• Josse

Byte av efternamn vid skilsmässa?

Jag har precis separerat från min man, vi har ett barn gemensamt och han har 2 barn sedan tidigare. Barnen precis som jag har ju samma efternamn som honom, de två äldstas mamma har bytt efternamn så hon heter inte samma som barnen
    men till saken hör att jag blivit så grymt sårad och chockad av min man eller förra man eller hur man ska säga så jag vill verkligen inte ha något med honom att göra förutom kontakt pga vårt barn, det är jobbigt varenda gång jag nämner mitt namn att bli påmind om allt som skett. 

Är det en superduper viktig grej för barnet att heta samma som jag, både emotionellt och praktiskt? Den enda anledningen till att jag överhuvudtaget kan tänka att behålla efternamnet är för dotterns skull OM det för hennes uppväxt är viktigt.

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Byte av efternamn vid skilsmässa?
  • bubblis77

hejsan
    jag har bytt efternamn på mig själv och mina barn har dubbel namn. mitt namn är mellannmn som det heter på barnen. men det var enda sättet för mig om jag ville att barnen skulle ha mitt namn då fadern vägrade.

• Enastående ensamstående förälder

Mina barn har samma efternamn som sin pappa (ett unikt namn som bara hans familj har). Vi skulle gifta oss och därför tyckte jag det var okej att de fick hans namn när deras namn registerades. Men vi gifte oss aldrig utan han träffade en ny kvinna och lämnade oss.

Idag har jag och barnen således olika efternamn. Det är lite jobbigt för MIG men jag tror inte barnen lider av det.

Jag har själv funderingar att byta från mitt "sson-namn" till min mammas flicknamn ( ett namn även jag hade innan mina föräldrar gifte sig och tog pappas "sson-namn". )

Jag funderar då på att ge barnen mitt efternamn som mellannamn...för MIG känns det viktigt att det syns att vi är en familj även på namnet... Deras pappa har för övrigt gett mig hela vårdnaden och träffar bara barnen ibland och då är alltid jag med....

Helst hade jag väl för MIN skull sett att barnen bara hette mitt efternamn, men för deras skull så får de nog ha kvar sitt ursprungliga efternamn med... :)

J

• sahara

När vi skilde oss så tog jag tillbaka mitt flicknamn.Men våra barn har pappans efternamn.
    Jag tyckte det kändes självklart att byta efternamn efter skilsmässan.Både hans och mitt efternamn är ovanliga men det spelar ingen roll i det hela.
    Barnen har aldrig reagerat över att vi har olika efternamn.

• amg

När vi skilde oss tog jag tillbaka mitt efternamn och min dotter fick mitt i mellan namn och har såklart kvar sin pappas också.
    Jag ville gärna att hon skulle ha mitt efternamn då jag precis som pappan har ett väldigt ovanligt och eftersom hon står folkbokförd hos mig tyckte jag att de kändes viktigt att hon hette även mitt (händer nämligen att inte jag får hennes post utan de får hennes pappa).
    Pappan och jag har världens bästa relation när de gäller vår dotter så de känns inte mer än rätt att hon får en liten del av oss båda så kan hon välja fritt sen när hon blir stor nog.

~ Alva min Alva ~
  • knyttepytt

Jag valde att vänta med att byta namn tills mitt äldsta barn inte längre kände ngt behov av att vi hette samma sak. H*n befann sig i en känslig ålder och skulle byta i solidaritet med mig. Är barnet litet kan jag inte tänka mig att det spelar ngn roll. JAg har bytt nu faktiskt precis idag (8år senare)

• mammatill2härligavildar

Det är väl en annan situation, men men. Mina föräldrar har nyss separerat. Mamma bytte efternamn så nu heter jag o mina syrror som pappa. Mamma tycker det är lite jobbigt, men vi tänker inte alls på det.
    Min son heter som jag och hans pappa o jag är inte gifta. Man blir ju inte mer/mindre förälder pga lika/olika efternamn.
    Summan av kardemumman (guuud va hemst uttryck): Är nog jobbigare för dig som mamma än för barnet att ni inte heter lika. Barnet kommer ju inte heta lika som er båda i allafall (om inte det blir dubbelnamn).

Kan oxå tillägga att min mamma tycker det är så skönt att hon bytt namn då vårt efternamn är så ovanligt. Så nu är det ingen som förknippar henne med pappa. Det  är hon glad för eftersom han lämnade henne för en annan.

• Josse

Nu har jag bytt efternamn till ett gammalt släktnamn och dottern (snart 8år) heter samma sak som sin pappa och sina två halvsyskon. Dottern har nämnt att hon vill heta bägge men jag har sagt att vi får prata om det när hon blir äldre.

Svar på tråden Byte av efternamn vid skilsmässa?