• Maijlo

Ni som har haft namngivningsfest istället för dop...

Jag blev nyfiken kring namngivningsfester och hur man resonerar vid en sådan fest.

Hur har ni gjort? Har ni haft en ceremoni där man säger vad barnet ska heta eller bara en fest? Ett dop är ju ingen namngivningsceremoni egentligen så det är intressant hur man tänker kring det tycker jag.

• Svar på tråden Ni som har haft namngivningsfest istället för dop...
  • Catti41

vi gjorde så att vi hade en välkomstfest, men med fokus på namnet.
    Vi berättade inte för någon vilka namn han skulle få, förutom tilltalsnamnet, (och efternamnet hade ju folk gissat) så det presenterade vi på festen och sen skålade vi i skumpa, drack, åt och minglade.

vi ville ha en glad fest, och inte något slags alternativ till dop.

• Hannaz

Vi ska ha namngivning nästa lördag, samtidigt som det blir 30-årskalas för mig. Vi orkade inte ha två fester så det fick bli ihop...
    Vi tycker vår son ska få välja själv om han vill döpas eller inte, sen när han blir större. Så det här blir lite "välkommen till världen-namngivningsfest"....
    Vi kommer typ berätta vilka namn vi valt, och varför och sedan kommer vi ha typ en "allsång" du vet väl om att du är värdefull. Hans pappa kommer tända ett ljus medan jag sätter på honom ett "namnhalsband" som vi beställt (från solx by the way...). sedan kommer jag att sjunga "älskade barn" och efter det kommer sonens mormor att läsa en dikt.
    Efter denna lilla "ceremoni" blir det mat, pastasallad och hembakat bröd, och senare tårta och småkakor.
    Dukningen går i lila och lime, och vi har vikt små servettskjortor som ligger på allas plats. Vi har ballonger, girlanger, dukar med godisnappar på borden och placeringskort i form av fotavtryck där jag skrivit gästens namn på ena sidan och på baksidan står det vad namnet betyder...
    Har gjort iordning en stor svart skrivbok där jag skrivit in de dikter och sånger som vi kommer ha under namngivningen plus gjort lappar som gästerna ska få fyllai med typ vilken relation de har till Hampus, vad de tror hans första ord kommer bli, vad de tror han kommer bli när han blir stor etc. Dessa kommer sedan fästas i boken tillsammans me dfoton från festen.
    Vi hoppas på en lyckad fest.

• zebran84
    Svar på #5
    oj vad många bra ideer ni hade!
    hoppas ni får en fin fest
  • Miola

Vi hade också en rätt stor namngivning. Det var allsång, dikt, sagoläsning, vi berättade om namnet och varför vi valt det, planterade ett träd, hade en välkomstceremoni och hängde ett smycke om halsen. Avslutade med hurra, skål i champagne och ballongsläpp. Sedan hade vi smörgåstårta och tårta. Går gärna in på detaljer om det är något du undrar mer om.

• frk Carlsson

Vi är inget för det där med ceremonier och dyl, så vi hade bara fika för första barnet och för andra barnet hade vi cocktail-party . Vi bjöd närmsta släkten och ett par kompisar. Det enda som blev var att vi öppnade presenter som folk hade med sig (fast vi uttryckligen bett dem att inte ta med några) och tackade för dem.

Jag läste nånstans om några som hade en namngivningsfest där alla på festen fick skriva ett meddelande till barnet och sedan lades alla meddelanden i en fin låda som barnet sedan skulle få vid en viss ålder. Det tycker jag lät ganska mysigt.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Pelargonen

Vi hade välkomstfest eftersom ett dop var helt ointressant. Bjöd familj och närmsta vänner, skålade och hurrade för dottern och berättade vilka namn vi valt samt varför. Bjöd på smörgåstårta och dryck samt fika och kaffe.

• Winglur

Vilken bra tråd!
    Vi ska inte döpa vi heller, så vi har funderat på namngivningsfest.
    Vilka fina idéer ni har. 'snor lite' :)

• Micalela

Min syster har haft namngivelsecermoni för båda hennes barn. Eftersom ingen av oss "tror" på Gud så känns det lite överflödigt med allt gud o jesus snack. så det var humanisterna som tog hand om det.allt var jättefint,så kan verkligen rekomendera detta om man inte vill ha ett kristligt dop.

• CiMi

Vilka toppen idéer det fanns här ;O)

Vi har tänkt att ha en liten fest/ceremoni framåt sommaren för vår son och letar efter idéer så nu åker blocket fram så jag kan skriva ner lite tips.

Finns det kanske lite fler tips att få...?

• HannaH78
    Svar på #11
    Läste ditt inlägg, såg att din syster anlitat humanisterna, kan hon rekomendera den person som de hade på ceremonien?
  • HannaH78
    Svar på #14
    Det var till dig Micalela jag ställde frågan om humanisterna!
  • Kulta17

Vi hade namngivningsfest hos mina föräldrar. Ute i trädgården på sommaren. Själva ceremonin var att vi berättade varför vi valt namnet. Sedan istället för gud föräldrar eller faddrar (som de har i kyrkan) hade vi valt två "stora systrar" (två då 12 åriga flickor som tyckte det var jättekul). Efter det skålade vi i champange (gula änkan) och "döpte" vår dotter flygballongsstyle dvs med lite champange i håret. Sedan var det mat, vin och trevligt. Väldigt uppskattat.

Svar på tråden Ni som har haft namngivningsfest istället för dop...