• Joico

Är du bra på parkeringsregler?

Jag haaar googlat men inte lyckats hitta något, så FL är mitt hopp nu. Det brukar finnas smarta och kunniga personer inom det mesta här

Min fråga gäller parkerings längs gatan, dvs. oftast datumaparkering. Att man inte får parkera framför en utfart är ju självklart, men hur är det med mittemot?
    Dvs på andra sidan gatan, mittemot utfarten. Får man det? Om Ja - finns det någon gräns i meter hur bred gatan måste vara? På en väldigt bred gata så spelar det ju ingen roll för utfarten om någon står på andra sidan, mittemot. Men på en smal gata kan ju en bil som står parkerad mittemot göra det väldigt svårt att ta sig ut.

Hoppas ni förstår, och att någon har svar!

• Svar på tråden Är du bra på parkeringsregler?
  • joojoo

Vet inte heller men skulle gärna vilja veta då vi ofta drabbas av detta.

• Walk on by

DU får ju aldrig hindra trafiken så det gäller ju iallafall, men sunt förnuft?

• Aiiiiwa

ja har ju sett folk parkera mittemot en utfart :P ..

å jag har säkert också parkerat mittemot en utfart. men sen om man får de är en annan femma :P
    man får väl egentligen inte ens stå längs en väg som inte har parkeringsrutor ?

• Joico

Självklart.. Men det måste ju finnas någon lag! Man kan väl inte basera böter på sunt förnuft?

Walk on by skrev 2009-02-10 13:24:46 följande:

DU får ju aldrig hindra trafiken så det gäller ju iallafall, men sunt förnuft?
  • Aiiiiwa

med utfart, menar du utfart från hus ?

ja mena, störra vägar ställer man ju inte sig vid sidan om vägen ..

• Joico

Jättebra länk, tack MEN fortfarande.. självklart ska man inte blockera andra och använda sunt förnuft, men det måste finnas någon gräns. Hur avgör polisen/parkeringsvakt ed. att det är trångt eller inte?

Hallonmun skrev 2009-02-10 13:25:45 följande:
    www.parkeringsbolag.se/parkeringsregler.htm här står det ganska klart tycker jag
  • Joico

Från hus eller parkering

Aiiiiwa skrev 2009-02-10 13:27:18 följande:
    med utfart, menar du utfart från hus ? ja mena, störra vägar ställer man ju inte sig vid sidan om vägen ..
  • Aiiiiwa
    Joico skrev 2009-02-10 13:29:04 följande:
    Från hus eller parkering
    finns många olika sorters parkeringar som vid lgh områden,
    brukar ju vägen va väldigt smal, så då ställer man väl sig bara på ena sidan å inte framför mittemot utfarten.
    ex en utfart vid en parkering vid maxi, där ställer man ju sig aldrig, inte ens på samma sida som utfarten.

:P,men egentligen varför parkera utanför en parkering, när de finns parkeringar ;P ..

men i regel i husområden brukar d inte vara utfarten mittemot varann. så man brukar i regel aldrig behöva stå mittemot en annan utfart, om man inte har många gäster. men de spelar ju ingen roll för en kväll :P kan man tycka ifall d skulle bli så hehe
  • Joico

Är det datumparkering som gäller så kan du inte parkera på vilken sida du vill. Man kanske parkerar gatan just för att man inte har någon parkering eller man är på besök.
    Jag menar inte heller utfarter mittemot varandra utan att parkera på gatan mittemot en utfart.

Så, finns det någon som faktiskt VET?

Aiiiiwa skrev 2009-02-10 13:39:34 följande:
    Joico skrev 2009-02-10 13:29:04 följande:
    finns många olika sorters parkeringar som vid lgh områden, brukar ju vägen va väldigt smal, så då ställer man väl sig bara på ena sidan å inte framför mittemot utfarten. ex en utfart vid en parkering vid maxi, där ställer man ju sig aldrig, inte ens på samma sida som utfarten. :P,men egentligen varför parkera utanför en parkering, när de finns parkeringar ;P .. men i regel i husområden brukar d inte vara utfarten mittemot varann. så man brukar i regel aldrig behöva stå mittemot en annan utfart, om man inte har många gäster. men de spelar ju ingen roll för en kväll :P kan man tycka ifall d skulle bli så hehe
  • Aiiiiwa
    Joico skrev 2009-02-10 13:43:06 följande:
    Är det datumparkering som gäller så kan du inte parkera på vilken sida du vill. Man kanske parkerar gatan just för att man inte har någon parkering eller man är på besök. Jag menar inte heller utfarter mittemot varandra utan att parkera på gatan mittemot en utfart. Så, finns det någon som faktiskt VET?
    som en annan skrev, sunt förnuft. det är nog de man får använda.
    fråga sig själv. kommer den från utfarten ut om du ställer dig mittemot ? hur bred är vägen ? o vilket omr.

lycka till :d om inte annat får du pröva ^^..
  • Joico

Jag ger mig inte, sunt förnuft är självklart men man kan inte basera böter på sunt förnuft. Det verkar inte vettigt!

Aiiiiwa skrev 2009-02-10 13:50:33 följande:
    Joico skrev 2009-02-10 13:43:06 följande:
    som en annan skrev, sunt förnuft. det är nog de man får använda.fråga sig själv. kommer den från utfarten ut om du ställer dig mittemot ? hur bred är vägen ? o vilket omr. lycka till :d om inte annat får du pröva ^^..
  • Aiiiiwa
    Joico skrev 2009-02-10 14:22:42 följande:
    Jag ger mig inte, sunt förnuft är självklart men man kan inte basera böter på sunt förnuft. Det verkar inte vettigt!
    maila till vägverket o fråga ;)
Svar på tråden Är du bra på parkeringsregler?