• mia567

Försäkringar

Om allt går som det ska blir jag mamma i mars. I slutet av maj är tanken att vi ska flytta ner till pappan i Österrike (han är österrikare). Vi håller förfullt på att kolla upp allt praktiskt som ska fixas. Om pappan får jobb i Sverige kommer vi flytta tillbaka hit till Sverige efter ca ett år. Då borde det vara enklare att vi (jag och barnet) fortfarande är folkbokförda i Sverige, eller hur?

Då började jag fundera på föräkringar för mig och barnet. Om vi har kvar min svenska försäkring måste jag betala en tilläggsförsäkring för utlandsvistelse och jag antar att det blir likadant för barnet. Tilläggsförsäkringen är ganska dyr.

Det jag funderar på är om vi kan teckna sjuk-olycksfallsförsäkringar i Österrike, det skulle bli billigare och täcka mer.
    Men kan det bli strul med tex svenska försäkringskassan om vi har försäkringar där nere?

• Svar på tråden Försäkringar
  • claudia77

Anser försäkringskassan att du fortfarande ska vara försäkrad i Sverige så kan du ju ta med ditt EU-kort. Däremot ska man vara medveten om att detta bara täcker akut sjukvård och inte planerad. Av den anledningen kan det vara bra att ha en privat försäkring. Tag kontakt med FK så talar dem om vad du ska göra vid en eventuell flytt.

• mia567

Bara det som försäkringskassan täcker är inte tillräckligt, det vet jag av egen erfarenhet när jag skadade mitt knä i en skidolycka i alperna. Hade jag inte haft min privata försäkring hade det blivit dyrt.

Så det jag egentligen funderar på. Är det bäst att teckna en svensk privat försäkring eller en österrikisk.

Ringa försäkringskassan har jag ingen lust med, jag är trött på att först få sitta i lång telefonkö och sen kan ingen svara på mina frågor iallafall.

• maugu

Hej!
    För att få tillgång till de österrikiska förmånerna så måste du och barnet vara skriva på en adress i Österrike.
    Hur har ni tänkt er?Kommer du ha föräldrapenning från Sverige?Har du kvar ngt boende i Sverige?Om ni funderar på att återvända till Sverige om något  år så tänk på att det kan bli problem när du återregistrerar dig i Sverige (om du nu flyttar ut från Sverige). Tror att man måste jobba ett visst antal månader innan du är inne igen i det svenska systemet.

Jag har tagit extraförsäkring  (hemförsäkringen) på mig och barnen nu när vi är i Österrike just för att EU-kortet endast täcker akuta sjukvårdssaker och inga hemtransporter tex..

Det bästa tror jag är att även kontakta Österrikes försäkringskassa för att höra deras krav..alt försäkringsbolag. Jag vet att jag får tillgång till alla min mans försäkringar så fort jag registrerar mig i Österrike men jag är skriven i Sverige då jag är just föräldraledig och delar min tid mellan båda länderna.

Lycka till!

Fyra Mirakel: J97-J00-G07-L08
  • mia567

Jag och bebisen kommer vara folkbokförda i Sverige (på mina föräldrars adress), iaf till en början tills vi vet säkert vilket land vi hamnar i, om pappan får jobb i Sverige efter sin utbildning flyttar vi tillbaka Sverige inom ett år.
    Men tydligen är det så att vi ändå måste registera att vi bor i staden men det är inte samma sak som folkbokföring om jag fattat det hela rätt.
    Vi kommer få föräldraförmånerna från Österrike (om det nu inte blir något strul med det). Pappan pluggar på universitet, och har därmed ingen egen försäkring utan får på samma som sin mamma och bebisen kommer därmed gå på sin farmors försäkring.

Pappan har skött all kontakt med den Österrikiska försäkringskassan, men han har svårt att förstå vad jag menar när jag frågar honom eftersom det skiljer en del mellan ländernas system. Jag har inte riktigt fått grepp på om det räcker med att bebisen är registerad i landet för att gå på sin farmors försäkring eller om bebisen måste vara folkbokförd i Österrike. Inte heller om jag får teckna en försäkring där nere om jag bara är registrerad. Pappan förstår inte vad jag menar är skillnaden mellan folkbokföringen och registreringen.

Svar på tråden Försäkringar