader. Det gör inte riktigt lika ont längre, men de finns ju kvar och jag vill verkligen ha bort dom.
    För att få bort dom helt, är operation det ända som gäller??

• ce22

Jag har ingen aning. Hur opererar de?

Mitt är också mycket bättre men vill gärna bli av med det för gott. Får nog kontakta läkare och höra. Inte kul.

Svar på tråden Analsprickor / Analfissur?????