Kulta17 skrev 2009-02-10 19:16:42 följande:
Jo då hon pratar (så det står härliga till) och kan göra sig förstådd. Hon skriker för att hon inte vill äta, hon skriker om vi pratar med varandra. Vi brukar försöka avleda genom att prata om det hon gillar men det funkar bara en stund. Jag anser att vi alla äter tillsammans (ja, sitter vid bordet i alla fall) vi har "alltid" gjort så. Har provat att låta henne gå ifrån och det blev bara värre.Ja VET att det är uppmärksmahets sökande och att hon bara blir triggad av att man blir arg. Men man kan bara ta en viss del av skrikande Vissa dagar funkar bra men just nu...
Hmm jag ska försöka förklara detta på ett bra vis, att avleda ett barn när det beter sig illa är det värsta man kan göra för då får ju barnet positiv respons på något som ni ju egentligen inte vill belöna. Jag har jobbat inom skola och förskola i många år (har ju även en egen dotter) och det som fungerar är att belöna vid BRA saker. Oavsett hur små eller obetydligt beteende det är. MEN (med en Tony Irwingbetoning) när barnet har gjort något illa skall detta ha en konsekvens.
Som i ditt fall skulle jag helt enkelt bära bort barnet till en egen hörna där hon får skrika. Gör detta själv med min egen dotter och det fungerar jättebra. Att hon skriker är ju för att hon kan inte uttrycka sig språkligt på något annat vis, hon har inte verktygen till det än. Man måste få uttrycka sig, även om det för tillfället innebär skrik, MEN inte så att det går utöver andra.
Jag skulle tippa på att efter att ha blivit utvisad och ignorerad några gånger så minskar detta beteende men kom ihåg att belöna det positiva!! :)