• Anonym (Frugan)

Infekterad talgkörtel i baken:

Idag fick min man den diagnosen efter många,många år med bölder på ena skinkan. Igår var bölden så öm och svullen och maken mådde så dåligt (låg och skakade av frossa)så jag var tvungen sticka hål på den och klämma ut lite var. Jag höll på i 1,5 timme och inte ens då var varet slut! Smärtan försvann dock och han mådde genast bättre,men var förstås tvungen gå till läkaren idag och kolla upp sig. Läkaren skrev ut två olika sorters antibiotika-en han skulle äta tre dar och den andra i 14 dar-men han sa också att det är ingen garanti att bölderna försvinner för alltid utan de är oftast kroniska. Finns det någon annan som haft en sån här infekterad talgkörtel och fått bukt med den? Vad gjorde ni åt den?
    Tacksam för alla svar och råd för detta är verkligen ett elände för min man!

• Svar på tråden Infekterad talgkörtel i baken:
  • Anonym (%¤%¤)

Först så försöker man med midiscin som din man har fått..

Min pappa hade så och han fick gå med ett dränage för att tömma ut allt var men sen så kan man operera bort själva bölden och ett litet område runt om för att försöka få bukt med det..

Ge inte upp.. Blir det inte bättre så kräv en remiss till hudläkare..

• Anonym (Frugan)

Tack för svaret! Han opererade bölden för väldigt många år sen,men det har inte hjälpt. Först idag sa en läkare vad den egentligen är. Han tog bakterieprov och skickade remiss till sjukhuset så vi får se om det blir röntgen och/eller operation såsmåningom. Han LED verkligen igår stackarn!

• Anonym (J)

Jag hade en sån för nåt år sen...den satt extremt illa till dessutom, precis mellan
    låret och "musen"...dvs där troskanten är...kunde knappt gå, än mindre sitta, så det
    blev ett akutbesök på vårdcentralen där dom skar upp och tömde så gott det gick,
    sen fick jag komma på återbesök en gång i veckan i fyra veckor för att tömma.
    Sedan fick min sambo hålla på och byta kompress varje kväll i fyra veckor till
    innan det läkte hyffsat...så totalt höll jag på 8 veckor.
    Under tiden åt jag antibiotika.
    Det var fruktansvärt. 

Fick remiss till en kirurg, men har inte hört nåt än.

• Anonym (%¤%¤)

Glömde nämna att jag har oxå haft problem med inflammation i talgkörtlar..

Första gången försvann smärtan andra gången så luktade det bara illa och nu har jag opererat igen så vi får se om det försvinner.

Vid ett annat tillfälle fick jag en infekterad talgkörtel på ena blygdläppen och den skar dem upp och lyckligtvis så har den iaf försvunnit helt

Precis i ljumsken hade jag oxå en men den klämde jag ut själv så där är det en stor grop nu (Inte så fint kanske) men borta är den iaf

• Anonym (Frugan)

Å,hua, vad ni måste lidit ni med! Makens sitter mitt mellan skinkorna rätt långt ner-inget bra ställe heller!
    Det konstiga är att läkaren inte tömde nåt mer idag när maken var där och jag hade kunnat sitta hela natten och klämma var såg det ut som. Bölden pös visserligen ihop,men den försvann ju inte så var måste det vara kvar där inne. Det var dessutom "frivilligt" om vi ville lägga om den eller inte!? Jag som haft infekterade nageltrång och torkat ut dem med alsolspritomslag skulle ju gärna vilja lägga om nåt uttorkande. Vad tror ni?

• Anonym (%¤%¤)

Jag förmodar att hans böld sitter klämd? I så fall skulle jag nog lägga ett omslag så att det får "vara ifred" och torka..

• Anonym (Frugan)

Japp,helt inklämd mellan skinkorna. Inatt satte vi ett halvt trosskydd för ifall det skulle läcka en massa var! :D Man tager vad man haver!

• Anonym (%¤%¤)

Stackarn.. Inge trevligt

Men det kommer bli bättre ska ni se

• Anonym (Frugan)

Bättre redan igår kväll faktiskt. Rann knappt nåt och den hade pyst ihop nästan helt. Med så starka antibiotikum som han nu fått så borde det ge med sig. Kanske inte för alltid,men för ett bra tag.

Svar på tråden Infekterad talgkörtel i baken: