I vilken ordning kommer tänderna?
oftast så börjas det med framtänderna i nedan käken men där finns undantag där dom kan börja lite hur som
olika! Oftast är är det väl framtänderna i underkäken som dyker upp först va? Men som sagt så varierar det ju starkt mellan olika barn... vårat barn fick först två tänder nertill, därefter 2 upptill, och sen ploppade alla 4 upp som är runtomdem. Sen fick han de större tänderna som sitter bakom hörntänderna före hörntänderna, men det är ju också olika...
ja som ovan skriver så börjar det oftast med framtänderna i nederkäken. Min son fick dock framtänderna i överkäken innan de där nere kom.
vår son håller som bäst på att få tänder, & man kan se utbuktningar i tandköttet vid framtänderna (både uppe & nere), men de största utbuktningarna är vid hörntänderna! är det vanligt att det är så eftersom hörntänderna är större, eller kommer vår son troligtvis få dem först & se ut som en vampyr?
tes 75: hihi, jag vet inte men dom kan säkert svullna extra mkt för att dom är större! Men dom borde väl inte svälla om det inte är så att dom är på gång... våran kille fick som sagt hörntänderna typ sist! och dom verkade göra absolut ondast! :(
Den fjärde tanden har kommit och undrar om det möjligtvis är flera på väg...Det märks när min son får tänder!!
Första tanden för vår yngsta var en kindtand, sen en framtand nere. Nu har hon 4 framtänder och 4 kindtänder, inget däremellan...
Enligt teoriböckerna (som alla barn följer förståss ) så kommer först två framtänder där nere och sen där uppe. Sen kommer "ögontönderna", dom som sitter bredvid framtänderna, först nere sen uppe. Sen kommer första kindtänderna först nere och sen uppe. Efter det är det hörntändernas tur och till sist de bakre kindtänderna - sammanlagt 20 st mjölktänder.
Min son har två tänder. Båda fram o uppe. Så han följer inte böckerna sådanna fall