• Litensmurfmysan

Kan man ta Cocillana?

Är i v.28+ & har sån fruktansvard hosta.Tänkte om ni skulle ha vågat ta en dos Cocillana till natten. Det står på fass att gravida kan det...Men inte ammande.Trodde man absolut inte fick ta det när de är starkt.

• Svar på tråden Kan man ta Cocillana?
  • bifnaked

Har för mig att denna medicin är morfinderivat, dvs förvandlas till morfin i blodet?

• Litensmurfmysan

ja det har jag oxå för mig...Men på fass står det att man kan ta

• Emerun

Har läst i en annan tråd att det är ok att ta cocillana etyfin. Är inte riktigt morfin i den utan ett morfinliknande preparat. Om jag kommer ihåg rätt så 3-5ml till natten ska vara ok.

• m1nn13

Är du gravid eller ammar? Jag är gravid och tog Cocillana etyfin förra veckan (jag har lunginflammation).

• Fru T

du kan ta den, ja har den här hemma och det står att den är ok vid grav.

Åh vad jag längtar
  • michaelani

Cocillana Etyfin är ok att använda under graviditet. Illhör grupop A läkemedel dvs inga kända risker finns vid användning under graviditet. De läkemedel som hamnar här har oftast tagits av flertal gravida och inga skador har skett. Brukar själv föreskriva detta till gravida patienter.

• Fru Stenvik

Hej,
    Jag var på Apoteket idag och hämtade ut Cocillana-Etyfin för min hosta. När jag dubbelkollade med henne om att ta den under graviditet sa hon att det gick bra, men inte när man ammar precis som du skrev.

Det finns säkert annat du kan ta (inte ikväll förstås om du inte har ett välfyllt medicinskåp)? Jag har ätit Noskapin (tabletter) hittills och det har hjälpt en del..

Annars rekommenderar jag (om det är förkylningshosta?) hett vatten med mycket citron och mycket honung i. Drick det när du lagt dig och försök undvik att prata efteråt! ;)

• Litensmurfmysan

Då tar jag ikvälll,tack för hjälpen...

• Fru Stenvik

Hej,
    Är lite koko, tolkade din text som att du var ammande. Jag har fått klartecken från både läkare och apoteket idag att det går så bra så!!

Så ta din Cocillana-Etyfin och sov gott inatt!

• BimBim o Knorrans Mamma

Ingen fara enl mina läkare. har tagit det under både denna och förra graviditeten. Det enda som hjälper LITE mot min hosta jag får ibland.

• Tasha78

jag hämtade också ut min idag både läkaren och apotekarien sa att dte var ok för gravida men jag blir helt slapp av den medicinen

Svar på tråden Kan man ta Cocillana?