• Cyberdad

Ofta förkyld förälder

Jag har en son på 2,5 år som går på dagis. Allt sedan vi fick vår son, och särskilt sedan han började på dagis så har jag varit förkyld i princip varje månad. Minsta snuva han åker på så blir jag skitförkyld med feber och allt. Min sambo, hon blir inte alls lika förkyld. Jag verkar mycket känsligare. Jag har varit förkyld som sagt 1 gång varje månad nästan och tvingats stanna hemma från jobbet i några dagar varje gång. Någon som känner igen sig i detta? Tror jag på senare år alltid varit lite känslig vad gäller förkylningar, men detta är löjligt.

Var hos läkaren igår och nämnde detta och hon ansåg väl att det var ganska mycket, men verkade inte vara allt för onormalt som småbarnsförälder. Hon sa också att om det hade berott på ett svagt immunförsvar så hade jag åkt på lunginflammationer och andra svårare infektioner. Att jag får feber och återhämtar mig relativt snabbt är snarare ett tecken på ett aktivt och bra immunförsvar. Andra människor påstår att mitt immunförsvar inte hinner återhämta sig. Jag blir förvirrad.

Men det jag vill veta är om någon känner igen sig, eller om jag som förälder är ensam om detta.

• Svar på tråden Ofta förkyld förälder
  • MizzTez

Du är inte ensam alls!!
    Jag är precis som du, så fort nån nyser blir jag sjuk.. Men gubben min är alltid frisk så jag känner mig som en hypokondriker jämfört med han!
    Jag har till och med fått sparken från ett jobb eftersom min dotter hade en period på dagis när hon var sjuk hela tiden och jag var tvungen att vara hemma. Sen var hon frisk ett tag men åkte på magsjuka och var så dålig så vill på bli inlaggda, tror hon var dålig i 11 dagar!! Men vad händer efter det, jo då blir jag sjuk.. Det gillade inte min chef!

• Cyberdad

Får man verkligen sparka någon på sådana grunder? Låter inte riktigt rätt.

• MizzTez

Ingen aning, men jag kan ju förstå att det är jobbigt att ha en anställd som knappt hinner jobba och sen måste vara hemma ett tag..
    Nu har jag börjat äta vitaminer, köper berocca från apoteket och visst blir jag förkyld ännu men inte lika jobbiga.

• Cyberdad

På mitt jobb (en stor myndighet) är det nog inte möjligt att sparka någon pga något man inte kan hjälpa, men det är klart man ändå oroar sig för vad de tänker.

Jag har testa Berocca, C-vitaminer och träna, men det verkar inte hjälpa. Tror jag skulle behöva sova mer dock. Lägger mig vid 1-tiden ofta, somnar vid 2 och måste upp 6.30. Har läst att lite sömn spelar stor roll vid frekventa förkylningar.

• Kattmamma1

Jag känner också igen mig! Min dotter började på dagis i augusti och jag har inte känt mig helt frisk en enda gång sen dess! Det är den ena förkylningen efter den andra.

Svar på tråden Ofta förkyld förälder