• Babybalo

    Min son får så konstiga rysningar!

    Jag har skrivet om det här förut, men gör det igen då jag är helt utom mig av oro...
    Min 9 månader gamla son ryser till ibland, ofta när han är ganska nyvaken. Det är som en kraftig rysning så att huvudet skakar till. Ni vet, som det kan bli om man fryser till eller äter något surt tex...
    Jag vet att bebisar kan göra det när de kissar och det stämmer för min son ibland. Ibland ryser han till ändå, utan att det kommer kiss och det är det som oroar mig.
    Någon annan bebis som gör så här?

  • Svar på tråden Min son får så konstiga rysningar!
  • Queen70

    Min ryste sådär på BB, och då sa de att det hade med blodsockret att göra när han var så färsk...Men din e ju betydligt äldre.

  • Flickan och kråkan

    Tror verkligen inte du behöver oroa dig. Min pojke är snart 14 månader och ryser till sådär titt som tätt. Ofta kissar han, men han ryser inte varje gång han kissar och jag tittar ju inte efter om det berott på kiss varje gång heller. Kan lika gärna vara något annat ibland. För ett tag sedan började han rysa sådär också efter bajs, men inte det heller alltid. skulle gissa att det handlar mer om någon känsla helt enkelt som framkallar rysningarna....ibland kiss och bajs, ibland något annat.

  • Spe

    Min gör det också när han kissar..oftast i alla fall. Jag var orolig och berättade detta för barnläkaren. Vi fick gå och göra ett test där man mätte sonens aktiviteter i hjärnan. Han fick ha sig en söt liten mössa med massor av proppar som satt fast på huvvudet. Det var helt smärtfritt och gick jättebra. Som tur e var det inga avvikelser eller annat onormalt. Prata med din läkare om du är orolig. Finns ingen anledning och gå oroa dig i onödan.

  • Ida Sofi

    Så gör min dotter också, hon är snart 8 månader och har alltid gjort sådär.

    Hennes "rysningar" går genom hela kroppen ser det ut som ibland, men jag har aldrig tänkt  att det skulle vara nåt farligt....

  • Babybalo

    Tack för era svar!
    Gör era barn det bara när de kissar eller kan de rysa till annars också, "bara sådär"?

  • Stormar

    Min son på 6 månader ryser oxå väldigt ofta, säkert några gånger om dagen. Har aldrig heller tänkt att det skulle vara något farligt eller konstigt med det. Men nu blev man ju lite nojjig....


    Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful.
  • vittra

    Vår dotter gör det när hon kissar ibland, särskilt när hon är nyvaken.

  • Babybalo

    Stormar, ryser din son enbart när han kissar eller kan han göra det lite när som?
    Det är säkert ingen fara, förlåt om jag skrämmer upp dig! Jag är en extremnojig mamma !

  • vittra

    Tror absolut inte det är något att oroa sig för, du ryser väl själv ibland också???

  • Stormar
    Svar på #8
    Jag har faktiskt ingen aning, har aldrig kollat efter. =)
    Men de gånger han kissat på skötbordet t.ex. så har jag inte sett några rysningar..
    Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful.
  • Shasti

    Min dotter 8 mån ryser också sådär, när hon bajsar mest, annars ibland också när hon får mat hon inte gillar .

  • Pretty in scarlet

    Ryser aldrig du utan anledning? Jag tror det är fullt normalt att rysa till. Min dotter brukar rysa till ngn gång varje dag. Inte vet jag om det är kiss eller ngt annat som orsakar det. Har aldrig funderat över det. Det är väl inget konstigt att rysa till heller. Hur i hela fridens namn skulle det kunna vara tecken på sjukdom?!? Annat är det väl med domningar, frånvaroattacker, motoriska rubbningar etc som kan tyda på ngt neurologiskt. Då kan man bli orolig tycker jag, men rysningar nopp!

  • filosofi

    Min son har gjort så hela sitt liv, nu är han snart 15 månader och ryser fortfarande. Som Frösöblomster skrev så tror jag att det är nån känsla som får honom att rysa. Man kan ju själv rysa av välbehag, av obehag, av lycka, av njutning, osv. Tror verkligen inte att du behöver oroa dej, om du inte tycker att det ser ut som att ditt barn ryser och ser besvärad ut samtidigt och efteråt.

  • Steka

    Min tvååring gör det också. Först så skrattade vi bara åt det för att vi trodde att han skojade med oss, men föstod sedan att det var för att han frös.... :(

  • SusanK

    Min ryser när han bajsat klart;)
    Ser ganska skönt ut, lite, Åhh det var sköönt!

    Annars brukar jag tänka att han är som jag, tagen av andar.
    Jag har alltid trott att det är någon eller något som tar tag i min arm då jag ibland ryser till eftersom jag får spår som om en hand tagit tag i min underarm.
    Larvigt tycker vissa men ganska mysigt om ni frågar mig.

Svar på tråden Min son får så konstiga rysningar!