• estflicka

Fira födelsedag pa dagis

Hur är Ni?När barnet fyller ar, tar Ni med Er tarta eller inte. För nagra veckor sen fyllde ar en pojke i min dotters avdelningen, och de hade med sig egen tarta.Förra aret när dotern fyllde, fragade oxa, och de bakade själv en kaka.Hur gör Ni?

• Svar på tråden Fira födelsedag pa dagis
  • strojes

Dottern går hos dagmamma och flyller år nu på lördag. Jag är mammaledig och nu på fredag kommer dagmamman hem till oss med de barnen som hon har den dagen och äter mellis hos oss.
    När jag jobbat kring hennes födelsedag har jag köpt med glasspinnar som hon fått bjuda på till mellis.

• mandolin76

På vår förskola är det sockerförbud så barnen får frukt i stället. Jag tror att födelsedagsbarnet får en flagga vid tallriken när de äter lunch, men jag är inte säker.

• Cilla77

Hos oss samlar dom i hop alla som fyllt år i en månad och har kalas i slutet av månaden och då bjuder dagiset barnen på glass

• miababia

på sonens dagsis så fixar de allt när jag kom idag så hade de dukat fint med servetter, två ljus, flagga, en krans till födelsedagsbarnet-sonen ville ej ha den- de åt glass, jordgubbar och strössel han fick en liten pixi bok jättegulligt av dem.

där jag varit vik nu så har de månadskalas för alla som fyller den månaden, då får födelsedagsbarnen bestämma vad som ska fikas på. oftst glass som köps in av förskolan.

• KristinaE

på vårt dagis får man inte ta med eget när man fyller år, tror att det finns fler orsaker och en är att det finns allergiska barn. Inte lätt för alla föräldrar att hålla koll på. Sen tror jag också att föräldrarna inte ska behöva känna att man ska överträffa någon annan.

Istället har alla avdelningar månadsfirande då dem firar alla som fyllt år den aktuella månaden. Den som fyller år firas också lite på själva födelsedagen eller där omkring (om den infaller på en helgdag) det dukas lite speciellt för det barnet. Kan tänka mig att dem också sjunger eller säger grattis...

Jag tycker det är jättebra att man inte ska ta med sig själv vid födelsedag. Jag är själv en av dem som har en allergisk son och det skulle bara bli knas...

• estflicka

Det har jag tänkt oxa, att inte ta med sig tarta. Det är roligare ett baka kaka för barn
    Tack för Era svar

• Svimpe

På mina barns dagis brukar allid föräldrarna ta med glass eller kaka när barnet fyller år.

Förra året tyckte min son (han fyllde tre) att det var jätteroligt att baka muffins hemma med mamma och sen bjuda alla på dagis på dom.

• Carola Carro

Här bjuder dagis på en glasspinne.. Vilket känns väldigt skönt behöver man inte känna sig sämre än någon annan

• gustafssons

hos oss är det tack och lov inte socker förbud.
    Så har förälldrarna/barnet inget speciellt med sig så bjuds det på glass å maränger. min tös älskar frukt coktail, så jag skickade med en burk med det.

Varje fredag efter maten bjuds  det en glasspinne.
    Riktigt mysigt har de!

å när vi va på luciafirande så hade barnen bakat kakor å bullar i mängder.
    Tycker det är väl överdrivet med socker förbud.
    men självklart ska det intas i lämpliga mängder.

• spacebeare

när vi slutade på förra köpte jag med isglass pga av allergier, dottern fyllde nu i veckan å här VILLE dom fira med fika så jag bakade äppelmuffins å dom hade skitit i frukten å dukat med muffins å saft ist.

Svärdlilja skrev 2009-02-10 20:23:16 följande:
    Men hallå, sötsaker borde det väl inte vara på dagis!!!
    men det är ok hemma?
  • gustafssons
    Bättre med tillsatser och lightprodukter?
  • Svärdlilja

Nej vi ger inga sötsaker hemma, maximalt hemmagjorda bullar men det är max två ggr i månaden, mina barn älskar frukt och ber inte om ngt annat ännu. De vet inte ens vad godis är!!!

På vårt dagis har de inte heller lightproduketer för det är väl ännu värre än socker!! Där bjuds vatten att dricka, mjölk till frukost och när ngn fyller år får de flagga och ett paket samt fint dukat. Lite extra frukter!!- STRÅLANDE!!! Glass ibland, men den består i fryst vatten... och det får de för att dricka tillräckligt ute på sommaren...

• EnFruSislak

Min son går hos dagmamma och de gör kalas där för varje barn. jag tar inte med något utan barnen får välja tårta eller glass och så fixar dagmamman.

• Carola Carro
    Nej egentligen inte.. Ja gillar de dagis som har sockerförbjud..
  • Hella08

Jag tycker oxå att det ska va sockerförbud på förskola!! Varför stoppa i barn massa socker när föräldrarna är så duktiga på det ändå.

Man kan fira födelsedagar på så många andra sätt! T ex frukt om det nu måste ha med att stoppa någonting i munnen, annars uppskattar barn att man dukar fint, uppmärksammar dom på samlingen, på våran förskola får barnen ha prinsses/prinskrona på sej och en fin mantel och sitta på en speciell stol hela samlingen där vi sjunger för barnet och ger en liten symbolisk present. Vart inga större prtester när vi införde sockerförbud och man skippade att bjuda barnen på glass under firandet.

• Ariella

På vår förskola får man ta med och bjuda på glass (frivilligt) när barnet fyller år. Finns mjölkallergiker i gruppen så oftast blir det isglass. Jag har absolut inga problem med att de inte har sockerförbud. På ett år är det kanske max 15 gånger som de äter glass, så det känns inte som någon större katastrof.

Svar på tråden Fira födelsedag pa dagis